Företag i fokus:

Riksdagsledamot vill tvångsvaccinera barn – JO-anmäls av sju personer

2022_01_271827964_867570013914058_2609039441603303705_n

Bild/Foto: Pixabay / Regeringen.

Riksdagsledamot Erik Ottoson (M) har lagt in en ny motion i Riksdagen om ”Obligatorisk vaccinering av barn”. Förslaget har väckt starka reaktioner och nu väljer sju personer att anmäla Ottoson till Justitieombudsmannen

Förslaget har tagits upp vid tidigare tillfällen i Riksdagen men fått avslag. I oktober 2021 lämnade moderaten Erik Ottoson en ny motion i ett nytt försök om att få igenom förslaget.

Han riktar blickarna mot länder såsom Tyskland, Frankrike och Italien där det allmänna vaccinationsprogrammet anses vara avgörande för folkhälsan och den enskildes hälsa. Vidare anser han att Sverige är ett land som har legat i framkant, men att delar av detta hotas av bland annat ”organiserad desinformation”.

”Regeringen bör därför inleda ett arbete för att inför riksdagen presentera lagstiftning i syfte att göra det allmänna vaccinationsprogrammet för barn obligatoriskt. Regeringen bör även se över vilka sanktioner som bör införas mot föräldrar som vägrar låta sina barn vaccineras.”, skriver riksdagsledamoten Erik Ottoson i motionen.

Flera anmälare har reagerat kraftigt mot förslaget som anser att förslaget innebär ett övergrepp både på föräldrar och barn samt bryter mot barnkonventionen.

Det här är det ett mänskligt experiment med människor som försökskaniner. Jag protesterar högljutt att vi ska använda våra barn i det här dessutom med tvång!” skriver en person i sin anmälan till JO.

Varken regeringen eller riksdagen står under JO:s tillsyn. Det betyder alltså att anmälningarna inte kommer att utredas av Justitieombudsmannen (JO).

Om motionen får gehör i riksdagen återstår att se.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 16 januari 2022 00:00

Drömmen om Superettan får vänta för Nordic United

IMG_6432

Skärmdump: Ur TV4 play

Trots en stark säsong missade Södertäljelaget, Nordic United, chansen att avancera till superettan. I en avgörande bortamatch mot Örgryte IS, föll laget med 1-0.

Efter en tung 0-1 förlust på hemmaplan var det dags för andra kvalmatchen i Göteborg där Nordic United stod inför en avgörande utmaning på Gamla Ullevi mot Örgryte IS. Med hopp om avancemang till superettan, gick laget in i matchen med hög motivation och en stark vilja att segra.

Men Örgryte var det lag som utmärkte sig.
Under första halvlekens mitt sköt Viktor Lundberg hemmalagets första mål, vilket även var 32-åringens första mål för säsongen. Nordic hamnade i underläge, vilket ställde dem i en tuff situation där de behövde göra minst två mål för en chans till avancemang.

Men Lundbergs mål blev matchens enda. Södertäljelaget hade svårigheter att skapa farliga målchanser mot ett starkt försvarande hemmalag, som lyckades stå emot fram till matchens slut.

Som ett resultat av detta kunde Örgryte IS förnyade sitt kontrakt om fortsatt spel i superettan för ännu en säsong, medan United måste samla kraft för att försöka igen nästa säsong.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 21:07
Senast uppdaterad: 26 november 2023 21:08

Supportrarna fick en seger – hyllas av Bogren

IMG_6433

Linus Videll gjorde en bra match mot Västerås, börjar han hitta storformen? Foto: Shamash Oyal

Det var dags för SSK att skaka av sig matchen mot Djurgården. Man åkte till Västerås för att ta revansch för förlusten mot dem i Scaniarinken.

– Skön comeback efter allt som hände i fredags, är imponerad över hur vi tar oss an uppgiften ikväll. Det säger en nöjd tränare Magnus Bogren till Telgenytt.

Södertälje kom till spel med tre man på frånvarolistan, klart efter Djurgårdsmatchen var att Ludvig Hedström var avstängd. På matchdagen kom också beskedet att Julius Bergman blivit sjuk och att Jacob Dahlström drabbats av en skada.

– Inget allvarligt, lite dag för dag, säger Bogren om statusen på Dahlström.

En som dock var tillbaka i spel mot Västerås var forwarden Ludwig Blomstrand, comebacken efter fem matchers avstängning kunde inte sluta bättre. Laget gjorde en stabil insats när man betvingade hemmalaget med 6-3.

– Kändes stabilt, är ruskigt nöjd med tre poäng till Kringelstaden, säger Blomstrand till Telgenytt efter matchen.

Hur kändes det där ute på isen?

– Kändes helt okej för första matchen tillbaka. Lite off i tajming kanske.

I tredje perioden fick Ludvig en smäll när han tacklades av hemmalagets Oliver Bohm. Han tog sig lite besvärad ut i båset efter incidenten men var tillbaka i spel senare i perioden.

– Ingen fara alls, jag tappade luften och som jag sa tidigare så är det nog mest tajming. Upp med skallen, haha. 2 minuters interference var rätt beslut.

Matchen började SSK väldigt bra i första perioden, speciellt offensivt där man radade upp målchanser. Det var egentligen tack vare Västerås målvakt Nilo Halonen som hemmalaget kunde gå till paus med endast ett måls underläge.

Ludwig Blomstrand Foto: Shamash Oyal

Utdelning i powerplay

SSK:s powerplay har hackat stundtals under säsongen. I kvällens match kom dock två av målen i spelformen, det första blev ett klassiskt skitmål. Puck på mål där Emil Alba grötade in returen.

Det är ofta det som behövs för att det ska lossna i spelet med en man mer. Mål nummer två i ett annat av SSK:s powerplay är något som vi har sett prov på förut. Ett typiskt Linus Videll mål, där han avancerade in mot tekningscirkeln och snärtade in pucken i bortre krysset.

En Videll som för kvällen var riktigt bra. Så där avig och svår att ta pucken av som bara han kan vara, bra fart på skridskorna. Målskytt för fjärde gången och börjar få till siktet mer och mer. Även om det kan tyckas att Linus hittills inte har kommit upp till den högsta nivå han har kapacitet för, så snittar han faktiskt en poäng per match ändå. Det säger en del om vad mer det finns att få ut av den här gruppen.

– Linus var riktigt bra idag, instämmer Bogren i. Som såklart var väldigt tillfreds med matchen i övrigt:

– Stabil insats likt Brynäs. Vi skapar bra med chanser och spelar stabilt bakåt, kul med två mål i powerplay. Härligt stöd från läktarna också.

En gedigen insats av hela laget där SSK vann helt välförtjänt. Sex olika målskyttar visar på bredden som finns i laget och nu börjar också Sportklubbens representationslag visa att de är det topplag som de utåt sagt att de ska vara. Man studsar tillbaka på ett oerhört starkt sätt efter det som näst intill lamslog alla oss som följer SSK på något sätt.

Mer vill jag inte nämna om det tragiska och sorliga som skedde i Scaniarinken i fredags. Vill koncentrera mig på sporten fortsättningsvis. Har sagt vad jag ville säga om det här.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 20:51
Senast uppdaterad: 28 november 2023 18:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors