Företag i fokus:

Scania om flytt till Polen – ”Samtliga som berörs får erbjudanden om andra jobb”

2022_01_271755529_3057904937763284_2129916831902974227_n

Presschefen Erik Bratthall. Foton: Scania.

Nyligen kunde Telgenytt rapportera om att Scania planerar att flytta busschassi produktionen från Södertälje till Slupsk i Polen. Om det går som planerat blir detta andra gången på 20 år som Scania flyttar produktionen.

När produktionen flyttades från Katrineholm 2002 berördes 740 anställda. Om produktionen flyttas från Södertälje till Slupsk i Polen beräknas uppemot en 200 anställda beröras av nedläggningen.

Scania bekräftar för Telgenytt att förhandlingar pågår om en flytt av slutmonteringen av busschassin till Polen, men att de i nuläget inte är klara.

– MBL-förhandlingarna inleddes igår och är inte klara, säger Erik Bratthall presschef på Scania till Telgenytt.

Att Scania flyttar utvecklingen och produktionen av busschassi till Polen ska bland annat sänka kostnaden för busstillverkningen, samla tillverkningen till färre platser och ge plats för tillverkning av el-lastbilar i Södertälje.

– Scania är ett globalt företag och samtidigt som vi investerar stort i Sverige generellt och i Södertälje specifikt, så gör vi också justeringar baserat på vad som är optimalt för vårt framgångsrika globala produktionssystem. En sådan justering föreslås nu genom en flytt att slutmontering av busschassin till Polen, säger Erik Bratthall.

Flytten till Polen ska underlätta bland annat logistiken då dessa chassin levereras till andra, fristående busskarossörer i Europa, Afrika och Asien. I samband med den planerade flytten senare i år beräknas 180 personer beröras, men Scania har dock inga planer på att säga upp nuvarande personal.

– Det berör 180 tjänster i Södertälje och samtliga som berörs av detta får erbjudanden om andra jobb i Södertälje, säger Bratthall till Telgenytt.

TELGENYTT AVSLÖJAR: Scania flyttar produktion till Polen – 200 anställda berörs

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 januari 2022 00:00

Trafikstörningar vid sjukhuset under expansion

Byggarbetsplats lyftkran

Arkivbild: Pexels

I samband med utbyggnaden av Södertälje sjukhus, där fyra nya våningsplan ska läggas till hus 20, kommer Erik Dahlbergs väg att drabbas av trafikstörningar. Detta beror på leveransen och monteringen av en byggkran.

Södertälje sjukhus står inför en betydande utvecklingsfas med påbyggnaden av fyra nya våningsplan på hus 20, ett projekt som syftar till att förbättra arbetsmiljön och tillhandahålla fler patientsäkra vårdplatser inom geriatrisk och allmän vård. Den planerade utbyggnaden, som förväntas vara klar våren 2026, inleds med förberedande arbeten, inklusive leverans och montering av en byggkran.

Detta arbete medför att ett körfält på Erik Dahlbergs väg nära sjukhuset stängs av från den 23 februari till den 3 mars, beroende på väderförhållanden.

Bild: Södertälje kommun

För att minimera störningar i trafiken, kommer flaggvakter att reglera flödet under högtrafikperioder. Dessutom medför arbetena en tillfällig omplacering av busshållplatser för linjerna 753, 761, och 783, med planer på att återgå till ordinarie lägen den 4 mars.

Utöver de omedelbara trafikförändringarna, kommer en längre period av begränsningar att påverka gång- och cykelvägar längs Erik Dahlbergs väg fram till slutet av 2025. För att underlätta tillgång till akutmottagningen under byggperioden, kommer även trappan och hissen från Erik Dahlbergs väg att vara avstängda, med omdirigering genom sjukhusets parkeringsgarage.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 27 februari 2024 00:26

Femte nollan: ”Laget spelade väldigt stabilt”

Tomas Sholl

Tomas Sholl höll sin femte nolla för säsongen när SSK besegrade Björklöven med 3-0
Foto: Shamash Oyal

Match för SSK mot Björklöven som var det enda laget man ännu inte vunnit över den här säsongen. I Scaniarinken skulle SSK ta revansch för de tre tidigare förlusterna mot laget från Umeå och samtidigt ta ett ännu starkare grepp om andraplatsen i tabellen.

Huvudrollen spelade en Dansk-Amerikansk målvakt – igen.

– Andraplatsen är vårt mål, säger Tomas Sholl till Telgenytt efter segern mot Björklöven.

Matchen inleddes i högt tempo, tätt och fysiskt spel. Björklöven skapade en del farliga lägen, dels i omställningar när hemmalaget tappade puck högt uppe i banan. Men också för att man i början av matchen fick ner puckar djupt bakom SSK:s backar och fick till långa anfall.

Det var ändå SSK som kunde ta ledningen. Efter en sargstuds var Marcus Eriksson påpassligt framme och slog in pucken i öppet mål.

(Annonslänk)

Den största anledningen till att hemmalaget kunde gå till pausvila med en 1-0 ledning stavas Tomas Sholl. SSKmålvakten följde upp en riktigt bra insats mot Djurgården. Kanske var det till och med hans bästa insats över tre perioder sedan han kom till klubben. Tomas själv ville dock inte ta åt sig äran utan berömmer laget.

-Det var en solid match av slutspelskaraktär, en målsnål och tajt match där vi hade bra fokus både framåt och bakåt. Jag gjorde väl inga större misstag i första och andra perioden men laget spelade väldigt stabilt i tredje och stängde ner bra.

Bra samarbete, du litar på försvarsspelet och backarna litar på dig.

-Ja, skulle vilja lyfta boxplay idag, väldigt starkt av oss hur vi dödade utvisningarna.

SSK började andra perioden bra och tryckte tillbaka Björklöven de första fem minuterna, sedan jämnade spelet ut sig men det var nog lite väl mycket böljande hockey för att falla respektive lags tränare i smaken. Annars var det ännu mer Sholl som stod i vägen för puckarna. Han tog med sig djurgårdsmatchen och höjde nivån ännu mer.

SSK fick tidigt i tredje perioden chansen att spela 5 mot 3 i två minuter men skapade inte ett enda farligt läge, svagt. Där kunde matchen avgjorts till hemmalagets fördel.

Åtta minuter in i tredje perioden utökade SSK istället sin ledning till 2-0. ”Ovane”målskytten, tillika lagkaptenen Christopher Liljewall slog till i en spelvändning.

Henrik Malmström faställde slutresultatet till 3-0 i tomt mål, han stod återigen för ett stabilt backspel Foto: Shamash Oyal

Henrik Malmström rensade från egen zon in 3-0 som blev slutresultatet. Ingen fläckfri insats av SSK på något sätt i denna match men i tredje stängde man ner Björklöven väldigt bra. Uppoffrande spel med många blockade skott och bra målvaktspel.

-Vi blockade många skott och offrade oss som lag på ett väldigt bra sätt, i synnerhet i tredje perioden, summerar Sholl.

-Det är typisk slutspelshockey, att vara bekväm i målsnåla matcher. Det är okej att vinna med 1-0.

SSK har nu bevisat i två raka matcher att man är ett minsta lika bra lag som övriga toppkonkurrenter, och i sina bästa stunder väldigt svårslagna.

-Jag håller absolut med. När vi är som bäst, spelar som vi gjort nu de två senaste matcherna är vi ett väldigt tufft lag att möta.

På onsdag beger sig SSK till Dalarna för match mot Mora. Då kan laget från Kringelstan ta ett ännu hårdare grepp om andraplatsen. Fyra omgångar återstår av grundserien.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 23:58
Senast uppdaterad: 27 februari 2024 00:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors