Företag i fokus:

Charlie Petersson från Södertälje i nytt samarbete med SVT och HOSS Agency

2022_01_CharlieP-scaled

Skådespelaren Charlie Petterson. Foto: Alex Ataseven.

Skådespelaren från Södertälje Charlie Pettersons namn ekar i korridorerna i Sveriges mediahus.

Han har nyligen skrivit under ett samarbete med SVT, om att exklusivt sända hans resa genom Europa, och med Sveriges mest inflytelserika pr-konsulter, HOSS AGENCY.

Söndag nästa vecka, den 30 januari, släpps nämligen hans egna dokumentär, ”Street Tunes”, på SVT Play. Dokumentären handlar om en färgstark livsstil med spännande möten, galna situationer och fantastisk musik genom Europa.

Sverige får följa med när Charlie Petersson reser genom Europa i 26 dagar och försörjer sig enbart som gatumusikant. I dokumentären ska Charlie även ta reda på om just detta är möjligt, samtidigt som han får chansen att leva ut drömmen om att resa iväg och leva på musiken.

En dokumentär som han helt och hållet klippt och filmat själv.

– Jag skapade hela Street Tunes på egen hand. Gjorde själva äventyret, filmade själv och klippte själv. Sedan plockade jag in ljudmixare och kolorist för att höja kvaliteten i ljud och bild. Street Tunes är otroligt nog filmad med en iphone 8, säger Charlie Petterson till Telgenytt.

Efter många svängar landade dokumentären hos en inköpare på SVT som blev helt betuttad i den och ville köpa de svenska rättigheterna.

– Jag kunde knappt tro det själv, men SVT såg den enorma underhållningsfaktorn och inspirerande berättelsen som någonting väldigt unikt och köpte genast in den. Hoss Agency blev involverade när dem, liksom Ligistfilm och SVT, sett den enorma potentialen i programkonceptet baserat på den här dokumentären, säger Carlie Petterson.

Resan startar i Stockholm och fortsätter sedan till Malmö, Köpenhamn, Amsterdam, Berlin, Prag och till sist Milano.

Alla kostnader under resan täcktes med fickpengar som han tjänat från gatan. När han sätter sig på tåget från Stockholm mot Malmö han endast 32 Euro. Hur det går därifrån från ni veta den 30 januari på SVT Play.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 januari 2022 00:00

Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

medarbetare-sodertalje-sjukhus-nya-huvudentre

Medarbetare i samband med invigningen. Foto: Södertälje Sjukhus.

Södertälje sjukhus har officiellt invigt sin nya huvudentré efter flera års arbete. – Tack till all personal på sjukhuset för allt tålamod vid ombyggnationen, det har låtit och ni har varit tvungna att gå omvägar men det har alltid fungerat bra, säger Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum.

Invigningsceremonin hölls föregående vecka den 7 juni, men huvudentrén öppnades för patienter, besökare och medarbetare fredagsmorgonen den 9 juni.

Band klipptes av Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum, Aida Hadzialic, finansregionråd, och Anna Gerber Ekblom, vd för Södertälje sjukhus. På plats fanns även Johan Rannemo, projektledare på Locum, och Eleksanda Mousa, vårdenhetschef på avdelning 10 och biträdande verksamhetschef.

Foto: Södertälje Sjukhus.

 – Jag är otroligt stolt och glad. Det är viktigt att vi högtidlighåller invigningen av en ny huvudentré som ett steg i sjukhusets pågående upprustning och modernisering. Regionens satsning ger oss ännu bättre förutsättningar att bedriva god vård och skapar en bra miljö för både patienter och medarbetare. Sjukhusets dörr står alltid öppen för den som är i behov av vår hjälp. Välkommen in på vårt sjukhus, säger Södertälje sjukhus vd, Anna Gerber Ekblom.

Efter bandklippningen framförde musiker från Nykvarns kulturskolas ungdomsorkester Sibyllafanfaren. Därefter hölls en mingel, tal och konstvisning inne på sjukhuset för medarbetare och inbjudna gäster.

Den nya huvudentrén kommer att förbättra sjukhusets tillgänglighet och ge en modern och välkomnande miljö för alla som besöker och arbetar på Södertälje sjukhus.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 22:34

Skogsbränder härjade nära Järna/Mölnbo

IMG_2013

Bild/Film: Daniel Ekendahl

Under tisdagen härjade flera skogsbränder nära Järna/Mölnbo. Elden släcktes sent på kvällen efter flera timmars intensivt arbete av räddningstjänsten.

På tisdagseftermiddagen bröt flera skogsbränder ut i närheten av varandra mellan Järna och Mölnbo. Första larmet kom in till SOS Alarm klockan 16.55, följt av ett annat larm klockan 17.35. Samtidigt rapporterade SVT att det även brann på andra platser, bland annat Nynäshamn, Nacka och Haninge, där det konstaterades att människor låg bakom bränderna.

– Det brinner överallt. Ta inte med eld ut i skogen. Det är så in i helvete torrt, om man nu får säga så, sade Larsa Stevelind, vakthavande befäl på Södertörns brandförsvarsförbund till SVT.

Släckningsarbetet strax utanför Mölnbo pågick i flera timmar, men vid 23-tiden kunde räddningstjänsten meddela att elden var helt släckt. Trots insatsen är det viktigt att fortsätta vara försiktig och följa de gällande restriktionerna för att förhindra ytterligare bränder och risker för skog och natur.

I maj införde Länsstyrelsen eldningsförbud i hela Stockholms län på grund av den höga brandrisken i skog och mark.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juni 2023 21:41
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 21:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors