Företag i fokus:

DEBATT: Varför mörkar Boel Godner affärer för sin egen styrelse?

2022_01_049082FE-80AB-4EBB-91E0-2A43D2BDDB9E

Fastigheter i Hovsjö / Boel Godner(S). Foto: Creative Commons. / Shamash Oyal.


En förutsättning för att korruption skall frodas är bristen på insyn, desto större pengar det handlar om desto större är drivkraften att påverka besluten till sin egen favör.

Den vårdslösa hanteringen av våra gemensamma tillgångar har endast ett botemedel – Socialdemokraterna måste släppa maktmonopolet och riva ”Berlinmuren” av sekretess gentemot alla andra partier i kommunstyrelsen.

Efter valet i höst så går möjligen Socialdemokraterna in på sitt 100e år som styrande parti i Södertälje sedan 1920.

100 år vid makten går inte spårlöst förbi, en liten grupp socialdemokrater gör upp affärerna, inga andra får se anbuden, egen majoritet legaliserar besluten genom att klubba igenom affärer i kommunfullmäktige, affären är då ”demokratisk”.

Varför valde styrgruppen bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

En idealisk plattform för korruption och maktmissbruk.

Dessutom ökar risken för dåliga affärer/upphandlingar då styrgruppen består av amatörer inom branscherna det gäller och som förlitar sig på att kompisarna på Skanska, Peab, fastighetsbolag med flera skall vara schysta/snälla emot dem…

När Realistpartiet säger att det går att bygga billigare, ta mer betalt för fastigheter och upphandla bättre så lyssnar amatörerna inte på oss, de litar på storbolagen.

Resultaten är uppenbara:

Fornhöjdsskandalen (Skanska) och bygget av Europas dyraste P-hus per kvm bakom vårt eget stadshus (Peab) med mera och utan konsekvens för inblandade.

Styrgruppen (S) sålde ut radhus för 7531 kr kvm – billigast i hela Stockholms län. Kommunen sålde 786 bostäder i Hovsjö till Månsbro för ca 780 miljoner, det fanns enligt uppgift minst 2 andra företag som ville betala betydligt mer för dessa bostäder. De valdes bort av styrgruppen som sa – Månsbro är ju snälla, de har hjärta för Södertälje bla bla… 

”Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss”

Nu visar det sig att Månsbro är precis lika ”snälla” som alla andra bolag som vill tjäna pengar, de renoverar för att motivera kraftigt höjda hyror och därmed öka värdet på sina fastigheter, exakt som andra bolag förmodligen hade gjort! Så varför valde styrgruppen (S) bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

Realistpartiet har begärt ut handlingarna för att få se hur mycket pengar Södertäljeborna gick miste om? Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss, inte ens till sin egen bolagsstyrelse!

Endast Socialdemokraterna i styrgruppen, Boel Godner med ett par andra S politikers samt några tjänstepersoner/konsulter anställda av S, vet siffrorna.

”Allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.”

Det sorgligaste i denna affär är att bostäderna såldes överhuvudtaget, man hade årliga hyresintäkter på ca 70 miljoner.

Vi hade själva kunnat göra som Månsbro, belåna bostäderna till låg ränta, renovera dem och höja hyran något (långt ifrån dubbla) så det täcker räntekostnaden, det hade varit det snälla att göra, och dessutom det bästa för hyresgästerna och allmännyttan.

Stockholmsberget kostade Södertälje kommun cirka 55 000 kronor per kvadarmetern. Bild: Telge/Origo.

Nu sålde kommunen 786 lägenheter för ca 12.800kr/kvm, för att ha råd att bygga 186 lägenheter för ca 55.000 kronor per kvadratmeter, exempelvis ”Stockholmsberget”. Resultatet är att allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.

Är du också trött på skandaler och dåliga affärer? – Det är i alla fall vi!

  • Joakim Granberg
  • Lars-Göran Jonsson
  • Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:59

Här inträffar Södertäljes viltolyckor

66DAC124-DC9C-4228-B1B0-344C6021CD43

Bild: Newsworthy/Pexels

November är viltolyckorna tid. Och nästan alla Södertäljes olyckor inträffar på vägsträckor utan viltstängsel. Men hjälper mer stängsel? Experter pekar på en ännu viktigare åtgärd.

Under det senaste året har det inträffat 274 viltolyckor i Södertälje. Newsworthy har kartlagt vilka vägsträckor som haft flest olyckor och hur stor andel av olyckorna som sker längs oskyddade vägsträckor.

Vägarna med flest rapporterade viltolyckor de senaste tolv månaderna var länsväg 525länsväg 522 och riksväg 57, om vi tittar på landsvägarna. Omkring en tredjedel av olyckorna inträffade på småvägar, på stadsgator eller gick inte alls att härleda till en specifik väg.

Generellt är det inte de allra största vägarna som är mest olycksdrabbade, utan de något mindre.

– Det finns en topp i olycksfrekvens runt 5 000 fordon per dygn. När det blir större trafik så börjar djuren uppfatta vägarna som ett hinder. Det kan också bidra att vägar med större trafik har en bättre vägstandard, säger Anders Seiler, forskare vid SLU som bland annat studerar åtgärder mot viltolyckor.

I Södertälje finns ungefär fyra mil viltstängsel längs vägarna. Av olyckorna har 91 procent inträffat på vägsträckor utan viltstängsel. 

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Just viltstängsel efterfrågas ofta nära olycksdrabbade vägsträckor – i riksdagen har det de senaste 20 åren lagts 95 motioner om viltstängsel på den ena eller andra vägsträckan – men forskare och experter på Trafikverket poängterar att viltstängsel ensamt inte är lösningen.

– Det går jättebra att bygga bort viltövergångar med stängsel, men då flyttar man problemet. För att fungera måste stängslingen kombineras med faunapassager, och där behöver vi komma ikapp i dag, säger Marcus Gabrielsson, nationell samordnare på Trafikverket.

Faunapassager kan vara av olika slag: Hit hör allt från stora ”ekodukter” – broar för djur för motorvägar eller järnvägar – till vägportar för småvägar eller vägtrummor under vägen. Forskaren Anders Seiler bekräftar bilden av ett eftersatt behov av faunapassager.

– För att det ska fungera måste vi kombinera stängsel med passager för djur. Helst ska stängslet användas som ledninghjälp mellan säkra passager. Det har man sett internationellt också: Stängsel som leder djur till säkra passager minskar olyckorna.

–Det är ju ofta så att man lokalt vill ha viltstängsel, både för att skydda vilt och jakthundar, och för bygga bort olyckor. Jag förstår att man gärna vill ha vägen stängslad, men man ser kanske inte då att det uppstår ett behov av att bygga passager också, eller att olyckorna flyttar någon annanstans, säger Andreas Seiler.

Han påpekar också att stängslets huvudsakliga syfte egentligen inte varit att stoppa olyckor, utan att minska personskadorna, bland annat genom att flytta viltpassagerna till vägsträckor där hastigheterna är lägre. 

– Hastigheten är den allra viktigaste faktorn, säger Andreas Seiler.

Alla rapporterade olyckor de senaste 12 månaderna. Källa: Viltolycksrådet (olyckor) och Trafikverket (stängsel). Sträckor med viltstängsel är grönmarkerade. Sammanställning: Newsworthy

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2023 13:30
Senast uppdaterad: 18 november 2023 13:30

Stort avtal ger bolaget driftsansvar för Södertälje sjukhus

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

Coor har tecknat avtal med Locum AB om fastighetsservice för sjukhus i södra Stockholm, däribland Södertälje sjukhus. Det åttaåriga avtalet innebär att Coor får ett utökat ansvar för fastighetsdrift i regionen.

I ett pressmeddelande meddelar facility management-företaget Coor att det i juni 2024 tar över driften av flera sjukhus i Stockholmsområdet, däribland Södertälje sjukhus. Detta sker efter att ha vunnit en stor upphandling från Locum AB, som ansvarar för fastighetsförvaltning åt Region Stockholm.

Avtalet omfattar förutom Södertälje sjukhus även Rosenlunds, Maria, Nacka, Dalens och Handens sjukhus. Totalt rör det sig om en yta på 315 000 kvadratmeter. Coor kommer att ansvara för tillsyn, skötsel och underhåll inom områden som fastighetsteknik och medicinska gaser.

För Södertälje innebär avtalet att stadens sjukhus nu får samma aktör för fastighetsdrift som det närliggande S:t Görans sjukhus i Stockholm, där Coor redan har ett välfungerande samarbete med Locum.

Magnus Wikström, vice direktör för Coor, ser avtalet som en möjlighet att växa både i storlek och kompetens när det gäller förvaltning av samhällskritisk infrastruktur.

– Dessa upphandlingar hade stort fokus på kvalitet och det känns därför extra bra att Locum väljer Coor som leverantör, kommenterar han i pressmeddelandet.

Byline: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 18 november 2023 13:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors