Företag i fokus:

Annelie attackerades av räven – Nu vill hon varna andra att vara försiktiga

2022_01_3C248505-AB57-4C31-80AC-09068AAEA52B

Att rävar börjar blir närgångna är inget nytt fenomen, inte minst i Södertälje. På bland annat sociala medier kan man läsa olika berättelser om ”möten” med räven.

En teori är att rävar tidigare matats av människor och blir närgångna av ren nyfikenhet, men det är inget normalt beteende för vilda djur. Däremot är väldigt ovanligt att rävar attackerar människor.

VIDEO: Här attackeras Anneli av räven

Under fredagsmorgonen attackerades Södertäljebon, Anneli Cicek, under sin morgonpromenad vid Bårstafältet när hon helt oprovocerat promenerade förbi.

– Jag gick min morgonpromenad som jag brukar och var på väg för att möta upp min väninna. Då fick jag syn på räven som jag tyckte såg söt ut, så jag börjar filma den för att snapa min vän när den helt plötsligt gick till attack, berättar Anneli Cicek för Telgenytt.

Utan provokation ställde räven in siktet mot att bita Annelis ben, men attacken misslyckades tack vare hennes snabba reflexer. Hon hoppade snabbt till för att skyddade sig mot rävens bett och lyckades undkomma utan några fysiska skador.

Nu vill hon varna andra att vara försiktiga när de möter en räv.

– I efterhand tänker man ju att det är en sådan väg som barn går för att ta sig till och från skolan. Räven är ett otroligt fint djur, men jag vill uppmana andra att vara försiktiga vid möten med räven, avslutar Anneli Cicek.

Här möter 3-åriga Svea räven på nära håll i Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 9 januari 2022 00:00

Sverige medlem i Nato – efter 200 års alliansfrihet

Skarmbild-2024-03-07-192417

Statsministern, Ulf Kristersson.
Skärmdump, regeringen

Sverige blir officiellt det 32:a medlemslandet i Nato, vilket avslutar två århundraden av formell militär alliansfrihet.

– Det här är epokgörande händelse för vårt land. Efter mer än 200 år av militär alliansfrihet har vi har Sverige tagit steget in i det västliga försvarsgemenskapen, säger statsiminsters Ulf Kristersson på torsdagskvällen.

(Annonslänk)

På torsdagen den 7 mars tog Sverige ett historiskt steg genom att officiellt ansluta sig till Nato, världens största militära allians. Statsminister Ulf Kristersson (M) överlämnade anslutningsinstrumentet i USA, vilket markerade Sveriges övergång till att bli det 32:a medlemslandet i Nato. Detta beslut kommer efter Ungerns godkännande av Sveriges ansökan, vilket var det sista hindret för landets inträde i alliansen.

Under en ceremoni i USA signerade Kristersson de avgörande dokumenten tillsammans med utrikesminister Tobias Billström (M), varefter de överlämnades till USA:s utrikesminister Antony Blinken. Statsminister Kristersson uttryckte både ödmjukhet och stolthet över det steg Sverige tagit och betonade vikten av att leva upp till de höga förväntningarna som medlemskapet i Nato innebär. ”Det här är inte slutet på något, utan början på något nytt,” sade Kristersson, med hänvisning till slutet på Sveriges 200 år långa tradition av militär alliansfrihet.

Medlemskapet i Nato ses av Kristersson som ett steg mot en säkrare och friare värld och en flaggceremoni Bryssel håll på måndagen för att officiellt markera Sveriges inträde i försvarsalliansen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 19:26
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 23:16

Hyllade artisten gästar Taxinge Slott i sommar

Orup

Pressbild

I hjärtat av sommaren bjuder Thomas Eriksson ”Orup” in till en unik musikupplevelse vid Taxinge Slott. Med bara sin gitarr och flygel förbereder han sig för att leverera en intim föreställning.

Den 6 juli klockan 20.00 kommer Taxinge Slott att vibrera av tonerna från en av Sveriges mest älskade popartister. Orup, känd för sina odödliga hits som ”Regn hos mig”, ”Då står pojkarna på rad” och ”Från Djursholm till Danvikstull”, är redo att ge sig ut på en musikalisk resa som lovar att bli allt annat än vanlig.

Denna sommarkonsert är inte bara en chans att återuppleva de låtar som definierat en era, utan också en möjlighet att komma nära artisten på ett sätt som sällan erbjuds.

(Annonslänk)

– Vi är oerhört stolta och glada att en av vår tids största popfenomen, Orup gästar Taxinge Slott, Nykvarn i sommar. Vi ser fram emot en riktigt härlig sommarkväll med Orup vid slottet och med utsikt över Mälaren, säger Lena Schulte, projektledare för SHOWNITE, som för andra året arrangerar föreställningar på Taxinge Slott.

I en tid där storslagna produktioner och pyroteknik ofta tar över showen, väljer Orup en annan väg. Han frågar sig vad det är som driver en artist att stå ensam på scenen, helt blottad inför sitt publikum. Svaret kanske är lika mångfacetterat som hans musikaliska verk – en blandning av utforskande, en önskan att dela mer än bara musik, och kanske även en gnutta av det han själv beskriver som ”extrem exhibitionism” eller ”självplågeri”.

Det är denna blandning av rå ärlighet och musikalisk skicklighet som gör Orups föreställning på Taxinge Slott till ett måste för alla musikälskare. Med sina gitarrer, en flygel och en skattkista fylld med låtar, kommer han att berätta historier och dela anekdoter som ger nytt liv till varje ton. Det utlovas en kväll där musiken inte bara hörs utan känns, i en miljö som förstärker varje ackord och ord till en oöverträffad symfoni av känslor.

Totalt gör han fem uppträdanden i sommar, varav ett av dem på Taxinge slott den 6 juli.

Thomas Eriksson ”Orup”. Pressbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 19:09
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 19:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors