Företag i fokus:

Syrianskas Matteus Behnan uttagen till landslaget – ”Spännande att få den här chansen”

2021_12_1B322FC4-514D-4CAA-AC2F-B54B7C22BA30

Syrianskas Matteus Behnan är uttagen till Syriens landslag. Det framgår i ett pressmeddelande på Syrianskas hemsida.

”Nu står det klart att Matteus kommer att ansluta till landslagslägret den 26:e december som sträcker sig till den 30:e december.”, skriver Syrianska FC på sin hemsida.

– Det känns jätte roligt och spännande att få den här chansen, det är inte många som får den. Nu gäller det att åka dit och göra sitt bästa utan att behöva känna någon press, säger Matteus Behnan till Telgenytt.

19 åringen Matteus Behnan, som spelat för Syrianska sedan barnsben, har vart en av lagets allra främsta nyckelspelare under säsongen 2021. Han har under under säsongen tagit en given plats som en defensiv mittfältare och nu uppmärksammas han av Syriens landslag som tar ut honom till truppen.

– Det känns också spännande att komma till ett helt annat landslag där fotbollen inte är likt den vi har här hemma, men som fotbollsspelare gäller det att anpassa sig snabbt till det som krävs, säger Matteus.

Du åker dit i en vecka och kommer tillbaka innan årsskiftet. När åker du tillbaka för spel?

– Jag åker dit för ett läger där det kommer att vara mycket träningar och interna matcher. Förmodligen så är det träningsmatcher redan i början av januari, i slutet av januari är det kvalmatcher som gäller. Men fokuset ligger inte där, utan det gäller att göra så bra så möjligt nu på lägret, sedan kan man ta det därifrån.

Hade du det på känn att du skulle bli uttagen?

– Det har varit mycket fram och tillbaka mellan mig och de syriska förbundet, dom har vart på mig i 2-3 år. Det krävdes lite tid för att få alla papper klara och ett tillfälle där en tränare kände att det var dags att visa upp sig. Men de har hållit kontakt med mig och sagt att de vill ha dit för att representera landslaget. Tränaren ringde mig och sa att han hade kollat min senaste match och tyckte det såg bra ut, nu gäller det bara att visa vad man går för och försöka bevisa det på plan, säger 19-åringen Matteus Behnan till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

Södertälje City deltar i seminarium i riksdagen

87869BE2-6EF7-4E6D-83DE-F0E47406C833

Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City. Foto: Pressbild, Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

I oktober hålls ett seminarium i riksdagen för att diskutera stadskärnornas framtida utveckling. På plats kommer Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City, att delta.

Riksdagsseminariet äger rum den 4 oktober med huvudtemat ”Stadskärnans framtid är av nationellt intresse.” Under förmiddagsseminariet kommer de att fördjupa sig i de utmaningar som stadskärnorna står inför idag och hur de kan möta dem.

Detta inkluderar att utforska samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn samt att analysera vad som krävs för att skapa trygghet i våra stadskärnor.

– Vi ser det som en ärofylld insats att representera Södertälje och branschen i det här nationella sammanhanget. Nu får vi möjligheten att lyfta frågor som är väldigt viktiga för våra stadskärnor och en positiv utveckling framåt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

(Annonslänk)

Med på deltar bland annat Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, Oana Mihaescu, forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut och Magnus Lindgren, VD för Tryggare Sverige.

Målet med detta seminarium är att adressera de allt mer utmanande situationer som påverkar kommuner, handel, besöksnäring och fastighetsägare. Det är av största vikt att de olika aktörerna i stadskärnan arbetar tillsammans mot en gemensam målsättning för att skapa en stadskärna som är både attraktiv och konkurrenskraftig. Dessutom är syftet att gemensamt formulera en tydlig vision för stadskärnornas framtid.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:03

Nästintill fullsatt när Nykvarn möter regerande mästarna Storvreta

Nykvarn-Jojjo

Foto: RG Foto-Media

Det väntas att bli en publikfest när Nykvarn äntrar den stora scenen på hemmaplan mot Uppsalalaget Storvreta. Den senaste uppdateringen från NIF gällnade biljettförsäljningen är att det är på god väg att gå mot en fullsatt hall.

När NIF vann match 4 mot i SSL-kvalet mot Warberg föregående säsong lockades det 1450 personer till den sista hemmamatchen som ledde till avancemang. Kan det bli ett nytt publikrekord?

Nykvarn som gjorde sin första SSL-match mot IBF Falun förlorade matchen med 7–5 men visade prov på att det är ett lag att räkna med i SSL. De stod emot länge i matchen men fick se sig besegrade efter att Falun vänt matchen i sista perioden.

– Det är inte vackert. De stökar med oss men vi knyter väl ihop det på något sätt i tredje perioden och är mer rutinerade i saker o ting. Effektiviteten i powerplay som är viktigt, säger Emil Johansson i intervju efter matchen mot Nykvarns IBF.

(Annonslänk)

Storvreta som vann sin första omgång mot Team Thorengruppen med 6–5 hade en komfortabel ledning med 6–1. Umeålaget som hade en lång uppförsbacke efter halva matchen var nära att kvittera i slutminuten men fick se sig besegrade.

Det är inte första gången Storvreta kommer på besök. Redan föregående säsong i svenska cupen möttes lagen i kvartfinalen där Storvreta visade prov på rutin när de vann dubbelmötet med 7–8 och 11–4.

Kan Nykvarn ha gjort hemläxan mot Storvreta? 

Säkra din biljett för inför dagens match, Furuborghallen klockan 19:00

Foto: RG Foto-Media

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 september 2023 07:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors