Företag i fokus:

Mäklare från Södertälje anmäld till Fastighetsmäklarinspektionen

brevlåda dörr

Foto: Pixnio.

En person anmälde en mäklare från Södertälje till Fastighetsmäklarinspektionens disciplinnämnd efter att hen anser att mäklaren slarvat med att upprätta en fullständig anbudsförteckning.

I anmälan framgår det även att det mäklaren brustit i sin omsorgsplikt vid hanteringen av budgivningen. Däremot anser Fastighetsmäklarinspektionen att anmälaren inte kan ha påverkat processen då hen inte lagt något tidigare bud och därför avskriver ärendet.

Mäklaren som är bosatt i Södertälje, men arbetar som mäklare i Stockholm, kritiserades efter en visning, den 24 januari 2021. Anmälaren blev tillfrågad av Södertäljemäklaren om hen önskade bjuda över det då ledande budet på 2 300 000 kronor. Anmälan tackade han nej, men informerade mäklaren hen däremot var redo att köpa lägenheten på prisnivån 2 000 000 till 2 100 000 kronor.

Två dagar senare, den 26 januari 2021, uppmärksammade anmälaren att lägenheten hade sålts för 1 800 000 kronor. Anmäalren ansåg att hen borde kontaktas av Södertäljemäklaren för att se om hen ville lägga något bud över 1 800 000 kronor.

I anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen framgår det att anmälaren fick en ”Känsla av att någonting
är suspekt avseende den anbudsgivare som lade budet på 2 300 000 kronor
”. Detta på grund av att budet översteg det ledande budet med 500 000 kronor.

Södertäljemäklaren bestred kritiken som riktades och menar att det inte funnits några oegentligheter kring budet om 2 300 000 kronor och lämnat uppgifter till aktuella anbudsgivaren till inspektionen.

Vidare framförde mäklaren i sitt yttrande att företrädarna för bostaden erbjöds att påbörja processen om på nytt. Mäklaren fick då ett tydligt besked att ett snabbt avslut önskades på affären och tidigare spekulanter inte skulle kontaktats.

Efter en noggrann kontroll av Fastighetsmäklarinspektionen beslutades att ärendet avskrivs gällande . Detta på grund av att anmälaren anses inte kunnat ha påverkats av återkallelsen av det ledande budet, med anledning av att anmälaren inte heller lagt något bud tidigare i processen.

Mäklaren får rätt gällande hanteringen av budgivningen, men varnas för felaktighet kring brist i anbudsförteckning där det framgår att ett lämnat bud om 2 300 000 kronor inte har noterats.

Mäklare varnas för rånförsök i samband med visningar

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 18 januari 2022 00:00

Södertälje blir en redaktion fattigare – P4 stänger ner

IMG_2205

Foto: Alexander Isa

Efter fem års sändning lägger Sveriges Radio ned morgonprogrammet i P4 Södertälje – Det känns väldigt tråkigt, säger ansvarig utgivare Alisa Bosnic om beslutet.

Sveriges Radio meddelade på onsdagen att P4 Södertälje kommer att läggas ned, en del i de omfattande besparingsåtgärder som organisationen står inför. Denna nedläggning är en följd av behovet att spara mellan 200 till 250 miljoner kronor, med en betydande del riktad mot minskning av personalkostnader.

(Annonslänk)

Av de ungefär 2 000 tillsvidareanställda hos Sveriges Radio, kommer 180 tjänster att påverkas av dessa besparingar. Cirka hälften av dessa positioner förväntas försvinna genom pensionsavgångar och naturlig avgång, medan 100 personer varslades om uppsägning under onsdagen.

Bland de åtgärder som nu genomförs är en betydande minskning av redaktionen i Södertälje, där endast två reportrar blir kvar för att arbeta mot P4 Stockholm. Rollerna som producent, programledare, nyhetssändare och direktsändande reporter, vilka främst arbetade med det direktsända morgonprogrammet, kommer att tas bort.

– Det känns väldigt tråkigt förstås, men jag vill samtidigt säga att det här betyder inte att vi kommer att sluta bevaka Södertälje, ansvarig utgivare Alisa Bosnic till P4 Södertälje.

Nedläggningen markerar slutet på denna epok, vilket lämnar Södertälje och dess lyssnare en nyhetsredaktion fattigare.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:43

Singelolycka i Ronna – En person förd till sjukhus

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En bilolycka i Södertälje tidigt på torsdag morgon resulterade i att en person fördes till sjukhus, efter att deras fordon träffat ett räcke.

Vid 05:42 på torsdagsmorgonen nåddes SOS Alarm av larm om en singelolycka på Robert Anbergsväg i Ronna. En personbil avvek av okänd anledning från vägen och kolliderade med ett räcke.

Olyckan ledde till en snabb insats från flera räddningsenheter, som arbetade effektivt på platsen för att hantera situationen. Vid ankomsten visade det sig att två personer färdades i olycksbilen, men båda kunde ta sig ut ur fordonet efter olyckan.

Informationen om personernas skadeläge är i nuläget oklart, men en av de inblandade personerna behövde vård och fördes därför till sjukhus med ambulans för en närmare kontroll.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 07:34
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors