Företag i fokus:

JUST NU: Södertälje sjukhuset åter i stabsläge

Bild: Södertälje sjukhus

I samband med att allt fler patienter vårdas på grund av Covid-19 meddelade Södertälje sjukhus att man går in i stabsläge.

Det meddelade sjukhuset idag, torsdagen den 13 januari, klockan 12:00 och skriver att det finns ”ett stort behov av att skala upp antalet vårdplatser”.

– Vi går nu in i det som sannolikt blir toppen på den fjärde vågen och samlar alla tillgängliga resurser för att klara av den, säger Christophe Pedroletti, VD på Södertälje sjukhus i pressmeddelandet.

På grund av att sjukhuset går in i stabsläge meddelas även att all vård som kan vänta sjukts upp.

– Vi beklagar verkligen detta. Vi vet att det är många patienter som väntat länge på att till exempel få sin gallblåsa bortopererad eller en höftprotes insatt och lider med dem. Men nu handlar det om att rädda liv och ta hand om alla akut sjuka, konstaterar Christophe. Vi lovar att återuppta dessa operationer, och andra icke akuta insatser, så snart toppen är passerad, säger Pedroletti.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 13 januari 2022 00:00

BILDEXTRA – Södertäljeloppet lockade flera hundra löpare

Sodertaljeloppet.-loppet

Foto: Axel Gustafsson

Över 500 deltagare lockades till stadskärnan när Södertäljeloppet gick av stapeln under torsdagen.

Fotograf: Axel Gustafsson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 09:08
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 09:27

Kommunen undersöker invånarnas åsikter om staden

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Statistiska centralbyrån (SCB) inleder en medborgarundersökning, på begäran av Södertälje kommun, för att belysa invånarnas åsikter om boende, livsstil och kommunens tjänster.

Statistiska centralbyrån (SCB) har på uppdrag av Södertälje kommun inlett en medborgarundersökning som riktar sig till invånare i kommunen. Undersökningen, som är en återkommande händelse vartannat år, avser att kartlägga upplevelsen av att leva och bo i kommunen samt identifiera aspekter som kan förbättras.

Under perioden 24–31 augusti kommer information om den aktuella undersökningen att skickas till 2400 slumpmässigt utvalda invånare i åldrarna 18 till 84 år. Därefter kommer enkäter med frågor att distribueras mellan den 22 september och 2 oktober.

Undersökningen är helt frivillig att delta i, men resultaten av undersökningen kommer att användas som en resurs för att utvärdera och förbättra olika områden inom kommunens verksamhet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 16:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors