Företag i fokus:

Stark kritik mot nya restriktionerna – ”Inskränka vaccinerade människors frihet”

2022_01_7320ACBD-8A3E-4C61-9607-718B94D51381

Annie Lööf(C), Nooshi Dadgostar(V), Arman Teimouri (L) Foto: (C), (V,) (L).

Det har väckt starka reaktioner från flera partier efter dagens pressträff där statsminister Magdalena Andersson, tillsammans med Folkhälsomynidgheten, presenterade de nya restriktionerna.

Flera partier är kritiska mot beslutet och bland annat menar Liberalerna att beslutet är en kollektiv bestraffning av de som vaccinerat sig.

Bland det åtgärder som presenterades framgick det bland annat att den redan hårt drabbade restaurangbranschen endast få ha öppet till 23:00 från och med onsdag, 12 januari. Maxtak på 500 personer för större evenemang införs och att antalet personer på sammankomster på uthyrda lokaler sänks från 50 till 20 deltagare.

Liberalerna anser att Regeringen måste lägga större energi på åtgärder som gör skillnad, bland annat att lägga fokus på att få fler att vaccinera sig.

– Att inskränka vaccinerade människors frihet går inte att motivera. Dessutom slår de nya restriktionerna mycket hårt på branscher som redan idag tar ett stort ansvar och fortfarande genomgår ett stålbad, säger Liberalernas näringspolitiske talesperson Arman Teimouri.

Även Centerpartiets partiledare, Anni Löof, riktar kritik mot beslutet och tycker att vaccinpasset ska få en större roll.

– Obegripligt att inte regeringen kombinerar restriktioner med krav på vaccinbevis. Centerpartiet vill att dessa restriktioner ersätts av vaccinpass när 50% fått den tredje dosen.”, säger Annie Lööf i ett Twitterinlägg.

– Statsministern säger att orsakerna till de nya restriktionerna bland annat är vårdens bristande kapacitet. Självklart måste vi göra allt för att minska smittspridningen. Men regeringen har haft två år på sig att stärka vården och öka antalet vårdplatser. När blir det verklighet?, säger Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar.

BESKEDET: Restauranger får begränsade öppettider – igen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

Rök från vattenpipa fick brandkåren att rycka ut

Räddningstjänst

Arkivbild

Räddningstjänsten ryckte snabbt till Granövägen efter samtal om en brand. Väl på plats visade det sig vara något helt annat.

SOS larmades strax efter klockan 17 på lördagen, och både polis och räddningstjänsten ryckte ut till platsen. Men det visade sig att det inte rörde sig om någon brand.

– Det var ingen brand. Det var disigt i trapphuset, vilket vi misstänker kom från möjligtvis en vattenpipa eller annan typ av rökelse, säger vakhavande befäl till Telgenytt.

Enligt räddningstjänsten inkom larmet från boende i fastigheten som uttryckte oro. Vid 18-tiden kunde de meddela att de lämnat platsen och återvänt till stationen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 oktober 2023 18:12
Senast uppdaterad: 21 oktober 2023 18:12

Kommunledningen har riskerat ryktet och anställdas förtroende

78AD05B3-288F-40DA-AE5D-14B12BF9E7D4

Daniel Eilert, Ordförande MUF Södertälje och stadsdirektören Magnus Gyllestad. Foto: Shamash Oyal /Södertälje kommun

Det har varit tumultartade tider i Södertälje kommun. De omfattande bakgrundskontrollerna av kommunanställda, som har ifrågasatts och kritiserats av såväl anställda som Justitieombudsmannen (JO), har riktat strålkastarljuset mot kommunledningens hantering och beslutsfattande.

Medieavslöjanden och JO:s granskning har visat att detta initiativ bröt mot grundläggande rättsprinciper och lagstiftning. 

Som en del av Moderata Ungdomsförbundet vill vi framföra vår uppskattning till den nya stadsdirektören, Magnus Gyllestad, för att ha tagit avgörande steg mot att återställa laglighet och förtroende i kommunen. Genom att omedelbart pausa alla bakgrundskontroller visar han en respekt för rättsordningen och ett engagemang för att skydda de anställdas integritet och privatliv. 

”Kommunledningens tidigare hantering har, tyvärr, riskerat kommunens rykte och de anställdas förtroende.”

Nya stadsdirektören, Magnus Gyllestad, satte ner foten och stoppade kommunledningens olagliga handlingar.

Magnus Gyllestad har, med kort varsel, visat ledarskap och beslutsamhet. Hans agerande skapar utrymme för en nödvändig utvärdering av de metoder som används för att säkerställa en trygg och säker kommunal verksamhet. Det är essentiellt att kommunen agerar inom lagens ramar och med respekt för individens rättigheter. 

Läs även: – Regeringen informerad om kommunledningens lagbrott

Kommunledningens tidigare hantering har, tyvärr, riskerat kommunens rykte och de anställdas förtroende. Vi ser fram emot en framtid där kommunledningen agerar med öppenhet, rättssäkerhet och respekt för alla kommunens anställda. Vi hoppas att stadsdirektörens beslut markerar en vändpunkt och ett steg mot en mer ansvarsfull och kompetent kommunledning. 

Vi hoppas att kommunen hanterar det nya äldreboendet bättre än vad de har hanterat fritidsgården och bakgrundskontrollerna. 

Daniel Eilert,
Ordförande, Moderata Ungdomsförbundet Södertälje 

Läs mer om ämnet: – Kommunskandalen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 oktober 2023 15:43
Senast uppdaterad: 21 oktober 2023 15:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors