Företag i fokus:

Nya vattenpumpar i Södertälje ska säkra tillgången på dricksvatten

2021_12_263702668_637059140984560_4027329595715033372_n

I somras infördes bevattningsförbud i många av landets kommuner. I Södertälje slapp man detta, tack vare medborgarnas gemensamma ansvarstagande för att spara på värdefulla dricksvattnet. 

För att säkra tillgången till dricksvatten på längre sikt ersätter nu Telge Nät gamla vattenpumpar med nya, med högre produktionskapacitet. 

Den första av de nya vattenpumparna installerades redan i september. 

– Planen är att installera ytterligare en i maj 2022 och om allt går som det ska avslutas projektet hösten 2022, berättar Ylva Åström, avdelningschef för VA-drift på Telge Nät i ett pressmeddelande.

Ylva Åström fortsätter med att understryka vikten av att använda det rena vattnet ansvarsfullt och hållbart. 

– Att spara på vatten och att använda vatten hållbart är en av våra absolut viktigaste framtidsfrågor. I Sverige har vi vant oss vid en ovanlig lyx: rent, friskt dricksvatten direkt ur kranen. Vi behöver alla förstå hur vi själva kan bidra och uppskatta det värdefulla vattnet, säger Åström.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 20 januari 2022 00:00

SENASTE NYTT: Polis beskjutna med fyrverkerier

polis

Arkivbild

En polisbil utsattes för fyrverkeriattack under en insats i Ronna. En man i 20-årsåldern greps i samband med händelsen.

(Annonslänk)

Vid 21.45 på onsdagskvällen rapporterades en incident i Södertälje där fyrverkerier avfyrades mot en polisbil. Detta inträffade efter att polisen fått in rapporter om användning av fyrverkerier på flera platser i Södertälje under kvällen.

”När en sådan uppgift ska kontrolleras på Vallvägen skjuter en man raketer mot en polisbil. Mannen försöker sedan springa från platsen men blir upphunnen och infångad.”, skriver polisen.

Den gripne, som enligt polisen är i 20-årsåldern, fördes av polis till stationen, och i samband med händelsen kontrollerades även två andra unga män.

Händelsen, som för närvarande utreds som sabotage mot blåljuspersonal, resulterade inte i några personskador.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:59
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:59

Kvinna till sjukhus efter singelolycka – väjde för rådjur

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En kvinna fördes till sjukhus efter en singelolycka på Kiholmsvägen i Södertälje, där hon väjde för ett rådjur och kolliderade med ett träd.

(Annonslänk)

Vid 20.29 på onsdagskvällen nåddes SOS Alarm av larm om en trafikolycka på Kiholmsvägen i Södertälje. En personbil hade varit inblandad i en singelolycka efter att föraren väjt för ett rådjur och i processen kolliderat med ett träd.

Omedelbart larmades räddningstjänst, ambulans och polis till platsen för att bistå som anlände till platsen cirka 15 minuter senare. Föraren, en kvinna i 45-årsåldern, fördes med ambulans till sjukhus, men skadeläget är för närvarande oklart.

– Kvinnan var vaken och talbar när hon fördes till sjukhus, men ska ha klagat på smärtor i nacken, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:07
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:07

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors