Företag i fokus:

Astra anställer flygbolaget SAS tidigare presschef – ”Mycket glad”

2022_01_271047443_1320620955034061_1388697955632931308_n

Foto: Creative Commons. / Pressbild.

I fredags offentliggjorde AstraZeneca sin nya presschef, Freja Annamatz, och hennes meriter går det inte att slå hål i.

Hon har tidigare varit presschef för flygbolaget SAS i fyra år och haft en likande roll på Apoteket samt varit presschef på Ledarna, Sveriges chefsorganisation.

– Det är både lockande och inspirerande att börja arbeta på AstraZeneca. Ett globalt världsledande företag som tack vare avancerad forskning och utveckling av läkemedel och behandlingar bidrar till att förändra livet för miljontals människor. Det är ett bolag där medarbetarna varje dag gör stor skillnad för väldigt många. Det känns även betydelsefullt med tanke på bolagets ställning i Sverige med nästan 8 000 medarbetare här, säger Freja Annamatz i pressmeddelandet.

Från och med den första april i år kliver hon in i som ny presschef för Astra. Hennes uppgifter är bland annat att arbeta med den externa kommunikationen kring AstraZeneca i Sverige och globalt.

Jacob Lund. Foto: Pressbild Astra.

Rollen som presschef inkluderar även att hon rapporterar till AstraZenecas kommunikationsdirektör, Jacob Lund, som är tillfredsställd över att Freja ansluter sig till Astra.

– Jag är mycket glad över att vi lyckats attrahera en talesperson av Frejas kaliber. AstraZeneca har haft en stor synlighet under pandemin och det är viktigt att vi fortsätter kommunicera den roll bolaget spelar för global, jämlik tillgång till vaccin, samt mer övergripande lyfter den innovationskraft som kan göra skillnad för patienter, sjukvård och hela samhället”, säger kommunikationsdirektör Jacob Lund.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 15 januari 2022 00:00

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors