Företag i fokus:

Scania om flytt till Polen – ”Samtliga som berörs får erbjudanden om andra jobb”

2022_01_271755529_3057904937763284_2129916831902974227_n

Presschefen Erik Bratthall. Foton: Scania.

Nyligen kunde Telgenytt rapportera om att Scania planerar att flytta busschassi produktionen från Södertälje till Slupsk i Polen. Om det går som planerat blir detta andra gången på 20 år som Scania flyttar produktionen.

När produktionen flyttades från Katrineholm 2002 berördes 740 anställda. Om produktionen flyttas från Södertälje till Slupsk i Polen beräknas uppemot en 200 anställda beröras av nedläggningen.

Scania bekräftar för Telgenytt att förhandlingar pågår om en flytt av slutmonteringen av busschassin till Polen, men att de i nuläget inte är klara.

– MBL-förhandlingarna inleddes igår och är inte klara, säger Erik Bratthall presschef på Scania till Telgenytt.

Att Scania flyttar utvecklingen och produktionen av busschassi till Polen ska bland annat sänka kostnaden för busstillverkningen, samla tillverkningen till färre platser och ge plats för tillverkning av el-lastbilar i Södertälje.

– Scania är ett globalt företag och samtidigt som vi investerar stort i Sverige generellt och i Södertälje specifikt, så gör vi också justeringar baserat på vad som är optimalt för vårt framgångsrika globala produktionssystem. En sådan justering föreslås nu genom en flytt att slutmontering av busschassin till Polen, säger Erik Bratthall.

Flytten till Polen ska underlätta bland annat logistiken då dessa chassin levereras till andra, fristående busskarossörer i Europa, Afrika och Asien. I samband med den planerade flytten senare i år beräknas 180 personer beröras, men Scania har dock inga planer på att säga upp nuvarande personal.

– Det berör 180 tjänster i Södertälje och samtliga som berörs av detta får erbjudanden om andra jobb i Södertälje, säger Bratthall till Telgenytt.

TELGENYTT AVSLÖJAR: Scania flyttar produktion till Polen – 200 anställda berörs

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 januari 2022 00:00

Foodora får hård konkurrens på hemleveranser i Södertälje

qwaymlpxemfnvkeml10w

Pressbild

Inom en snar framtid kommer Södertäljeborna att ha fler alternativ när det gäller att beställa hem mat. Inom kort förväntas Wolt etablera sig i Södertälje och därmed konkurrera med Foodora inom matleveranser, det rapporterar LT.

Under det senaste året har Södertäljeborna ökat sina matbeställningar avsevärt. Foodora har haft en långvarig dominans på marknaden, men nu utmanar det finska bolaget Wolt om matleveranserna till Södertäljeborna.

När pandemin bröt ut, blev Foodora och liknande plattformar en räddningsplanka för många restauranger när Södertäljegästerna slutade besöka dem. En granskning från förra året, genomförd av Breakit, avslöjade att restaurangägare kopplade till Foodoras plattform befann sig i en knepig situation. Höga avgifter och oklara avtalsvillkor resulterade i att marginalerna minskade, samtidigt som de blev alltmer beroende av plattformen för att överleva. Leveransavgifter och andra tillvalstjänster åt upp en betydande del av vinsten.

– Säg att vi tar bort leveransavgiften på 39 kronor. Om kunden betalar 100 kronor för sin mat, så tar Foodora 30 procent av det och sedan ytterligare runt 80 kronor per leverans beroende på avståndet. Som restaurang kan det innebära att du inte tjänar någonting alls, sade en av krögarna till tidningen Breakit.

Inom kort förväntas Wolt etablera sig i Södertälje.
Pressbild

Lägre avgifter på Wolt.

Att Wolt etablerar sig i Södertälje ses av flera företagare som välkommet. Redan nu, enligt LT, har Wolts expansion till Södertälje redan påbörjats och samarbeten med flera lokala restauranger inletts, bland annat Atilla’s, Grekiska bar & grill, M&M burger, Nya blixten och Nöjesbiten, samt att 30 kurirpartners har kontrakterats.

– Södertälje är en stor, viktig och sprudlande stad som ligger nära Stockholm. Det finns ett varierande utbud både när det gäller restauranger och butiker. För oss är det viktigt, säger Wolts vd Johan Grönvall, till LT.

Det har ännu inte tillkännagivits när Wolt kommer att börja erbjuda hemleveranser.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 01:08

Kock bakom helgens miljonvinst – ”Helt fantastiskt”

Lotto

Pressbild

I helgen kammande en Södertäljebo hem över 1,6 miljoner kronor. Svenska Spel kan nu avslöja att vinnaren är en kock som berättar att vinsten kom lägligt.

Det var under lördagen som en storvinst tilldelades en Södertäljebo, men mer information om vinnaren presenterades inte då. Under söndagen meddelade Svenska Spel dock att vinnaren, som förblir anonym, är en 50-årig man från Södertälje som arbetar som kock.

Hans rad lyckades träffa sju rätt på Lotto 2, vilket resulterade i en vinst på 1 639 211 kronor. Vinnaren, som har varit trogen sina lottorader i 10–15 år, uttryckte en blandning av överraskning och glädje över sin plötsliga förmögenhet när han blev kontaktad av Svenska Spel.

–  Detta är ju helt fantastiskt! Jag kollade på tv när du ringde, säger mannen som var ovetandes om vinsten när han fick telefonsamtal från Svenska Spel Turs kommunikationsspecialist.

(Annonslänk)

– Jag har ett sommarställe som skulle behöva renoveras. Jag gillar ju matlagning så ett extra fint kök kanske det blir, säger mannen. 

Den lycklige vinnaren från Södertälje är det femte lotterideltagaren från Stockholms län som lyckas vinna en miljonvinst på Lotto detta år.

–  Stockholmarna har startat året tursamt. Hittills har länet tillsammans vunnit 20 miljoner, säger Emmy Altemyr, kommunikationsspecialist, Svenska Spel Tur.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 00:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors