Företag i fokus:

Dömdes för inblandning i dubbelmord – Skriver bok och talar ut i stor intervju

2022_01_FF0C5E37-F8AE-415E-8BA5-A7734DBBABB1

Foto: Alex Ataseven.

Vi befinner oss i Södertälje 2010. Det är natten till lördagen den 1 juli och Södertäljes nöjesliv har precis stängt. Glada södertäljebor börjar röra sig i riktning mot hemmet, andra stannar till för att äta något innan hemgång.

Vissa ligger redan och sover, andra ska precis sova, klockan är 02:22, flera skott avlossas i Ronna, två personer mister livet. När staden vaknar till liv har två bröder skjutits till döds av okända gärningspersoner.

Staden vaknar till ett dubbelmord och nästa 12 år senare har morden på bröderna Moussa satt djupa spår i Södertäljes historia.

Natten den 1 juli skjuts bröderna Eddie och Jakob Moussa till döds i stadsdelen Ronna. Klockan är cirka 02:22 när två maskerade gärningsmän kliver in i illegala spelklubben Oasen. Flera skott avlossas mot bröderna, som beskrivs som en ren avrättning, som avlider på platsen.

Assyriskas fotbollsstjärna, Eddie Moussa och hans äldre bror Jakob, dödförklarades den 1 juli 2010. En hel stad hamnar i chocktillstånd och sörjer brödernas hastiga bortgång.

En massiv polisinsats sattes igång och året därpå inleddes en omfattande rättegång mot 17 män, från den så skallade Södertäljenätverket, för inblandning i dubbelmordet på bröderna Moussa.

En av dessa som dömdes för medhjälp till morden var Peter Lahdo som då var 20 år gammal. Han dömdes för medhjälp till mord i tingsrätten i Södertälje där det även slogs fast att han var del av ett kriminellt nätverk i Södertälje.

Han greps den 2 november 2010 och satt häktad i en sju kvadratmeter stor cell i över fyra år, längre än någon annan i Sverige. Trots sin förnekelse om all inblandning dömdes han till 8 års fängelse.

Nu, nästa 12 år senare efter dubbelmordet i Ronna, talar Peter Lahdo, 33, ut om sin oskuld i en stor intervju på Dialogiskt och om boken han skriver om.

– Den andra november 2010, kommer vara inristad som den värsta dagen i mitt liv, säger han under intervjun och syftar på dagen han greps för inbladning på bröderna Moussa den 1 juli 2010.

Domstolen ansåg att Peter gjorde sig skyldig till inblanding efter att ha skjutsat tre andra, som bad om skjuts, till en plats där de stal två mopeder.

9 dagar senare användes mopederna som stals i samband med dubbelmordet i Oasen i Ronna.

Peter erkände i ett tidigare skede att han skjutsade dessa för att stjäla mopederna, men förnekar att han hade vetskap om vad mopederna skulle användas till. Men tingsrätten ansåg att att Peter Lahdo ingick i ett nätverk och hade insikt om vad de skulle användas till.

Han dömdes till 8 års fängelse för inbladning och överklagade, men fick inget gehör i hovrätten som lutade sig tillbaka mot tingsrättens dom.

”Man instämmer i tingsrättens konstaterande att det förhållandet att det har existerat ett kriminellt nätverk inte innebär någon bevislättnad för åklagaren, utan att åklagaren har att styrka varje gärningsmoment.”, skrev hovrätten i domen samtidigt som de gav åklagarna en klar bevislättnad.

Nästan 12 år senare står Peter fast vid sin förnekelse om att han hade kännedom om vad mopederna skulle användas till.

– I slutändan är jag dömd utifrån att jag har varit med och stulit två mopeder, det är det som grundar sig i domen. Hur kan man döma en människa till 8 års fängelse på grund av det, säger han under intervjun.

I intervjun berättar Peter Lahdo hur han idag sadlat om från kriminaliteten till att vara en färdigutbildad byggingenjör, håller föreläsningar och samtidigt skriver en bok som planeras att lanseras i år.

– Jag har ändrat på hela skutan, berättar han. Jag har min mamma att tacka som stöttat mig i vått och torrt.

Han är just nu inne på 16.e kapitlet i boken som kommer att handla om hans liv, barndom, första brottet och hur han kom in i de kriminella banorna.

– I min bok kommer man få en heltäckande bild om vad som har skett. Om processerna, hur de dömde, hur de kom fram till dem här domarna. Jag kommer vara objektiv och lägga fram allting, säger han.

Boken som Peter Lahdo skriver planeras preliminärt att släppas till sommaren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 januari 2022 00:00

SSK föll – ”Måste kunna hålla ledningen bättre än vad vi gör”

SSK-Videll-Linus

Linus Videll har en bit kvar till toppformen. Foto: Shamash Oyal

Det var bäddat för fest, i hockeyallsvenskans tredje omgång spelade SSK sin första match i Scaniarinken för grundserien. Västerås IK stod för motståndet, fredagskväll (30/9) och supportrar från bägge lagen hade mobiliserat för kamp både på isen och läktarna.

Förutsättningarna för bra inramning var goda, det var inte utsålt men omkring 5000 hade letat sig till ”Templet”. När alla är på tårna så brukar det kunna skapas magisk stämning i templet ändå.

En skara SSK-supporters hade samlats på templet bar (i vanlig ordning) som uppladdning för att senare i gemensam marsch gå till Scaniarinken.

Ett mäktigt tifo hade förberetts av Södertälje Ultras och det skulle sätta an tonen för en härlig inramning och stämning när det var dags för första nedsläpp. ”Tårtbiten” i ena kortsidan hade fyllts med Västeråssupportrar.

Matchstart blev den här kvällen förskjutet på grunda av en ceremoni där Dragan Umicevic skulle hyllas för en lång och bra hockeykarriär. Tanken var att han själv skulle fullfölja det treårskontrakt han skrev på med SSK då han mitt under säsongen 2021 – 2022. Den här säsongen skulle vara år tre på det avtalet men en svår korsbandsskada satte stopp för fortsatt spel. I början av augusti kom så beskedet att han på grund av knäskadan blev tvungen att lägga skridskorna på hyllan.

Matchen då?
SSK inledde första perioden piggt och Västerås fick ägna mycket tid åt försvarsspel. Hemmalaget skulle också ta ledningen drygt åtta minuter in i perioden. 19-åriga talangen, Egor Polin som inför den här säsongen värvades till SSK från HV71 hittade med en läcker passning fram till Christopher Liljewall som nära mål kunde sätta pucken bakom en chanslös Ian Blomquist i Västeråsmålet. Ett fint hockeymål men passningsläggaren Polin ville inte ta åt sig för mycket av äran:

”Det var lite flyt också skulle jag vilja säga”

Egor Polin har i de inledande tre omgångarna spelat i en formation ihop med nämnde Liljewall och Ludwig Blomstrand.

– Jag tycker vi har gjort det rätt bra de matcherna vi har spelat tillsammans. Det finns saker och jobba på men jag tycker i det stora hela att vi har gjort det rätt bra.

Du har matchats både i J20 och A-laget, är det fullt fokus på A-laget för dig?

– Nej, jag lyssnar bara på vad de säger. Visst, det är kul att spela men jag spelar de matcher de säger till mig att spela. Men såklart vill man ju spela så mycket man kan.

Egor Polin, gjorde sin första poäng för A-laget mot Västerås Foto: Shamash Oyal

Andra perioden kommer SSK undan med bara ett mål insläppt, där är Västerås det bättre laget och skapar flera långa anfall. Tomas Sholl spelade stort i målet och är en stor anledning till att ställningen är 1-1 inför tredje perioden.

Ett framtidsnamn som Egor Polin i all ära men den klarast lysande stjärnan i dagens SSK måste man ändå säga är Linus Videll.

Videll var märkbart missnöjd efter matchen där laget tappade momemtum i tredje perioden efter först tagit ledningen med 2-1 i powerplay, Dominic Turgeon målskytt. Spelet 5 mot 4 för SSK var fram till det svagt och inte ett skott på mål under de tidigare två tillfällena.

– De sätter bra press, vi behöver ha lite mer fokus. De vann pucken lite för enkelt när vi hade powerplay så vi fick inte så många chanser att sätta upp. Vi måste vara snabbare och hitta bättre lösningar, säger Linus om lagets powerplay i matchen.

– Det var en jämn match, ställningskrig men när vi gör 2-1 så måste vi kunna hålla ledningen bättre än vad vi gör.

Matchens snackis blev annars den situation där SSK drog på sig två utvisningar vid samma avblåsning och så ledes blev tvungna att försvara sig med två man mindre i två minuter.

2 minuter behövdes dock inte för Västerås utan de hann med att göra både 2-2 och 2-3 innan utvisningarna hunnit ticka ut. Först åker Jacob Dahlström ut för en tripping, inget konstigt i sig men i samma sekvens drar huvudtränaren Magnus Bogren på sig en tvåa för abuse. Det är där SSK tappar momentum.

-Det är en tripping, sedan vet jag inte vad tränaren skriker men man får ju inte skrika på domaren, det är så det är. Bogren bad laget om ursäkt för det. Jag förstår att han blir het också, ibland tar känslorna över. Det är olyckligt att de utnyttjar det till max.

Det är det som helt avgör matchen till deras fördel då tycker du?

– Lite men sedan kommer vi ändå tillbaka till 3-3. Vi har ju lägen att göra 4-3 efter det och hade kunnat komma ifrån med en seger också.

Vad ser du annars för kapacitet i det här laget?

– Det finns kapacitet i det här laget, sedan tycker jag att vi inte har inte fått ut allting. Det är tidigt på säsongen, vi har mycket att jobba på. Jag själv kan bättre också.

– Vi har ändå 4 poäng efter tre matcher, det är inte bra men det är inte katastrof heller. Vi får ta det här ifrån och jobba på, försöka bli bättre varje dag.

SSK fick till slut med sig en poäng från matchen, man föll efter straffar. En kavalkad av missade straffar där Videll själv svarade för tre av dem. Det blev målvakterna som klev fram när bonuspoängen skulle delas ut. Tomas Sholl ställdes inför svårare straffar än vad Västerås målvakt gjorde och fick till slut kapitulera.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2023 09:34
Senast uppdaterad: 29 oktober 2023 20:46

Nytt samarbete för ökad transparens och spårbarhet

79824D49-47F3-415A-B45B-5003672A106F

Foton: Söderenergi.

Ett nytt samarbete mellan Söderenergi och Ragn-Sells inleds för ökar transparens och spårbarhet för avfall. – Vi är mycket glada över detta samarbete, säger Mikael Hedström, vd för Ragn-Sells.

Samarbetar mellan bolagen innebär förbättring av avfallshanteringens transparens och miljövänlighet. Returträ, från Ragn-Sells, omvandlas till värme, el och användbara produkter som salter för halkbekämpning och gödsel. Detta stöder en cirkulär ekonomi genom att minska behovet av nya råvaror och bidrar till avgiftning genom borttagning av tungmetaller.

– Vi tar prover och utför analys på alla våra leveranser. När vi kopplar ihop dessa data med våra anläggningars prestanda kan vi erbjuda ett verifikat till Ragn-Sells som konkret visar nyttorna vi åstadkommer i vårt samarbete. Det är något som vi ser att framtidens återvinningsföretag efterfrågar, och även deras kunder. Vi tror och hoppas att detta kommer att bli standard i framtiden, säger Karin Medin, vd på Söderenergi.

Fördelar inkluderar minskade CO2-utsläpp och ökad metallåtervinning. Ett kommande verifikat kommer att bevisa dessa resultat med noggranna mätningar från Söderenergi.

Samarbetet fokuserar på biobränslen och verksamhetsavfall, men inte hushållssopor.

Karin Medin, vd på Söderenergi och Mikael Hedström, vd för Ragn-Sells.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 september 2023 18:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors