Företag i fokus:

Mäklare från Södertälje anmäld till Fastighetsmäklarinspektionen

brevlåda dörr

Foto: Pixnio.

En person anmälde en mäklare från Södertälje till Fastighetsmäklarinspektionens disciplinnämnd efter att hen anser att mäklaren slarvat med att upprätta en fullständig anbudsförteckning.

I anmälan framgår det även att det mäklaren brustit i sin omsorgsplikt vid hanteringen av budgivningen. Däremot anser Fastighetsmäklarinspektionen att anmälaren inte kan ha påverkat processen då hen inte lagt något tidigare bud och därför avskriver ärendet.

Mäklaren som är bosatt i Södertälje, men arbetar som mäklare i Stockholm, kritiserades efter en visning, den 24 januari 2021. Anmälaren blev tillfrågad av Södertäljemäklaren om hen önskade bjuda över det då ledande budet på 2 300 000 kronor. Anmälan tackade han nej, men informerade mäklaren hen däremot var redo att köpa lägenheten på prisnivån 2 000 000 till 2 100 000 kronor.

Två dagar senare, den 26 januari 2021, uppmärksammade anmälaren att lägenheten hade sålts för 1 800 000 kronor. Anmäalren ansåg att hen borde kontaktas av Södertäljemäklaren för att se om hen ville lägga något bud över 1 800 000 kronor.

I anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen framgår det att anmälaren fick en ”Känsla av att någonting
är suspekt avseende den anbudsgivare som lade budet på 2 300 000 kronor
”. Detta på grund av att budet översteg det ledande budet med 500 000 kronor.

Södertäljemäklaren bestred kritiken som riktades och menar att det inte funnits några oegentligheter kring budet om 2 300 000 kronor och lämnat uppgifter till aktuella anbudsgivaren till inspektionen.

Vidare framförde mäklaren i sitt yttrande att företrädarna för bostaden erbjöds att påbörja processen om på nytt. Mäklaren fick då ett tydligt besked att ett snabbt avslut önskades på affären och tidigare spekulanter inte skulle kontaktats.

Efter en noggrann kontroll av Fastighetsmäklarinspektionen beslutades att ärendet avskrivs gällande . Detta på grund av att anmälaren anses inte kunnat ha påverkats av återkallelsen av det ledande budet, med anledning av att anmälaren inte heller lagt något bud tidigare i processen.

Mäklaren får rätt gällande hanteringen av budgivningen, men varnas för felaktighet kring brist i anbudsförteckning där det framgår att ett lämnat bud om 2 300 000 kronor inte har noterats.

Mäklare varnas för rånförsök i samband med visningar

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 18 januari 2022 00:00

INSÄNDARE: Vi vill börja skoldagen senare!

AFA6DB3C-0930-4D45-B5D0-82FE05FA0F83

Isabelle Sjödin, 11, och Victoria Kolli, 10. Foto: Privta

Vi är två barn på 10/11 årsåldern som vill börja skolan senare. Vi behöver mer sömn. I Finland börjar de nio och slutar klockan tre för att få mer sömn.

Sedan 2019 har barnen i Finland börjat från klockan nio till 15 alla dagar. Eftersom barn och tonåringar har ett annat sömnmönster än vuxna gör den senare skolstarten att de är mer utsövda och får lättare att koncentrera sig, är tanken enligt skolvärlden. Barn och tonåringar behöver mer sömn än vuxna, i genomsnitt 9-11 timmar per natt i åldern 6-12 år.

”Gynnar både undervisningen och familjepusslet”

I Finland har dem bättre resultat i skolan och vi tror det är för att dem börjar senare och får mer sömn på de sättet. Våra rutiner inom sömnen är att vi lägger oss 21.00-21.30 och somnar ungefär mellan 22.30 och 00.00 och vaknar klockan 07.00. Det blir inte så mycket sömn. 

Sömnforskare skriver i svenska YLE: En skoldag som alltid börjar tidigast klockan 9 skulle gynna både undervisningen och familjepusslet. Vi tycker att Skolverket borde tänka på det!

Victoria Kolli, 10 år
Isabelle Sjödin, 11 år

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 18:43
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Flydde till Libanon – döms nu till fängelse i Sverige

Pass

Foto: Alexander Isa/Pexels

En 26-årig man från Södertälje som varit gömd i Libanon i över två år har överlämnats till Sverige. Nu döms han till över 6 år i fängelse för grovt vapenbrott och narkotikabrott.

En känd gängkriminell som varit gömd i Libanon i över två år överlämnades till Sverige i början av december och åtalades efter årsskiftet. Han flydde från landet efter polisen misstänkt honom för att ha förvarat vapen, sprängmedel och narkotika i en lägenhet i under 2021.

I november 2021 sågs mannen lämna en lägenhetsport i Ronna och kort därefter hittade polisen en kastad nyckel som ledde dem till den lägenheten i samma port som mannen gick ut i från. Vid razzian i bostaden hittades bland annat över 2 kilo kokain, två pistoler, en Kalashnikov, elsprängkapslar och dynamitstavar.

Efter att polisen gjorde sin upptäckt i bostaden flydde både den 26-årige mannen och en 52-årig man som hyrde lägenheten i andra hand till Libanon och efterlystes internationellt av polisen. 52-åringen återvände några veckor senare till Sverige och greps på Arlanda, åtalades, men friades under sommaren 2022. Däremot har åklagaren överklagat den firande domen och kommer under våren att prövas av hovrätten.

Den yngre mannen förblev i Libanon i cirka två år innan han slutligen överlämnades till Sverige. 26-åringen, som sedan tidigare är känd för polisen och kopplas till det kriminella nätverket i Ronna, döms nu i tingsrätten till 6 år och fyra månaders fängelse trots sitt förnekande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 13:18
Senast uppdaterad: 25 januari 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors