Företag i fokus:

Stark kritik mot nya restriktionerna – ”Inskränka vaccinerade människors frihet”

2022_01_7320ACBD-8A3E-4C61-9607-718B94D51381

Annie Lööf(C), Nooshi Dadgostar(V), Arman Teimouri (L) Foto: (C), (V,) (L).

Det har väckt starka reaktioner från flera partier efter dagens pressträff där statsminister Magdalena Andersson, tillsammans med Folkhälsomynidgheten, presenterade de nya restriktionerna.

Flera partier är kritiska mot beslutet och bland annat menar Liberalerna att beslutet är en kollektiv bestraffning av de som vaccinerat sig.

Bland det åtgärder som presenterades framgick det bland annat att den redan hårt drabbade restaurangbranschen endast få ha öppet till 23:00 från och med onsdag, 12 januari. Maxtak på 500 personer för större evenemang införs och att antalet personer på sammankomster på uthyrda lokaler sänks från 50 till 20 deltagare.

Liberalerna anser att Regeringen måste lägga större energi på åtgärder som gör skillnad, bland annat att lägga fokus på att få fler att vaccinera sig.

– Att inskränka vaccinerade människors frihet går inte att motivera. Dessutom slår de nya restriktionerna mycket hårt på branscher som redan idag tar ett stort ansvar och fortfarande genomgår ett stålbad, säger Liberalernas näringspolitiske talesperson Arman Teimouri.

Även Centerpartiets partiledare, Anni Löof, riktar kritik mot beslutet och tycker att vaccinpasset ska få en större roll.

– Obegripligt att inte regeringen kombinerar restriktioner med krav på vaccinbevis. Centerpartiet vill att dessa restriktioner ersätts av vaccinpass när 50% fått den tredje dosen.”, säger Annie Lööf i ett Twitterinlägg.

– Statsministern säger att orsakerna till de nya restriktionerna bland annat är vårdens bristande kapacitet. Självklart måste vi göra allt för att minska smittspridningen. Men regeringen har haft två år på sig att stärka vården och öka antalet vårdplatser. När blir det verklighet?, säger Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar.

BESKEDET: Restauranger får begränsade öppettider – igen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

Friades från mordmisstankar – kräver skadestånd

Kriminalvarden-1

Foto/Montage: Kriminalvården/Alexander Isa

Efter att ha blivit oskyldigt frihetsberövad yrkar nu en ung man på skadestånd. Mordmisstankarna och tiden i häkte har lämnat spår både fysiskt och psykiskt, skriver mannens juridiska ombud.

Med ett register med en ringa stöld i sitt förflutna, hamnade en 17-årige man under våren i häkte misstänkt för mord. Dock ändrades sisstankarna ändrades senare till medhjälp till mord.

Han förflyttades mellan anstalter på grund av platsbrist, vilket ledde till avbruten skolgång och förlorad kontakt med sin vårdnadshavare på grund av den långa distans till häktet. Men Södertäljebon friades helt från anklagelserna. Efter sin tid i häkte, från april till juni 2023, yrkar han nu på skadestånd enligt en ansökan till Justitiekanslern, JK.

Totalt begär mannen 152.768 kronor för sitt lidande under häktestiden med restriktioner som begränsade hans kontakter med omvärlden.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 oktober 2023 08:00
Senast uppdaterad: 24 oktober 2023 15:45

Stärkt äldrevård – Sex nya akutgeriatriska platser

Skarmavbild-2023-10-23-kl.-23.10.32

Från vänster: Rasima Alija, Nina Malinen, Olena Richtnér, Noémi Katz, Moreen Hilmiz, Joy Amadasun, Alexandra Shamon och Tanattha Laosen. Foto: Södertälje sjukhus

Södertälje sjukhus intensifierar sin äldrevård genom att introducera sex nya akutgeriatriska vårdplatser, särskilt avsedda för multisjuka äldre med akuta besvär.

– Det här kommer att förbättra vården för våra multisjuka äldre patienter. De slipper långa väntetider på akutmottagningen och kan läggas in direkt på de akutgeriatriska vårdplatserna, säger Olena Richtnér, medicinskt ledningsansvarig läkare på avdelning 27, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Södertälje sjukhus tar ännu ett steg för att förbättra vården för äldre genom att omvandla sex befintliga vårdplatser på Avdelning 27 till akutgeriatriska enheter. Dessa platser är utformade för att ge snabb och effektiv vård till äldre patienter som lider av akuta åkommor, såsom infektioner, hjärtsvikt eller smärta från kotkompressioner.

– Vårdtiden för de äldre multisjuka patienterna förkortas också eftersom de får rätt hjälp snabbt, säger Noémi Katz, överläkare på verksamhetsområde Geriatrik.

Förutom akutmottagningen som tar emot patienter dygnet runt, kan patienter även anlända till dessa nya platser via ambulans eller remiss från vårdcentralen under kontorstid. Dessutom finns det möjlighet för intag från ASIH och mottagningen för multisjuka när som helst på dygnet.

Varje patient kan stanna på dessa akutvårdsplatser upp till tre dygn. Vid behov av förlängd vård, kommer patienten att överföras till en annan lämplig geriatrisk avdelning. Med dessa nya tillskott, med start den 25 oktober, strävar sjukhuset efter att erbjuda en förbättrad och mer specialiserad vård för den äldre befolkningen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 23 oktober 2023 23:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors