Företag i fokus:

WHO-chefen optimistiskt – Pandemin kan vara över i år

2022_01_37683637744_f0ac698e07_o-scaled

Tedros Adhanom Ghebreyesus. Foto: Creative Commons.

Den nya virusvarianten omikron tar ett allt starkare fäste i flera länder runt om i Europa. Även i Sverige är smittspridningen hög där varianten sprider sig i flera kommuner regioner där den väntas dominera helt.

I ett uppmärksammat uttalande menar WHOs generaldirektör att pandemin kan vara över i år och att målsättningen är att 70 procent av världens befolkning ska vara vaccinerade fram till juli.

Att en ny virusvariant skulle uppstå och dominera helt är något som WHO och flera ledande personer varnat för om inte vaccindoser inte når ut till alla delar av världen. I Sverige ökar spridningen och allt fler söker vård.

– Även om vi har sett en ökning i antalet personer som behöver vård på grund av covid-19, gör vaccinerna att det är mycket färre nu jämfört med tidigare perioder av hög smittspridning. Det visar vikten av att ännu fler blir vaccinerade, och att de som nu får erbjudande om en påfyllnadsdos också tar den dosen, säger statsepidemiolog Anders Tegnell i ett pressmeddelande.

I ett uttalande skriver Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektören för World Health Organization, WHO, att han tror att sjukdomen Covid-19 kommer att besegras i år, 2022.

– Vissa länder har undergrävt rättvisa och skapat de idealiska förutsättningarna för uppkomsten av Omicron-varianten, och ju längre orättvisa fortsätter, desto större är riskerna för att viruset utvecklas på sätt som vi inte kan förhindra eller förutsäga. Om vi gör slut på orättvisan, avslutar vi pandemin, sa generaldirektören Adhanom i uttalandet.

WHO nya målsättning för 2022 är att vaccinera 70 % av människorna i alla länder senast i juli för att få ett slut på pandemin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2022 00:00

Krypande insekter och larver mötte inspektörer på bageri

pexels-photo-6996223

Foto: Pexels

När livsmedelsinspektörer från Södertälje kommun genomförde en oanmäld inspektion på ett bageri, upptäcktes förekomst av krypande insekter i lokalen. Samtidigt noterades även spår av ”något gulaktigt” i mjölet i säckar, troligen larver eller tomma puppor.

Det var i slutet på augusti som miljökontoret avslöjade flera allvarliga brister efter en oanmäld inspektion av Svens Hembageri och Konditori vid Grusåsen.

(Annonslänk)

Vid kontrollen möttes inspektörerna av krypande insekter, troligen mjölbaggar, i lokalen. Dessa observerades på golvet och hyllorna i förrådet, samt även under bakbordet. Det fanns även tydliga tecken på att mjölbaggarna hade påverkat mjölsäckar i förrådet, med något gulaktigt som liknade larver eller tomma puppor enligt Miljökontoret. Delar av golvet, inklusive området under bakborden och i förrådet, hade inte rengjorts tillräckligt ofta, vilket utgjorde en brist och skapade en gynnsam miljö för skadeinsekter.

Miljökontoret kunde också fastställa att handtagen på brödspadarna hade dåligt underhållits eller inte rengjorts tillräckligt ofta, samt att oliver förvarades i öppnade konservburkar.

Nu kräver Miljökontoret att verksamheten åtgärdar bristerna, och en ny inspektion kommer att genomföras tidigast den 28 september för att säkerställa att de identifierade problemen åtgärdas i enlighet med lagens krav.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 23 september 2023 12:05

Explosion i villaområde – Stort område avspärrad

276B97CE-95CA-410F-9168-38AA2840D7EA

Foto: Shamash Oyal

En detonation har inträffat i ett villaområde. Det är tredje gången på kort tid som polisen har kallats till samma adress vid Liljemovägen.

Det är tredje gången på knappt en vecka som explosiva anordningar påträffats i området. Vid första tillfället exploderade en mindre anordning, men den betraktades som ofarlig.
Vid det andra tillfället kunde nationella bombskyddet säkra det misstänkta farliga föremålet, men strax innan midnatt på fredagskvällen detonerade en bomb vid samma adress.

Enligt uppgifter från SOS Alarm ska explosionen ha inträffat utomhus, men enligt polisens uppgifter har inga personer skadats detonationen inträffade.

Ambulans på plats i villaområdet. Foto: Shamash Oyal

Polisen befinner sig just nu på platsen med flera enheter, och ett stort område har spärrats av i villaområdet strax utanför Saltskog/Västergård. En stor sökinsats pågår i området och i sökandet efter gärningspersonen används bland annat polishelikoptern och polishundar.

– Något har detonerat utomhus och gett mindre skador på bostaden. Polisen genomför dörrknackning för att höra efter vad boende i området har sett eller hört. Platsen är avspärrad för att både bomb- och kriminalteknikerna ska undersöka platsen, skriver polisen på sin hemsida.

– Det lät som en kraftig fyrverkeri, men sedan läste vi på Telgenytt där det stod om explosion. Det lät så högt att det hördes ända till Västergårdsområdet, säger ett Vittne, till Telgenytt

En förundersökning angående allmänfarlig ödeläggelse har inletts.

Nationella bombskyddet. Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 22:24
Senast uppdaterad: 23 september 2023 08:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors