Företag i fokus:

Syrianskas Matteus Behnan uttagen till landslaget – ”Spännande att få den här chansen”

2021_12_1B322FC4-514D-4CAA-AC2F-B54B7C22BA30

Syrianskas Matteus Behnan är uttagen till Syriens landslag. Det framgår i ett pressmeddelande på Syrianskas hemsida.

”Nu står det klart att Matteus kommer att ansluta till landslagslägret den 26:e december som sträcker sig till den 30:e december.”, skriver Syrianska FC på sin hemsida.

– Det känns jätte roligt och spännande att få den här chansen, det är inte många som får den. Nu gäller det att åka dit och göra sitt bästa utan att behöva känna någon press, säger Matteus Behnan till Telgenytt.

19 åringen Matteus Behnan, som spelat för Syrianska sedan barnsben, har vart en av lagets allra främsta nyckelspelare under säsongen 2021. Han har under under säsongen tagit en given plats som en defensiv mittfältare och nu uppmärksammas han av Syriens landslag som tar ut honom till truppen.

– Det känns också spännande att komma till ett helt annat landslag där fotbollen inte är likt den vi har här hemma, men som fotbollsspelare gäller det att anpassa sig snabbt till det som krävs, säger Matteus.

Du åker dit i en vecka och kommer tillbaka innan årsskiftet. När åker du tillbaka för spel?

– Jag åker dit för ett läger där det kommer att vara mycket träningar och interna matcher. Förmodligen så är det träningsmatcher redan i början av januari, i slutet av januari är det kvalmatcher som gäller. Men fokuset ligger inte där, utan det gäller att göra så bra så möjligt nu på lägret, sedan kan man ta det därifrån.

Hade du det på känn att du skulle bli uttagen?

– Det har varit mycket fram och tillbaka mellan mig och de syriska förbundet, dom har vart på mig i 2-3 år. Det krävdes lite tid för att få alla papper klara och ett tillfälle där en tränare kände att det var dags att visa upp sig. Men de har hållit kontakt med mig och sagt att de vill ha dit för att representera landslaget. Tränaren ringde mig och sa att han hade kollat min senaste match och tyckte det såg bra ut, nu gäller det bara att visa vad man går för och försöka bevisa det på plan, säger 19-åringen Matteus Behnan till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

BILDEXTRA: Bygget av det nya kanalstråket har påbörjats

25E39664-F1DC-482D-95F4-1289811EB9F5

Illustration: Trafikverket

Nu har bygget av det nya kanalstråket i Södertälje påbörjats, vilket kommer inkludera nya gång- och cykelvägar längs med kanalen samt 18 nya mindre parkområden med sittplatser, grönska, utegym och en boulebana med mera. Detta kommer ge invånarna möjlighet att snart njuta av avkopplande promenader längs hela kanalen.

Det är fortfarande några år kvar innan slussbygget är helt färdigställt. Detta projekt kommer att genomföras i flera etapper av Trafikverket, men nu har byggandet av det nya kanalstråket inletts.

Först i kön är sträckan mellan Slussbron och Bergvik, som planeras vara klar till sommaren 2024. Därefter kommer arbetet att fortsätta med den norra delen och sedan vidare till Östertälje och Södertälje hamn. Alla dessa etapper förväntas vara färdiga under 2025.

(Annonslänk)

Det blir inte bara nya vägar, utan också flera platser där du kan koppla av längs med kanalen. Bland dessa planeras ett utegym i närheten av badhuset, en större kajyta vid Slussbron med sittplatser, en boulebana och en kombination av träplankor och stenbeläggning. Vid kanalens östra sida, mitt emot Wendela Hebbes hus, kommer det finnas en träläktare som ger en fantastisk utsikt över kanalen och staden. På Kanalholmen planeras ängsytor med träbänkar för besökare att njuta av utsikten. Slutligen, längst söderut vid Östertälje, kommer det att finnas sittplatser i trä på både den västra och östra sidan, samt ett utegym och en volleybollplan i anslutning till gång- och cykelvägen till Östertälje.

För att skapa en enhetlig atmosfär längs med kanalen kommer det att planteras nya träd, buskar och blommor. Dessa växter kommer att erbjuda en varierande palett av dofter och färger som kommer att förändras med årstiderna och skapa en enhetlig och vacker miljö längs kanalen och slussen.

För att säkerställa att de nya gång- och cykelvägarna kan användas även under vintern kommer sträckorna att asfalteras.

Planerad tidsram för olika sträckorna.

1.   Slussbron – Bergvik – klart vår 2024
2.    Vänortsparken/Hebbevillan – Västra Mälarehamnen (inkl bryggor ut till Kanalholmen) – klart vår 2025
3.    Slussbron – stenpiren Östertälje – klart vår 2025
4.    Gästhamnen – industriområdet i Södertälje hamn/Hälsokullen – klar hösten 2025

Fakta: Södertälje kommun

Läs även: – Slussbron stänger i tre år

Illustration: Trafikverket

Illustration: Trafikverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 10:49
Senast uppdaterad: 22 september 2023 16:15

Greta Thunberg stoppade transporter vid hamnen

0CA92B3F-A5E2-42EE-9B97-5021C3BD5B1A

Rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” vid ett tidigare tillfälle i Södertälje. Foto: Privat/Creative Commons.

Klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” återvände till Södertälje för ännu en aktion. Denna gång var Greta Thunberg på plats för att protestera mot oljetransporter i Södertälje.

Vid flera tillfällen har polisen kallats till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer stört verksamheten genom att blockera vägen. Tidigare har miljöaktivisterna även klättrat upp på lastbilarna.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, sade Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, till Telgenytt.

Under torsdagseftermiddagen var samma grupp återigen på plats, där de blockerade grindar och klättrade upp på en tankbil. Samtidigt deltog även Greta Thunberg i protesten.

– Vi har hindrat en tankbil från att komma in och hantera miljöfarligt bränsle. I och med det har vi också skickat ett viktigt budskap till omvärlden, sägerGreta Thunberg till Lt.

Polisen reagerade på ärendet om ordningsstörning och skickade flera patruller till platsen, men ingripande uteblev och de väntade istället. Aktionen påbörjades vid klockan 15 och avslutades av miljöaktivisterna vid 19-tiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 september 2023 21:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors