Företag i fokus:

Mäklare från Södertälje anmäld till Fastighetsmäklarinspektionen

brevlåda dörr

Foto: Pixnio.

En person anmälde en mäklare från Södertälje till Fastighetsmäklarinspektionens disciplinnämnd efter att hen anser att mäklaren slarvat med att upprätta en fullständig anbudsförteckning.

I anmälan framgår det även att det mäklaren brustit i sin omsorgsplikt vid hanteringen av budgivningen. Däremot anser Fastighetsmäklarinspektionen att anmälaren inte kan ha påverkat processen då hen inte lagt något tidigare bud och därför avskriver ärendet.

Mäklaren som är bosatt i Södertälje, men arbetar som mäklare i Stockholm, kritiserades efter en visning, den 24 januari 2021. Anmälaren blev tillfrågad av Södertäljemäklaren om hen önskade bjuda över det då ledande budet på 2 300 000 kronor. Anmälan tackade han nej, men informerade mäklaren hen däremot var redo att köpa lägenheten på prisnivån 2 000 000 till 2 100 000 kronor.

Två dagar senare, den 26 januari 2021, uppmärksammade anmälaren att lägenheten hade sålts för 1 800 000 kronor. Anmäalren ansåg att hen borde kontaktas av Södertäljemäklaren för att se om hen ville lägga något bud över 1 800 000 kronor.

I anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen framgår det att anmälaren fick en ”Känsla av att någonting
är suspekt avseende den anbudsgivare som lade budet på 2 300 000 kronor
”. Detta på grund av att budet översteg det ledande budet med 500 000 kronor.

Södertäljemäklaren bestred kritiken som riktades och menar att det inte funnits några oegentligheter kring budet om 2 300 000 kronor och lämnat uppgifter till aktuella anbudsgivaren till inspektionen.

Vidare framförde mäklaren i sitt yttrande att företrädarna för bostaden erbjöds att påbörja processen om på nytt. Mäklaren fick då ett tydligt besked att ett snabbt avslut önskades på affären och tidigare spekulanter inte skulle kontaktats.

Efter en noggrann kontroll av Fastighetsmäklarinspektionen beslutades att ärendet avskrivs gällande . Detta på grund av att anmälaren anses inte kunnat ha påverkats av återkallelsen av det ledande budet, med anledning av att anmälaren inte heller lagt något bud tidigare i processen.

Mäklaren får rätt gällande hanteringen av budgivningen, men varnas för felaktighet kring brist i anbudsförteckning där det framgår att ett lämnat bud om 2 300 000 kronor inte har noterats.

Mäklare varnas för rånförsök i samband med visningar

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 18 januari 2022 00:00

Knivskadad i frisörsalong känd av polisen sedan tidigare

55BCD8DA-9EFD-4CDD-8C19-FB706C9E132C

Foto: Shamash Oyal

Mannen som skadades i en frisörsalong under torsdagskvällen ska tidigare vara känd av polisen, det rapporterar LT.

Sent på torsdagskvällen vid 19-tiden, inkom ett larm om en stickskadad person i en frisörsalong på Nygatan. En ung man, enligt rapporter i 20-års åldern, drabbades av skador till följd av ett än så länge okänt föremål.

Enligt källor till Telgenytt hade mannen blivit knivhuggen. Enligt LT mottog mannen tre till fyra knivhugg i benet och ska sedan tidigare var känd av polisen.

– Jag kan inte gå in på detaljer, men han har fått flera lindriga stickskador och fördes till sjukhus, säger polisens presstalesperson, Nadya Norton, till Telgenytt.

Han fördes till sjukhus för vård och kunde lämna det senare under kvällen. Efter händelsen genomfördes en teknisk undersökning i frisörsalongen, som förblev stängd under fredagen. Polisen arbetar för närvarande med att granska övervakningskameror och intervjua potentiella vittnen som en del av utredningen.

Inga misstänkta har gripits i nuläget, och en förundersökning om försök till mord har påbörjats.

Läs även: TV: En person knivhuggen i frisörsalong – Polisen utreder mordförsök

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 februari 2024 19:26
Senast uppdaterad: 6 februari 2024 17:09

Olycka på restaurang – Anställd fick frityrolja över sig

Ambulans-helikopter

Arkivbild

Vid lunchtid idag drabbades en anställd på en restaurang i Södertälje av allvarliga brännskador efter att ha fått frityrolja över sig.

En olycka inträffade idag på en restaurang i Södertälje, när en anställd halkade och fick hett frityrolja över sig under arbete. Olyckan, som skedde vid lunchtid vid klockan 12-tiden, ledde till att personen fick allvarliga brännskador. Den drabbade var vid medvetande och kunde kommunicera vid räddningstillfället och har fördes med ambulanshelikopter till sjukhus för vård.

Polisen har inlett en förundersökning gällande arbetsplatsolyckan och eventuellt vållande till kroppsskada. Ytterligare detaljer kring olyckans omständigheter och den drabbades tillstånd är ännu oklart.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 2 februari 2024 16:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors