Företag i fokus:

DEBATT: Varför mörkar Boel Godner affärer för sin egen styrelse?

2022_01_049082FE-80AB-4EBB-91E0-2A43D2BDDB9E

Fastigheter i Hovsjö / Boel Godner(S). Foto: Creative Commons. / Shamash Oyal.


En förutsättning för att korruption skall frodas är bristen på insyn, desto större pengar det handlar om desto större är drivkraften att påverka besluten till sin egen favör.

Den vårdslösa hanteringen av våra gemensamma tillgångar har endast ett botemedel – Socialdemokraterna måste släppa maktmonopolet och riva ”Berlinmuren” av sekretess gentemot alla andra partier i kommunstyrelsen.

Efter valet i höst så går möjligen Socialdemokraterna in på sitt 100e år som styrande parti i Södertälje sedan 1920.

100 år vid makten går inte spårlöst förbi, en liten grupp socialdemokrater gör upp affärerna, inga andra får se anbuden, egen majoritet legaliserar besluten genom att klubba igenom affärer i kommunfullmäktige, affären är då ”demokratisk”.

Varför valde styrgruppen bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

En idealisk plattform för korruption och maktmissbruk.

Dessutom ökar risken för dåliga affärer/upphandlingar då styrgruppen består av amatörer inom branscherna det gäller och som förlitar sig på att kompisarna på Skanska, Peab, fastighetsbolag med flera skall vara schysta/snälla emot dem…

När Realistpartiet säger att det går att bygga billigare, ta mer betalt för fastigheter och upphandla bättre så lyssnar amatörerna inte på oss, de litar på storbolagen.

Resultaten är uppenbara:

Fornhöjdsskandalen (Skanska) och bygget av Europas dyraste P-hus per kvm bakom vårt eget stadshus (Peab) med mera och utan konsekvens för inblandade.

Styrgruppen (S) sålde ut radhus för 7531 kr kvm – billigast i hela Stockholms län. Kommunen sålde 786 bostäder i Hovsjö till Månsbro för ca 780 miljoner, det fanns enligt uppgift minst 2 andra företag som ville betala betydligt mer för dessa bostäder. De valdes bort av styrgruppen som sa – Månsbro är ju snälla, de har hjärta för Södertälje bla bla… 

”Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss”

Nu visar det sig att Månsbro är precis lika ”snälla” som alla andra bolag som vill tjäna pengar, de renoverar för att motivera kraftigt höjda hyror och därmed öka värdet på sina fastigheter, exakt som andra bolag förmodligen hade gjort! Så varför valde styrgruppen (S) bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

Realistpartiet har begärt ut handlingarna för att få se hur mycket pengar Södertäljeborna gick miste om? Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss, inte ens till sin egen bolagsstyrelse!

Endast Socialdemokraterna i styrgruppen, Boel Godner med ett par andra S politikers samt några tjänstepersoner/konsulter anställda av S, vet siffrorna.

”Allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.”

Det sorgligaste i denna affär är att bostäderna såldes överhuvudtaget, man hade årliga hyresintäkter på ca 70 miljoner.

Vi hade själva kunnat göra som Månsbro, belåna bostäderna till låg ränta, renovera dem och höja hyran något (långt ifrån dubbla) så det täcker räntekostnaden, det hade varit det snälla att göra, och dessutom det bästa för hyresgästerna och allmännyttan.

Stockholmsberget kostade Södertälje kommun cirka 55 000 kronor per kvadarmetern. Bild: Telge/Origo.

Nu sålde kommunen 786 lägenheter för ca 12.800kr/kvm, för att ha råd att bygga 186 lägenheter för ca 55.000 kronor per kvadratmeter, exempelvis ”Stockholmsberget”. Resultatet är att allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.

Är du också trött på skandaler och dåliga affärer? – Det är i alla fall vi!

  • Joakim Granberg
  • Lars-Göran Jonsson
  • Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:59

Kampanjvecka sätter fokus på utsatta grupper i Södertälje

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

Under veckan anordnas den årliga kampanjen ”Södertälje mot våld och förtryck” där kommunen flaggar orange. I år riktas särskilt ljuset mot sårbara grupper i kommunen.

– Denna veckas fokus och program känns väldigt viktigt. Ingen människa ska behöva leva i ofrihet och i otrygghet oavsett vilka förutsättningar vi föds in i eller drabbas av i livet, säger Viktoria Hjulström (S), Socialnämndens ordförande.

Återigen arrangerar Södertälje kommuns samordnare mot våld i nära relationer tillsammans med styrgruppen för våld i nära relationer och hedersrelaterat våld kampanjveckan ”Södertälje mot våld och förtryck”. Under veckan kommer det att hållas lunchseminarier i kommunens lokaler måndag till torsdag och på fredagen anordnas ett seminarium vid S:t Ragnhilds församling i samarbete med Svenska kyrkan.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Som avslutning på veckan arrangeras ett fackeltåg genom Södertälje centrum på fredagskvällen. Kommunen flaggar också med orange flaggor under hela veckan. Den orangea färgen representerar en framtid fri från våld, särskilt våld mot kvinnor och flickor.

– Varje flickas och kvinnas rätt att leva ett liv i frihet och fritt från våld och förtryck är en grundläggande fråga. I vårt samhälle och i det arbete som vi utför är det viktigt att tillgodose individens bästa och de förutsättningar som finns, säger Hjulström.

Bakgrunden till kampanjveckan är FN:s internationella dag den 25 november som uppmärksammar det våld som framförallt kvinnor och flickor utsätts för globalt. I Södertälje vill man lyfta frågan lokalt och sätta fokus på våld i nära relationer.

– Vi hoppas att många vill gå med i fackeltåget på fredagen för att visa sitt stöd för alla som blivit utsatta för våld eller förtryck, säger Johannes Evers Gester som är samordnare mot våld i nära relationer i Södertälje kommun.

Alla aktiviteter och föreläsningar under veckan är kostnadsfria och öppna för både kommunens medarbetare och invånare.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 november 2023 08:00
Senast uppdaterad: 20 november 2023 20:03

Kvinna krävs tillbaka på över 300.000 kronor

Swish

Foto: Paula Kass Elias

En kvinna i Södertälje står inför ett återkrav på över 300.000 kronor från Försäkringskassan efter att ha mottagit bidrag hon inte var berättigad till. Det avslöjar granskningen av hennes bankkonto.

En kvinna född 1983 från Södertälje fick kravbrev om återbetalning efter att hon felaktigt tagit emot underhållsstöd och bostadsbidrag. Från januari 2020 till maj i år mottog kvinnan sammanlagt 150.417 kronor i underhållsstöd och över 191.100 kronor i bostadsbidrag.

Försäkringskassans undersökning av kvinnans bankkonto avslöjade att hon mottagit regelbundna Swish-betalningar från barnens far, totalt över 150 000 kronor, samt betydande summor för dyrare inköp, vilket motsade hennes påstående om att hon ensam ansvarade för barnens försörjning. Denna upptäckt innebar att hon inte var berättigad till underhållsstödet hon mottagit.

Swishinbetalningarna och överföringarna uppgick till ett totalt värde av 1.898.600 kronor, vilket Försäkringskassan bedömer som oredovisade inkomster. Dessa inkomster diskvalificerade henne även från rätten till bostadsbidrag.

Som ett resultat av dessa upptäckter krävs kvinnan nu på cirka 340 000 kronor. 18.000 kronor av denna summa har redan hanterats i en skuldsanering hos Kronofogden, men hon förväntas fortfarande återbetala 322.879 kronor.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2023 19:37
Senast uppdaterad: 20 november 2023 19:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors