Företag i fokus:

Scania om flytt till Polen – ”Samtliga som berörs får erbjudanden om andra jobb”

2022_01_271755529_3057904937763284_2129916831902974227_n

Presschefen Erik Bratthall. Foton: Scania.

Nyligen kunde Telgenytt rapportera om att Scania planerar att flytta busschassi produktionen från Södertälje till Slupsk i Polen. Om det går som planerat blir detta andra gången på 20 år som Scania flyttar produktionen.

När produktionen flyttades från Katrineholm 2002 berördes 740 anställda. Om produktionen flyttas från Södertälje till Slupsk i Polen beräknas uppemot en 200 anställda beröras av nedläggningen.

Scania bekräftar för Telgenytt att förhandlingar pågår om en flytt av slutmonteringen av busschassin till Polen, men att de i nuläget inte är klara.

– MBL-förhandlingarna inleddes igår och är inte klara, säger Erik Bratthall presschef på Scania till Telgenytt.

Att Scania flyttar utvecklingen och produktionen av busschassi till Polen ska bland annat sänka kostnaden för busstillverkningen, samla tillverkningen till färre platser och ge plats för tillverkning av el-lastbilar i Södertälje.

– Scania är ett globalt företag och samtidigt som vi investerar stort i Sverige generellt och i Södertälje specifikt, så gör vi också justeringar baserat på vad som är optimalt för vårt framgångsrika globala produktionssystem. En sådan justering föreslås nu genom en flytt att slutmontering av busschassin till Polen, säger Erik Bratthall.

Flytten till Polen ska underlätta bland annat logistiken då dessa chassin levereras till andra, fristående busskarossörer i Europa, Afrika och Asien. I samband med den planerade flytten senare i år beräknas 180 personer beröras, men Scania har dock inga planer på att säga upp nuvarande personal.

– Det berör 180 tjänster i Södertälje och samtliga som berörs av detta får erbjudanden om andra jobb i Södertälje, säger Bratthall till Telgenytt.

TELGENYTT AVSLÖJAR: Scania flyttar produktion till Polen – 200 anställda berörs

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 januari 2022 00:00

Djurgården dominerade mot Nordic United i Svenska Cupen

IMG_9113

Tottenhams nya förvärv, Lucas Bergvall.
Skärmdump: TV4

I svenska cupens andra omgång visade Djurgården klass när de mötte Nordic United, med en lysande insats från Lucas Bergvall som bidrog till en övertygande seger.

Under söndagens match i svenska cupens andra gruppspelsomgång tog Djurgården emot Nordic United. Matchen, som hölls efter Nordic Uniteds snöpliga förlust mot IFK Göteborg för en vecka sedan, blev en uppvisning i fotbollskonst från Djurgårdens sida. Lucas Bergvall, nyligen klar för Tottenham, var matchens stora profil med ett solomål och inblandning i ytterligare fyra mål.

(Annonslänk)

Djurgården hade redan fått en bra start på cupäventyret med en vinst mot Skövde AIK, medan Nordic United var nära att överraska mot IFK Göteborg men föll på övertid. Mot Djurgården blev det dock en tuffare match för Nordic United som inte lyckades stå emot trycket.

Matchen började med ett mål av Rasmus Schüller redan i den fjärde minuten, efter ett imponerande förarbete av Bergvall. Inte långt efter, i den tionde minuten, utökade Bergvall själv Djurgårdens ledning till 2–0. I andra halvlek fortsatte Djurgården att dominera, med Bergvall som spelade fram Deniz Hümmet till 3–0 och sedan själv satte ett drömmål till 4–0 i den 69:e minuten. Matchen avslutades med ett självmål av Nordic United, vilket säkrade en komfortabel seger för Djurgården.

Med denna seger fortsätter Djurgården starkt i svenska cupen, medan Nordic United måste omgruppera och blicka framåt efter dagens förlust.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 18:33
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 18:33

Södertäljebo vinner 1,6 miljoner på Lotto

LOTTO

Pressbild: Lotto

I veckan lyckades Flour från Södertälje skrapa fram en halv miljon i TV4:s Nyhetsmorgon. Under lördagen var det en annan Södertäljebo som kunde kamma hem en storvinst, denna gång på Lotto.

(Annonslänk)

Lördagens Lottodragning visade sig vara en framgångsrik kväll med tre nya miljonärer som gick till Svedala, Hässleholm och Södertälje

– Delad glädje är dubbel glädje, säger Emmy Altemyr, kommunikationsspecialist, Svenska Spel Tur.

Efter den första lottdragningen kunde två lyckliga vinnare, med sju rätt vardera på Lotto 1, var och en vinna 1,3 miljoner kronor. Dessutom säkrade en ensam vinnare från Södertälje 1,6 miljoner kronor på Lotto 2 genom att också där uppnå sju rätt.

På Lotto 2 kunde en person från Södertälje lyckas få sju rätt, vilket resulterade i en vinst på 1 639 211 kronor.

–  Det är alltid lika spännande att få prata med våra vinnare och få höra om vilka drömmar som de nu ska förverkliga med hjälp av vinsten. Jag ser fram emot att få börja ringa och gratulera, avslutar Emmy Altemyr, som även framför att vidare information kommer att meddelas när vinnarna är kontaktade.

Vinnande Lottorad som köptes i Södertälje
 1 ─ 3 ─ 11 ─ 17 ─ 27 ─ 28 ─ 30

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 00:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors