Företag i fokus:

Scania om flytt till Polen – ”Samtliga som berörs får erbjudanden om andra jobb”

2022_01_271755529_3057904937763284_2129916831902974227_n

Presschefen Erik Bratthall. Foton: Scania.

Nyligen kunde Telgenytt rapportera om att Scania planerar att flytta busschassi produktionen från Södertälje till Slupsk i Polen. Om det går som planerat blir detta andra gången på 20 år som Scania flyttar produktionen.

När produktionen flyttades från Katrineholm 2002 berördes 740 anställda. Om produktionen flyttas från Södertälje till Slupsk i Polen beräknas uppemot en 200 anställda beröras av nedläggningen.

Scania bekräftar för Telgenytt att förhandlingar pågår om en flytt av slutmonteringen av busschassin till Polen, men att de i nuläget inte är klara.

– MBL-förhandlingarna inleddes igår och är inte klara, säger Erik Bratthall presschef på Scania till Telgenytt.

Att Scania flyttar utvecklingen och produktionen av busschassi till Polen ska bland annat sänka kostnaden för busstillverkningen, samla tillverkningen till färre platser och ge plats för tillverkning av el-lastbilar i Södertälje.

– Scania är ett globalt företag och samtidigt som vi investerar stort i Sverige generellt och i Södertälje specifikt, så gör vi också justeringar baserat på vad som är optimalt för vårt framgångsrika globala produktionssystem. En sådan justering föreslås nu genom en flytt att slutmontering av busschassin till Polen, säger Erik Bratthall.

Flytten till Polen ska underlätta bland annat logistiken då dessa chassin levereras till andra, fristående busskarossörer i Europa, Afrika och Asien. I samband med den planerade flytten senare i år beräknas 180 personer beröras, men Scania har dock inga planer på att säga upp nuvarande personal.

– Det berör 180 tjänster i Södertälje och samtliga som berörs av detta får erbjudanden om andra jobb i Södertälje, säger Bratthall till Telgenytt.

TELGENYTT AVSLÖJAR: Scania flyttar produktion till Polen – 200 anställda berörs

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 januari 2022 00:00

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors