Företag i fokus:

DEBATT: Varför mörkar Boel Godner affärer för sin egen styrelse?

2022_01_049082FE-80AB-4EBB-91E0-2A43D2BDDB9E

Fastigheter i Hovsjö / Boel Godner(S). Foto: Creative Commons. / Shamash Oyal.


En förutsättning för att korruption skall frodas är bristen på insyn, desto större pengar det handlar om desto större är drivkraften att påverka besluten till sin egen favör.

Den vårdslösa hanteringen av våra gemensamma tillgångar har endast ett botemedel – Socialdemokraterna måste släppa maktmonopolet och riva ”Berlinmuren” av sekretess gentemot alla andra partier i kommunstyrelsen.

Efter valet i höst så går möjligen Socialdemokraterna in på sitt 100e år som styrande parti i Södertälje sedan 1920.

100 år vid makten går inte spårlöst förbi, en liten grupp socialdemokrater gör upp affärerna, inga andra får se anbuden, egen majoritet legaliserar besluten genom att klubba igenom affärer i kommunfullmäktige, affären är då ”demokratisk”.

Varför valde styrgruppen bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

En idealisk plattform för korruption och maktmissbruk.

Dessutom ökar risken för dåliga affärer/upphandlingar då styrgruppen består av amatörer inom branscherna det gäller och som förlitar sig på att kompisarna på Skanska, Peab, fastighetsbolag med flera skall vara schysta/snälla emot dem…

När Realistpartiet säger att det går att bygga billigare, ta mer betalt för fastigheter och upphandla bättre så lyssnar amatörerna inte på oss, de litar på storbolagen.

Resultaten är uppenbara:

Fornhöjdsskandalen (Skanska) och bygget av Europas dyraste P-hus per kvm bakom vårt eget stadshus (Peab) med mera och utan konsekvens för inblandade.

Styrgruppen (S) sålde ut radhus för 7531 kr kvm – billigast i hela Stockholms län. Kommunen sålde 786 bostäder i Hovsjö till Månsbro för ca 780 miljoner, det fanns enligt uppgift minst 2 andra företag som ville betala betydligt mer för dessa bostäder. De valdes bort av styrgruppen som sa – Månsbro är ju snälla, de har hjärta för Södertälje bla bla… 

”Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss”

Nu visar det sig att Månsbro är precis lika ”snälla” som alla andra bolag som vill tjäna pengar, de renoverar för att motivera kraftigt höjda hyror och därmed öka värdet på sina fastigheter, exakt som andra bolag förmodligen hade gjort! Så varför valde styrgruppen (S) bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

Realistpartiet har begärt ut handlingarna för att få se hur mycket pengar Södertäljeborna gick miste om? Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss, inte ens till sin egen bolagsstyrelse!

Endast Socialdemokraterna i styrgruppen, Boel Godner med ett par andra S politikers samt några tjänstepersoner/konsulter anställda av S, vet siffrorna.

”Allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.”

Det sorgligaste i denna affär är att bostäderna såldes överhuvudtaget, man hade årliga hyresintäkter på ca 70 miljoner.

Vi hade själva kunnat göra som Månsbro, belåna bostäderna till låg ränta, renovera dem och höja hyran något (långt ifrån dubbla) så det täcker räntekostnaden, det hade varit det snälla att göra, och dessutom det bästa för hyresgästerna och allmännyttan.

Stockholmsberget kostade Södertälje kommun cirka 55 000 kronor per kvadarmetern. Bild: Telge/Origo.

Nu sålde kommunen 786 lägenheter för ca 12.800kr/kvm, för att ha råd att bygga 186 lägenheter för ca 55.000 kronor per kvadratmeter, exempelvis ”Stockholmsberget”. Resultatet är att allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.

Är du också trött på skandaler och dåliga affärer? – Det är i alla fall vi!

  • Joakim Granberg
  • Lars-Göran Jonsson
  • Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:59

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors