Företag i fokus:

Scania om flytt till Polen – ”Samtliga som berörs får erbjudanden om andra jobb”

2022_01_271755529_3057904937763284_2129916831902974227_n

Presschefen Erik Bratthall. Foton: Scania.

Nyligen kunde Telgenytt rapportera om att Scania planerar att flytta busschassi produktionen från Södertälje till Slupsk i Polen. Om det går som planerat blir detta andra gången på 20 år som Scania flyttar produktionen.

När produktionen flyttades från Katrineholm 2002 berördes 740 anställda. Om produktionen flyttas från Södertälje till Slupsk i Polen beräknas uppemot en 200 anställda beröras av nedläggningen.

Scania bekräftar för Telgenytt att förhandlingar pågår om en flytt av slutmonteringen av busschassin till Polen, men att de i nuläget inte är klara.

– MBL-förhandlingarna inleddes igår och är inte klara, säger Erik Bratthall presschef på Scania till Telgenytt.

Att Scania flyttar utvecklingen och produktionen av busschassi till Polen ska bland annat sänka kostnaden för busstillverkningen, samla tillverkningen till färre platser och ge plats för tillverkning av el-lastbilar i Södertälje.

– Scania är ett globalt företag och samtidigt som vi investerar stort i Sverige generellt och i Södertälje specifikt, så gör vi också justeringar baserat på vad som är optimalt för vårt framgångsrika globala produktionssystem. En sådan justering föreslås nu genom en flytt att slutmontering av busschassin till Polen, säger Erik Bratthall.

Flytten till Polen ska underlätta bland annat logistiken då dessa chassin levereras till andra, fristående busskarossörer i Europa, Afrika och Asien. I samband med den planerade flytten senare i år beräknas 180 personer beröras, men Scania har dock inga planer på att säga upp nuvarande personal.

– Det berör 180 tjänster i Södertälje och samtliga som berörs av detta får erbjudanden om andra jobb i Södertälje, säger Bratthall till Telgenytt.

TELGENYTT AVSLÖJAR: Scania flyttar produktion till Polen – 200 anställda berörs

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 januari 2022 00:00

BILDEXTRA: Succépremiär för ”Mitt Verona”

780D9B04-983C-489C-9AA7-5BC544DC8EA3

Foto: Shamash Oyal

Under veckan var det äntligen dags för premiären av ”Mitt Verona” i stadshuset – en förnyad tolkning av Shakespeares ”Romeo och Julia”, skapad av El Sistema och Livet Bitch!.

På torsdagskvällen hade kortfilmen ”Mitt Verona” premiär på Estrad inför en fullsatt publik bestående av vänner, familj, politiker och invånare från Södertälje. Efter visningen fick Telgenytt möjlighet att intervjua skådespelaren Gabriel Khajo och regissören Linda Mallik.

Regissören Linda Mallik och skådespelaren Gabriel Khajo
Foto: Sahmash Oyal

– Jag skrev ett manus och sedan fick jag en förfrågan om jag ville regissera en film baserad på manuset. När jag tackade ja till att regissera filmen, ville jag ha med El Sistema som spelade i bakgrunden. Jobbet vi har gjort här ligger till grund för filmen, säger regissören Linda Mallik.

Hur känns det att filma i Södertälje?

– Jätteroligt, jag älskar Hovsjö, säger hon.

Hur upplever du samarbetet med El Sistema?

– Samarbetet med El Sistema har alltid handlat om kreativitet, och det handlar inte bara om att de spelar utan även om att de är med och skapar musiken.

Mallik har erfarenhet på sin sida, men för Gabriel Khajo var upplevelserna nya. Vanligtvis ser man Gabriel på El Sistemas konserter där han arbetar som barnvärd och ungdomsledare, och han är också en del av orkestern. I ”Mitt Verona” var det första gången han skådespelade i en film och hade även rollen som produktionsassistent.

Linda Mallik förklarar för Telgenytt att Gabriels medverkan var avgörande. Trots initial oro över Gabriels andra åtaganden, ändrade han sig och antog rollen som produktionsassistent i filmen.

– Det känns väldigt kul att få vara med i en så professionell film. Det är en utmaning, annars är jag musiker i grund och botten. Jag medverkar på konserter och är mycket på scen. Det är en ny upplevelse som jag inte har provat på förut, säger skådespelaren Gabriel Khajo till Telgenytt.

Khajo passar även på att uttrycka sin tacksamhet till hela produktionsteamet för deras enastående insats, och särskilt till Linda, filmens regissör, för allt stöd och hjälp. Dessutom delar han med sig av hur samarbete och samhörighet präglade projektet, där alla bidrog gemensamt.

Många var på plats under premiären, och filmen hade ett bra avslut som antydde en möjlig uppföljning?

– Vi har ju lite fantasier, så vi hoppas verkligen på att det kommer en del 2. Vi hoppas även på att det kan bli en långfilm av det med samma tema, avslutar Linda Mallik.

Här kan du se Mitt Verona

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 13:35
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 18:13

Revanschsuget NIF tar sig an Helsingborg

NIF

#91 Oscar Janthe har stått för poäng de senaste 9 matcherna, kan han förlänga sviten?
Foto: Roland Osbeck

Under lördagen reser NIF till Helsingborg för att ge sig själva goda förutsättningar för att säkra nytt kontrakt. Senast lagen mötte dominerade NIF stora delar av matchen och hade flertal chanser att vinna matchen men fick se sig besegrade av sina egna misstag, läs mer om matchen i sin helhet här.

Inför den 22: a omgången kommer NIF från en förlust mot Jönköping, vilket verkar säkra Jönköping en slutspelsplats med fem omgångar kvar. För NIF är matchen mot Helsingborg av yttersta vikt, inte bara för att ta revansch för förlusten på hemmaplan utan även för att skapa en större lucka till de lag som jagar dem bakifrån. Oscar Janthe fortsätter att imponera och har producerat poäng i de senaste nio matcherna, vilket placerar honom som en av ligans hetaste spelare.

Förra mötet blev en vändpunkt för Helsingborg, som då låg sist i tabellen men sedan började plocka segrar. Tyvärr har årets start inte varit lika framgångsrik för Helsingborg, som ännu inte har säkrat en seger och endast har en poängs marginal ner till Karlstad under nedflyttningsstrecket. Christoffer Andersson är poängbäst i Helsingborg med 17 mål och 17 assist hittills och har varit en central del i lagets klättring i tabellen.

Matchen spelas lördag den 24 februari, kl.14:00 i Helsingborg Arena. 

Matchen sänds via Sportexpressen TV och sändningen startar 13:50 här:

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 03:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors