Företag i fokus:

DEBATT: Varför mörkar Boel Godner affärer för sin egen styrelse?

2022_01_049082FE-80AB-4EBB-91E0-2A43D2BDDB9E

Fastigheter i Hovsjö / Boel Godner(S). Foto: Creative Commons. / Shamash Oyal.


En förutsättning för att korruption skall frodas är bristen på insyn, desto större pengar det handlar om desto större är drivkraften att påverka besluten till sin egen favör.

Den vårdslösa hanteringen av våra gemensamma tillgångar har endast ett botemedel – Socialdemokraterna måste släppa maktmonopolet och riva ”Berlinmuren” av sekretess gentemot alla andra partier i kommunstyrelsen.

Efter valet i höst så går möjligen Socialdemokraterna in på sitt 100e år som styrande parti i Södertälje sedan 1920.

100 år vid makten går inte spårlöst förbi, en liten grupp socialdemokrater gör upp affärerna, inga andra får se anbuden, egen majoritet legaliserar besluten genom att klubba igenom affärer i kommunfullmäktige, affären är då ”demokratisk”.

Varför valde styrgruppen bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

En idealisk plattform för korruption och maktmissbruk.

Dessutom ökar risken för dåliga affärer/upphandlingar då styrgruppen består av amatörer inom branscherna det gäller och som förlitar sig på att kompisarna på Skanska, Peab, fastighetsbolag med flera skall vara schysta/snälla emot dem…

När Realistpartiet säger att det går att bygga billigare, ta mer betalt för fastigheter och upphandla bättre så lyssnar amatörerna inte på oss, de litar på storbolagen.

Resultaten är uppenbara:

Fornhöjdsskandalen (Skanska) och bygget av Europas dyraste P-hus per kvm bakom vårt eget stadshus (Peab) med mera och utan konsekvens för inblandade.

Styrgruppen (S) sålde ut radhus för 7531 kr kvm – billigast i hela Stockholms län. Kommunen sålde 786 bostäder i Hovsjö till Månsbro för ca 780 miljoner, det fanns enligt uppgift minst 2 andra företag som ville betala betydligt mer för dessa bostäder. De valdes bort av styrgruppen som sa – Månsbro är ju snälla, de har hjärta för Södertälje bla bla… 

”Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss”

Nu visar det sig att Månsbro är precis lika ”snälla” som alla andra bolag som vill tjäna pengar, de renoverar för att motivera kraftigt höjda hyror och därmed öka värdet på sina fastigheter, exakt som andra bolag förmodligen hade gjort! Så varför valde styrgruppen (S) bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

Realistpartiet har begärt ut handlingarna för att få se hur mycket pengar Södertäljeborna gick miste om? Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss, inte ens till sin egen bolagsstyrelse!

Endast Socialdemokraterna i styrgruppen, Boel Godner med ett par andra S politikers samt några tjänstepersoner/konsulter anställda av S, vet siffrorna.

”Allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.”

Det sorgligaste i denna affär är att bostäderna såldes överhuvudtaget, man hade årliga hyresintäkter på ca 70 miljoner.

Vi hade själva kunnat göra som Månsbro, belåna bostäderna till låg ränta, renovera dem och höja hyran något (långt ifrån dubbla) så det täcker räntekostnaden, det hade varit det snälla att göra, och dessutom det bästa för hyresgästerna och allmännyttan.

Stockholmsberget kostade Södertälje kommun cirka 55 000 kronor per kvadarmetern. Bild: Telge/Origo.

Nu sålde kommunen 786 lägenheter för ca 12.800kr/kvm, för att ha råd att bygga 186 lägenheter för ca 55.000 kronor per kvadratmeter, exempelvis ”Stockholmsberget”. Resultatet är att allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.

Är du också trött på skandaler och dåliga affärer? – Det är i alla fall vi!

  • Joakim Granberg
  • Lars-Göran Jonsson
  • Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:59

Ny statistik: Matpriserna nästan 26 procent dyrare

Livsmedel frukt

Foto: Alexander Isa

Matpriserna i Sverige har stabiliserats efter att ha stigit kontinuerligt sedan slutet av 2021, med en genomsnittlig prisökning på nästan 26 procent jämfört med november förra året.

Enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån (SCB) har matpriserna i Sverige ökat markant sedan november 2021, med en total uppgång på nästan 26 procent. De största prisökningarna har observerats inom varugrupper som kaffe, te, kakao, fisk samt oljor och fetter.

– Mellan december 2021 och mars 2023 steg priserna på livsmedel med i genomsnitt 1,5 procent i månaden. Totalt gick priserna upp med 26,8 procent på 16 månader, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Efter en lång period av stadiga uppgångar, som varade i 16 månader, noterades en minskning av matpriserna för första gången i april 2022. Sedan dess har prisutvecklingen varierat, men överlag visat tecken på stabilisering. I oktober 2022 låg priserna på livsmedel 25,9 procent högre än under motsvarande period 2021.

– Det innebär i praktiken att dagens matprisnivåer sattes under de 16 raka månaderna med prisökningar, säger Carl Mårtensson,

Denna prisökning är en del av en större inflationstrend i Sverige. Enligt SCB:s Konsumentprisindex (KPI), som mäter inflationen i landet, har prisnivån på varor och tjänster generellt ökat med 17,5 procent sedan november 2021. Inom kategorin livsmedel och alkoholfria drycker har alla produkter noterat prisökningar under denna period, med undantag för en underkategori bestående av mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuicer, som endast stigit med 15,8 procent.

– Kaffe, te och kakao är varugruppen som stigit mest i pris sedan november 2021, med 34 procent. Därefter kommer fisk med en prisökning på 33,5 procent. Apelsiner och tomater är produkterna som ökat mest i pris. De har blivit nästan 89 respektive 80 procent dyrare sedan november 2021. I andra änden finns vindruvor och djupfryst frukt och bär som stigit lite drygt 4 procent i pris.

Produkterna som ökade mest respektive minst i pris mellan november 2021 och oktober 2023

ProduktPrisförändring (%)
Apelsiner88,7
Tomater79,8
Vitkål72,7
Gul lök68,8
Paprika61,0
Purjolök60,8
Djupfryst fisk56,9
Socker53,1
Småcitrus50,7
Mat-, stek- och grilloljor45,3
Gryn14,7
Slanggurka13,5
Kiwi, ananas m.m.12,4
Honung10,7
Salladskål10,7
Vetebröd10,0
Blomkål7,2
Sallad6,4
Djupfryst frukt och bär4,2
Vindruvor4,1

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2023 08:55
Senast uppdaterad: 20 november 2023 08:55

Tung förlust för NIF mot bottenlaget

Nif

NIF fick se sig besegrad för andra gången i Furuborghallen. Foto: Roland Osbeck.

Inför matchen kom glädjande nyheter för hemmalaget då Valdemar Ahlroth, Simon Westgärds och Kevin Rigogiannis återvände till spel. Dock stod backen Gustav Lindström fortfarande på skadelistan.

Helsingborg, som låg sist i tabellen innan matchen, hade förutspåtts av tränare och experter att åka ur SSL. Med endast 3 poäng på 8 spelade matcher behövde gästerna ta poäng för att inte hamna för långt efter sina konkurrenter.

Matchen hade många ansikten, och inledningen såg stark ut för NIF. Trots dominans från hemmalaget fick de en kalldusch 06.57 in i första perioden när Helsingborg kontrade och Zacharias Melin satte sitt första SSL-mål.

Gästerna arbetade hårt defensivt och gjorde det svårt för NIF att kvittera. Matchen präglades av tuffa närkamper, och ingen av lagen vek sig i det fysiska spelet.

Efter en imponerande insats från hemmaspelaren Niklas Ohlström kunde Liam Arvidsson kvittera till 1–1 med lite mer än 2 minuter kvar av första perioden.

Liam Arvidsson inledde målskyttet för NIF. Foto: Roland Osbeck.

I den andra perioden skapades chanser åt båda håll, men Helsingborg var mer samlade när Nykvarn anföll. Simon Westgärds, tillbaka från skada, visade ingen återhållsamhet i sitt offensiva spel. Bröderna Lucas och Kevin Rigogiannis, tillsammans med Oscar Janthe, samarbetade väl i anfallsspelet, men skärpan i avsluten saknades för att omvandla det till mål.

Helsingborgs Christoffer Andersson testade Nykvarns målvakt Lucas Orrmo med sitt kraftfulla skott, men inget mål resulterade. Bortalagets Fabian Hansson imponerade defensivt, och lagkaptenen Fredi Petersson verkade trivas i Furuborghallen.

I den andra perioden åkte Gustaf Sandberg från hemmalaget ut i två minuter efter en händelse som fick lagkaptenen Karljohan Ahlroth att ifrågasätta domslutet. Helsingborgs powerplay varade inte mer än 20 sekunder, och Nykvarn tog över. Trots hårt arbete från Hampus Ahrén och bra komplettering från Simon Westgärds, Markus Jonsson och Lucas Rigogiannis lyckades Nykvarn hålla sitt första boxplay utan att släppa in mål.

#23 Hampus Ahrén stod för en fin insats och såg till att spela bort Helsingborgs powerplay

Hemmalaget fick ny energi och drog på sig en utvisning i slutminuterna av andra perioden. Helsingborg stod emot powerplayet, och målvakten Mattias Qvarfordt klarade av de avslut som kom.

I den sista perioden försökte Nykvarn ändra sitt spel, och Filip Ceder kom in. Trots några chanser, som kunde ha resulterat i mål, fortsatte hemmalaget att trycka ner Helsingborg och flyttade upp spelet ännu mer på offensiv planhalva.

Efter en sargstuds hem till Valdemar Ahlroth snappade Helsingborgs Amadeus Carlström upp bollen och gav sitt lag ledningen med 1–2 efter 02.27. Det följdes av en förödande minut för hemmalaget när Christoffer Andersson satte 1–3 med en projektil i det första krysset.

#77 Lucas Orrmo hade inte lika mycket att göra denna match mot ett effektivt Helsingborg.
Foto: RG Foto-Media.

NIF svarade snabbt när Valdemar Ahlroth pricksköt in 2–3 efter 04.49. Trots fortsatt press från Nykvarn utökade Helsingborg ledningen till 2–4 genom Zacharias Melin efter 08.35. Hemmalagets Valdemar Ahlroth skickade en magnifik passning till Jesper Lindström som dunkade in 3-4 efter 11.08.

NIF försöker att trycka för en kvittering men kommer inte närmare än en ribbträff från Valdemar Ahlroth. Helsingborgs Mattias Qvarfordt växte till en gigant i slutperioden när han på egen hand såg till att få med sig 3 poäng hem till Helsingborg.

NIF åker därmed på sin andra förlust i Furuborghallen.
Denna omgång skulle inte gå Nykvarns väg då resterande bottenlag vann sina respektive matcher och därmed är Nykvarn åter med i bottenstriden.

Nästa match spelas 24 november, 18:30, mot Linköping IBK i Linköpings sporthall.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 20 november 2023 08:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors