Företag i fokus:

Astra anställer flygbolaget SAS tidigare presschef – ”Mycket glad”

2022_01_271047443_1320620955034061_1388697955632931308_n

Foto: Creative Commons. / Pressbild.

I fredags offentliggjorde AstraZeneca sin nya presschef, Freja Annamatz, och hennes meriter går det inte att slå hål i.

Hon har tidigare varit presschef för flygbolaget SAS i fyra år och haft en likande roll på Apoteket samt varit presschef på Ledarna, Sveriges chefsorganisation.

– Det är både lockande och inspirerande att börja arbeta på AstraZeneca. Ett globalt världsledande företag som tack vare avancerad forskning och utveckling av läkemedel och behandlingar bidrar till att förändra livet för miljontals människor. Det är ett bolag där medarbetarna varje dag gör stor skillnad för väldigt många. Det känns även betydelsefullt med tanke på bolagets ställning i Sverige med nästan 8 000 medarbetare här, säger Freja Annamatz i pressmeddelandet.

Från och med den första april i år kliver hon in i som ny presschef för Astra. Hennes uppgifter är bland annat att arbeta med den externa kommunikationen kring AstraZeneca i Sverige och globalt.

Jacob Lund. Foto: Pressbild Astra.

Rollen som presschef inkluderar även att hon rapporterar till AstraZenecas kommunikationsdirektör, Jacob Lund, som är tillfredsställd över att Freja ansluter sig till Astra.

– Jag är mycket glad över att vi lyckats attrahera en talesperson av Frejas kaliber. AstraZeneca har haft en stor synlighet under pandemin och det är viktigt att vi fortsätter kommunicera den roll bolaget spelar för global, jämlik tillgång till vaccin, samt mer övergripande lyfter den innovationskraft som kan göra skillnad för patienter, sjukvård och hela samhället”, säger kommunikationsdirektör Jacob Lund.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 15 januari 2022 00:00

Södertäljeföretaget köps upp av miljardbolag – ”Mycket glad”

E1E2FB8F-C631-4B07-8BD1-E906CCA81BD0

Joni Helminen, City Eltjänst, Anders Buskas, Sandbäckens och Mattias Schylander, City Eltjänst. Pressbild

Sandbäckens Group förvärvar Södertäljeföretaget City El Tjänst AB och intensifierar sin satsning på el-segmentet, enligt deras expansionsstrategi.

­- Jag är mycket glad över förvärvet av City Eltjänst vilket också innebär att vi förvärvat vårt första renodlade elbolag. Ser mycket fram emot att tillsammans med teamet på City arbeta för att skapa Nordens främsta installationskoncern, säger Christoffer Järkeborn, VD och Koncernchef Sandbäckens Group.

City El Tjänst AB, ett etablerat företag med över två decenniers erfarenhet inom elinstallationer i Södertälje och Storstockholm, har förvärvats av miljardbolaget Sandbäckens Group. City El Tjänst har specialiserat sig på elinstallationer inom stark- och svagström samt byggnation och ombyggnad av apparatskåp för styrning och reglering.

Deras omfattande tjänster sträcker sig från projektering till service och riktar sig mot medelstora byggföretag i Mälardalen och Stockholms län.

(Annonslänk)

Sandbäckens Group motiverar förvärvet som en strategisk anpassning enligt deras 5-50-500 strategi, vilket innebär att de siktar på 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner kronor i resultat.

Trots förvärvet kommer City El Tjänst fortsätta driva sin verksamhet som ett självständigt dotterbolag med Mattias Schylander som VD och Joni Helminen som vice VD. Deras specialiserade expertis och verksamhet kommer att bidra till Sandbäckens Groups mål om expansion inom elinstallationer.

– Sandbäckens affärsmodell passar oss perfekt där vi får möjlighet att fortsätta växa samtidigt som vi behåller vår framgångsrika bolagskultur, platta organisation och vårt entreprenörskap, säger Mattias Schylander, VD City Eltjänst.

I fjol hade City El Tjänst en omsättning på nära 60 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på cirka 6,3 miljoner kronor.

Övertagandet sker den 4 september 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 september 2023 00:41

Misstänkt farligt föremål hittat – Område avspärrat

DSC_0014

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagskvällen spärrades ett område vid Lövåsavägen i Södertälje efter att ett misstänkt föremål upptäcktes utomhus.

Det var på onsdagskvällen som polisen tillkallades till adressen vid Västergård. Väl på plats inleddes en stor insats med bland annat sökhundar.

Även Polisens nationella bombskydd skickades till platsen och kunde under kvällen konstatera att föremålet är ofarligt. Poliserna som är på plats kommer ta med sig det då det ingår som beslag i utredningen angående försök till allmänfarlig ödeläggelse, skriver polisen på deras hemsida.

Enligt en Telgenytts reporter har en villadörr blivit utsatt för en mindre detonation, men enligt rapporter verkar det som att dörren inte har tagit allvarligare skada.

Uppdatering 05:48:

Föremålet bedömdes som ofarligt togs från platsen.

”Polisen utreder detta som försök till allmänfarlig ödeläggelse i och med att det har visat sig i det fortsatta utredningsarbetet att något har detonerat innan det misstänkta farliga föremålet hittades. Om det är pyroteknik eller något annat som detonerat kommer utredas i förundersökningen.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 21:53
Senast uppdaterad: 21 september 2023 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors