Företag i fokus:

Mäklare från Södertälje anmäld till Fastighetsmäklarinspektionen

brevlåda dörr

Foto: Pixnio.

En person anmälde en mäklare från Södertälje till Fastighetsmäklarinspektionens disciplinnämnd efter att hen anser att mäklaren slarvat med att upprätta en fullständig anbudsförteckning.

I anmälan framgår det även att det mäklaren brustit i sin omsorgsplikt vid hanteringen av budgivningen. Däremot anser Fastighetsmäklarinspektionen att anmälaren inte kan ha påverkat processen då hen inte lagt något tidigare bud och därför avskriver ärendet.

Mäklaren som är bosatt i Södertälje, men arbetar som mäklare i Stockholm, kritiserades efter en visning, den 24 januari 2021. Anmälaren blev tillfrågad av Södertäljemäklaren om hen önskade bjuda över det då ledande budet på 2 300 000 kronor. Anmälan tackade han nej, men informerade mäklaren hen däremot var redo att köpa lägenheten på prisnivån 2 000 000 till 2 100 000 kronor.

Två dagar senare, den 26 januari 2021, uppmärksammade anmälaren att lägenheten hade sålts för 1 800 000 kronor. Anmäalren ansåg att hen borde kontaktas av Södertäljemäklaren för att se om hen ville lägga något bud över 1 800 000 kronor.

I anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen framgår det att anmälaren fick en ”Känsla av att någonting
är suspekt avseende den anbudsgivare som lade budet på 2 300 000 kronor
”. Detta på grund av att budet översteg det ledande budet med 500 000 kronor.

Södertäljemäklaren bestred kritiken som riktades och menar att det inte funnits några oegentligheter kring budet om 2 300 000 kronor och lämnat uppgifter till aktuella anbudsgivaren till inspektionen.

Vidare framförde mäklaren i sitt yttrande att företrädarna för bostaden erbjöds att påbörja processen om på nytt. Mäklaren fick då ett tydligt besked att ett snabbt avslut önskades på affären och tidigare spekulanter inte skulle kontaktats.

Efter en noggrann kontroll av Fastighetsmäklarinspektionen beslutades att ärendet avskrivs gällande . Detta på grund av att anmälaren anses inte kunnat ha påverkats av återkallelsen av det ledande budet, med anledning av att anmälaren inte heller lagt något bud tidigare i processen.

Mäklaren får rätt gällande hanteringen av budgivningen, men varnas för felaktighet kring brist i anbudsförteckning där det framgår att ett lämnat bud om 2 300 000 kronor inte har noterats.

Mäklare varnas för rånförsök i samband med visningar

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 18 januari 2022 00:00

Busschaufförer anmälar Nobina – Ställer krav på värme i bussar

Buss nobina vinter

Foto: Alexander Isa

Nobinas bussar upplevs som kalla och otillräckligt uppvärmda. Det menar busschaufförer i Södertälje som har anmält Nobina till Arbetsmiljöverket via skyddsombudet.

Skyddsombudet vid Nobina i Södertälje har tagit upp en viktig arbetsmiljöfråga med Arbetsmiljöverket angående företagets brist på efterlevnad av värmerelaterade regler för bussar. Enligt ett föreläggande från Arbetsmiljöverke ska Nobina säkerställa att bussar inte tas i bruk om de inte har en lufttemperatur på minst +5 grader ovanför säte och +10 grader i defrostermunstycken.

Trots detta har skyddsorganisationen mottagit dagliga rapporter från förare om att kalla bussar fortfarande används. Nobina har försökt göra det till ett föraransvar att inte köra kalla bussar, vilket är problematiskt då vissa bussar saknar fungerande termometrar. I anmälan framför skydsombudet att arbetsmiljöansvaret ligger hos arbetsgivaren och att föreläggandet tydligt förbjuder bruk av bussar som inte uppfyller temperaturkraven.

För att underlätta oanmälda inspektioner, som är en del av skyddsombudets uppdrag enligt arbetsmiljöplanen, krävs att Nobina placerar lufttemperaturmätaren på en mer tillgänglig plats. För närvarande är mätaren endast tillgänglig hos underhållschefen, som börjar arbeta efter att bussarna redan är i trafik.

Skyddsombudet kräver att Nobina omedelbart börjar följa Arbetsmiljöverkets föreläggande och de etablerade rutinerna för att förhindra användning av kalla bussar under vintertid.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 04:02

Lastbil och personbil inblandade i olycka

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

Strax innan midnatt inkom uppgifter om en trafikolycka på E4, där en lastbil och en personbil var inblandade, vilket orsakade stora trafikstörningar.

En allvarlig trafikolycka har rapporterats till SOS Alarm strax innan midnatt på måndagskvällen. Olyckan involverar flera fordon, inklusive ett tungt fordon och en personbil, i Järna i riktning mot Stockholm. Olyckan, som inträffade på påfarten från Järna, har orsakat betydande störningar i trafikflödet.

Räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen med flera enheter, men skadeläget för de inblandade är fortfarande oklart. Enligt Trafikverket har olyckan en stor påverkan på trafiken, med en preliminär beräkning att normal trafik återupptas strax efter klockan 01.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 01:15
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 01:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors