Företag i fokus:

Syrianskas Matteus Behnan uttagen till landslaget – ”Spännande att få den här chansen”

2021_12_1B322FC4-514D-4CAA-AC2F-B54B7C22BA30

Syrianskas Matteus Behnan är uttagen till Syriens landslag. Det framgår i ett pressmeddelande på Syrianskas hemsida.

”Nu står det klart att Matteus kommer att ansluta till landslagslägret den 26:e december som sträcker sig till den 30:e december.”, skriver Syrianska FC på sin hemsida.

– Det känns jätte roligt och spännande att få den här chansen, det är inte många som får den. Nu gäller det att åka dit och göra sitt bästa utan att behöva känna någon press, säger Matteus Behnan till Telgenytt.

19 åringen Matteus Behnan, som spelat för Syrianska sedan barnsben, har vart en av lagets allra främsta nyckelspelare under säsongen 2021. Han har under under säsongen tagit en given plats som en defensiv mittfältare och nu uppmärksammas han av Syriens landslag som tar ut honom till truppen.

– Det känns också spännande att komma till ett helt annat landslag där fotbollen inte är likt den vi har här hemma, men som fotbollsspelare gäller det att anpassa sig snabbt till det som krävs, säger Matteus.

Du åker dit i en vecka och kommer tillbaka innan årsskiftet. När åker du tillbaka för spel?

– Jag åker dit för ett läger där det kommer att vara mycket träningar och interna matcher. Förmodligen så är det träningsmatcher redan i början av januari, i slutet av januari är det kvalmatcher som gäller. Men fokuset ligger inte där, utan det gäller att göra så bra så möjligt nu på lägret, sedan kan man ta det därifrån.

Hade du det på känn att du skulle bli uttagen?

– Det har varit mycket fram och tillbaka mellan mig och de syriska förbundet, dom har vart på mig i 2-3 år. Det krävdes lite tid för att få alla papper klara och ett tillfälle där en tränare kände att det var dags att visa upp sig. Men de har hållit kontakt med mig och sagt att de vill ha dit för att representera landslaget. Tränaren ringde mig och sa att han hade kollat min senaste match och tyckte det såg bra ut, nu gäller det bara att visa vad man går för och försöka bevisa det på plan, säger 19-åringen Matteus Behnan till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

”Från att aldrig ha styrt en båt till att styra i storm”

Over_atlanten_Kryssarklubbsmedlem-mfl

Södertäljebon Christian Harding, Maria Montazami, Julia Dufvenius och Anders Svensson. Pressbild

En ny säsong av ”Över Atlanten” är igång, där flera kända svenskar ger sig ut på en lång segling över Atlanten. En av passagerarna ombord på den 500 mil långa resan över det öppna havet är Södertäljebon Christian Harding.

Över Atlanten visas på kanal 5/Discovery+, och den första säsongen sändes första gången år 2019. Årets deltagare inkluderar den kända fotbollsspelaren Anders Svensson, Hollywoodfrun Maria Montazami, trummisen Mikkey Dee, artisten Nassim Al Fakir, skådespelaren Julia Dufvenius och programledaren Hans Fahlén.

Programmet, som startade i början av september, har gjort succé och har enligt Discovery Networks över 65 000 tittare per avsnitt. När segelbåten kastade loss den 15 januari från Kanarieöarna befann sig även Södertäljebon Christian Harding ombord. Han är en kryssarklubbsmedlem och seglare som tidigare har medverkat i programmet tillsammans med flera svenska kändisar.

– Som varje gång man ger sig iväg och seglar så träffar man spännande människor, men när man seglar över Atlanten lär man känna varandra ännu mer. Alla kändisar var super härliga och glada, även med varierande förkunskaper så lärde dom sig snabbt, säger Christian Harding.

Deltagarna vid avfärd. Pressbild

Södertäljebons uppgift, tillsammans med övriga erfarna seglere i teamet, var att förbereda båten inför Atlanten och under resan agera som coach och stöd för de kändisar som deltog.

– Jag har startat fyra gånger och kommit fram tre gånger. Så jag har varit med om både solsken och storm, vilket är väldigt nyttigt och lärorikt, säger den erfarna seglaren Harding.

Berätta något ”behind the scenes”?

– Anders Svensson har smeknamnet ”Taco” och jag hade turen att bli bjuden på tacos mitt på Atlanten. Lite roligt när smeknamnen faktiskt passar in. Sedan att få bilda ett band med en rockstjärna som Mickey Dee är riktigt skoj!

Vem var duktigast? Någon som överraskade dig?

– Det är svårt att säga vem som var bäst eller sämst, jag tycker alla skötte sig bra och kämpade på. Men den som stod ut som den som överraskade mest och lyfte mest som människa och seglare så måste jag säga Maria Montazami! Från att aldrig ha styrt en båt till att efter några dagar stå och styra båten i storm mitt i natten, det är väldigt häftigt att se en sådan utveckling!

Vad kommer du komma ihåg från resan med kändisbesättningen?

– Alla härliga människor som man fick lära känna! Allt från det super-proffsiga TV-teamet som alltid fanns tillgängliga och kämpade på dag och natt, till alla härliga stunder med kändisarna med skratt och fantastiska livshistorier. Det här är definitivt något som jag alltid kommer komma ihåg och ta med mig i livet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 16:14
Senast uppdaterad: 21 september 2023 16:14

Kommunen får historiskt lågt betyg av företagen i ny mätning

lle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Under de senaste åren har företagsklimatet i Södertälje försämrats avsevärt, och staden har nu hamnat på plats 241 av 290 i Sverige. Det är den sämsta placeringen kommunen har haft sedan mätningarna började. Detta framgår av Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i landets kommuner.

– Vår ranking visar att det finns ett missnöje bland företagen i Södertälje, säger Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

I årets undersökning har över 32 000 företag i Sverige deltagit och gett betyg till sin respektive kommun. Företagsklimatet i Södertälje har försämrats avsevärt och hamnar nu på historiskt låg placering i flera mätningskategorier.

(Annonslänk)

– Framför allt ser företagen stora problem med brottslighet och otrygghet. På den frågan rankas Södertälje sist i hela landet, säger Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Men Södertälje presterar väldigt svagt på flera av de individuella aspekterna som ingår i rankingen.

Kommunen tappar i placering när det kommer till tillhandahållandet av information till företagen, tjänstemännens inställning till företagande och kommunikationen mellan företag och beslutsfattare i kommunen.

Ny nämn invigd i Södertälje med fokus på att förbättra näringslivsklimatet.

– Företagen efterfrågar en tydlig riktning framåt i kommunens arbete med att förbättra företagsklimatet. Jag har förhoppningar om att den nya näringslivsnämndens arbete ska bidra till ett ökat fokus på företagens möjligheter att verka och växa i Södertälje kommun, säger Olle Karstorp. 

Enligt Karstorp är det av stor betydelse för företagens möjlighet att växa och utvecklas hur de bemöts av kommunen.

– De kommuner som anstränger sig för att lära känna sitt lokala näringsliv och dess behov går det oftast bättre för i undersökningen. Att arbeta med råd, vägledning och att hjälpa företagen att göra rätt skapar högre regelefterlevnad och uppskattas av företagen, säger Olle Karstorp.

Läs även: – Ny nämnd invigd med fokus på att förbättra näringslivsklimatet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 10:20
Senast uppdaterad: 21 september 2023 10:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors