Företag i fokus:

Kritik mot Socialnämnden i Södertälje efter misstänkt sexbrott mot barn

Den 3 april 2020 inkom en anmälan till Justitieombudsmannen, JO, mot socialtjänsten i Södertälje från en vårdnadshavare som anser att kommunen inte agerat tillräckligt i ett ärende som rör dennes 13 åring.

Tidigare samma år hade dennes 13-åring varit i kontakt med en kille på nätet och haft samlag. Händelsen anmäldes av föräldern som anser att socialnämnden i Södertälje inte agerande tillräckligt.

Nämndens avsaknad av ett barnperspektiv vid handläggningen av ärendet är allvarlig”, skriver Justitieombudsmannen .

En familjehemsplacerad 13-åring hade träffat en kille på nätet och därefter haft sex. Varken socialtjänsten eller familjehemmet kontaktade föräldern, någon polisanmälan gjordes det inte heller.

Istället gav en av socialtjänstens handläggare rådet att gå till en ungdomsmottagning för att få hjälp med lämpligt preventivmedel. Den minderåriga flickan ska bland annat ha fått träffa en kurator, men det anses inte vara tillräckligt.

I sin anmälan till JO riktar föräldern kritik mot socialtjänsten och familjehemmet och anser att de bland annat brustit med information.

Jag har inte fått information om vad som sker i hemmet och hur de jobbar. Har inte blivit inbjuden till skola på möten, planering av stöd eller utvecklingssamtal trots att jag från början var tydlig med att jag ville det.”, skriver vårdnadshavaren i sin anmälan till JO.

Nu framkommer det att Justitieombudsmannen, JO, riktar stark kritik mot Södertälje kommunen och anser att otillräckliga åtgärder gjorts efter misstänkt sexbrott mot barn.

Enligt JO är det även anmärkningsvärt att kommunen antog att det inte kunde röra sig om ett brott bara för att även pojken ska ha varit under 15 år.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 22 januari 2022 00:00

Södertälje sätter kurs mot framtidens vård och omsorg

Karin-Bjorkryd_IMG_4143_Foto-Liza-Simonsson

Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun. Foto: Liza Simonsson 

Södertälje kommun har antagit ett omfattande omställningsprogram för perioden 2027 till 2040, för att proaktivt möta framtida utmaningar inom vård- och omsorgssektorn.

Med utmaningar som en ökad välfärdsbelastning och en minskande arbetskraft, tar Södertälje kommun steg för att säkerställa en hållbar och effektiv vård och omsorgsframtid. Omställningsprogrammet 2027-2040, som antagits med bred politisk enighet, fokuserar på kompetensförsörjning, rekrytering och implementering av digitala och tekniska lösningar för att förbättra effektiviteten och tillgängligheten i vård- och omsorgstjänsterna.

– Vi behöver ställa om och använda våra resurser på ett klokt sätt. Fysiskt där det behövs, digitalt där det går säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun.

Genom initiativ som onlineinköp, trygghetslås och rekryteringsmässor arbetar kommunen för att minska administrativa bördor och förbättra säkerheten för brukarna. Det stora engagemanget från olika intressentgrupper under utvecklingen av programmet visar på en stark vilja att skapa en förändring som är väl förankrad i verksamheten.

– För några år sedan införde vi digital tidsregistrering inom hemtjänsten. Nu inför vi digitala lås och har nyligen infört digitala inköp. Vi utbildar våra medarbetare efterhand och följer upp hur insatserna fungerar. Det som är utmaningar och kanske inte fungerar perfekt i början blir vardag och rutiner efter en tid. Vi är en lärande organisation och jobbar ständigt för att våra insatser ska blir bättre och tryggare, säger Björkryd.

Omställningsprogrammet är tänkt att fungera som en vägledning för Södertäljes omsorgsverksamheter, med målet att skapa en långsiktigt hållbar struktur som kan hantera framtidens behov och utmaningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 16:58

Återkrav på kvarts miljon för felutbetald föräldrapenning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild

Efter en detaljerad granskning har Försäkringskassan beslutat att en person måste återbetala felaktigt utbetald föräldrapenning. Granskningen omfattar ett belopp på närmare en kvarts miljon kronor.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Försäkringskassan har genomfört en noggrann utredning gällande utbetalning av tillfällig föräldrapenning. Efter att ha samlat information från en persons arbetsgivare och barnets förskola, har det konstaterats att ersättning felaktigt utbetalats för dagar då föräldern arbetade, var sjuk, på semester, eller permitterad.

Dessutom avslöjade utredningen att personen uppgivit en för hög arbetstid i ansökningarna. På grund av dessa felaktigheter måste nu föräldern återbetala den otillbörligt mottagna ersättningen.

Totalt ska 245 961 kronor återbetalas från perioden december 2018 till april 2023.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 12:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors