Företag i fokus:

Stark kritik mot nya restriktionerna – ”Inskränka vaccinerade människors frihet”

2022_01_7320ACBD-8A3E-4C61-9607-718B94D51381

Annie Lööf(C), Nooshi Dadgostar(V), Arman Teimouri (L) Foto: (C), (V,) (L).

Det har väckt starka reaktioner från flera partier efter dagens pressträff där statsminister Magdalena Andersson, tillsammans med Folkhälsomynidgheten, presenterade de nya restriktionerna.

Flera partier är kritiska mot beslutet och bland annat menar Liberalerna att beslutet är en kollektiv bestraffning av de som vaccinerat sig.

Bland det åtgärder som presenterades framgick det bland annat att den redan hårt drabbade restaurangbranschen endast få ha öppet till 23:00 från och med onsdag, 12 januari. Maxtak på 500 personer för större evenemang införs och att antalet personer på sammankomster på uthyrda lokaler sänks från 50 till 20 deltagare.

Liberalerna anser att Regeringen måste lägga större energi på åtgärder som gör skillnad, bland annat att lägga fokus på att få fler att vaccinera sig.

– Att inskränka vaccinerade människors frihet går inte att motivera. Dessutom slår de nya restriktionerna mycket hårt på branscher som redan idag tar ett stort ansvar och fortfarande genomgår ett stålbad, säger Liberalernas näringspolitiske talesperson Arman Teimouri.

Även Centerpartiets partiledare, Anni Löof, riktar kritik mot beslutet och tycker att vaccinpasset ska få en större roll.

– Obegripligt att inte regeringen kombinerar restriktioner med krav på vaccinbevis. Centerpartiet vill att dessa restriktioner ersätts av vaccinpass när 50% fått den tredje dosen.”, säger Annie Lööf i ett Twitterinlägg.

– Statsministern säger att orsakerna till de nya restriktionerna bland annat är vårdens bristande kapacitet. Självklart måste vi göra allt för att minska smittspridningen. Men regeringen har haft två år på sig att stärka vården och öka antalet vårdplatser. När blir det verklighet?, säger Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar.

BESKEDET: Restauranger får begränsade öppettider – igen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

Astra Zeneca vill undantas från sanktioner mot Ryssland

DSC_0002

Foto: Shamash Oyal

I somras ansökte AstraZeneca om undantag för att skicka produkter, men stoppades av Kommerskollegium. Nu ansöker företaget på nytt om få leverera produkter till Ryssland.

AstraZeneca i Södertälje vill sälja viktiga receptbelagda läkemedel eller biologiska medicinska produkter som används för att behandla allvarliga sjukdomar på den ryska marknaden. Men sanktioner mot landet har hindrat AstraZeneca sedan en tid tillbaka.

Nu gör bolaget ett nytt försök och ansöker om tillstånd hos Kommerskollegium att undantas från sanktionerna mot Ryssland.

I ansökan framgår det att AstraZenecas läkemedel är, av sin natur, till förmån för civilbefolkningen och har ingen användning inom krigssammanhang.

”AstraZeneca har en moralisk och humanitär skyldighet att upprätthålla tillgången på sina viktiga läkemedel till patienter i alla länder där det finns ett medicinskt oförmött behov, inklusive Ryssland.”, skriver bolaget i ansökan till Kommerskollegium

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 22 oktober 2023 21:20

Hyllade Södertäljeprofilen Joshy har avlidit – ”Stor sorg”

0ABFE837-6D79-4263-9A69-F52D9791BBA0

Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Södertäljeprofilen och den hyllade restaurangägaren, Jashim ”Joshy” Uddin, har avlidit i sviterna av en längre tids sjukdom. – Det är med stor sorg i våra hjärtan som vi måste meddela att Joshy tagit sitt sista andetag. Han kämpade så länge han kunde, men tillslut blev det för mycket, meddelar familjen.

Jashim, mer känd som Joshy, öppnade sin allra första sushirestaurang Minako i Södertälje för över 20 år sedan i nuvarande Teso-lokalen vid Dalparken. Han var den första som öppnade en japansk restaurang, i en tid då sushi-trenden ännu inte hade slagit igenom i Sverige.

Efter att ha tillbringat sju år i Tokyo, dit han flyttade från Bangladesh för att studera, hade han förmånen att få några av världens mest framstående sushikockar som sina mentorer. Det stärkte hans självförtroende när han sedan öppnade sin första restaurang i Sverige.

I Sverige blev framgången ett faktum.
Hans japanska restaurang i Södertälje blev snabbt väldigt populär, och allt fler Södertäljebor introducerades för konceptet där ris och rå fisk kombinerades och serverades i bitar. Efter en relativt kort tid växte han ur sin ursprungliga lokal och flyttade till en större och mer modern lokal i centrala Södertälje, närmare bestämt i de gamla lokalerna som tidigare tillhört Sparbanken. Idag huserar den lokalen en libanesisk restaurang.

Jashim ”Joshy” Uddin, avled i sviterna av en längre tids sjukdom. Foto: Erik Svensson.

I flera år var Minako en av Södertäljes främsta och mest besökta restauranger, men år 2016 bar det av mot Stockholm och Odenplan där han tog sitt sushikoncept till nya nivåer. I huvudstaden valde han att investera i lokal med mindre sittplatser för att lägga fokus på kunderna som serverades råvaror av allra högsta kvalité.

Och väldigt snabbt spreds ryktet om en man som, från näst intill ingenstans för många, serverade sushi som ingen annan någonsin gjort. Till och med konkurrenter kunde inte hålla fingrarna borta från hans mat i världsklass.

En av många som ofta besökte Minako, var den svenska stjärnan Benjamin Ingrosso. Här poserar han tillsammans med Joshy efter ett besök förra året. Foto: Privat

Ganska snabbt vallfärdade svenskar från hela landet till Odenplan för att avnjuta Joshys matlagning. Restaurangen besöktes bland annat av Aftonbladet och ”Uppdrag mat,” som reste runt i landet för att utse Sveriges bästa sushirestauranger och ställde Minako mot bland annat Sushi Sho, som prisats av Michelinguiden. När Aftonbladet fick säga sitt, var det tydligt att Minako och Södertäljebons restaurang var överlägsen som Sveriges allra bästa.

På internationell nivå besöktes Joshy av en ansedd och bekräftad restaurangguide för några år sedan, som utsåg Minako till en av världens tio bästa sushirestauranger.

Men så en dag kom beskedet att den hyllade Södertäljeprofilen Jashim Uddin hade diagnosticerats med cancer. En kamp som han i veckan förlorade. Joshy blev 56 år gammal och efterlämnar fru och fyra barn. Restaurangen kommer att drivas vidare i samma anda av äldsta dottern, Katarina Uddin.

– Joshys önskan var att Minako ska leva vidare, så jag kommer ta över och föra vidare hans dröm. Ingen kommer kunna ta hans plats, men vi kommer att göra vårt bästa, meddelar hans äldsta dotter Katarina.

Sushin på Minako serveras på japanskt traditionellt vis. Jashim Uddin blev 56 år gammal. Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2023 21:00
Senast uppdaterad: 23 oktober 2023 13:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors