Företag i fokus:

DEBATT: Varför mörkar Boel Godner affärer för sin egen styrelse?

2022_01_049082FE-80AB-4EBB-91E0-2A43D2BDDB9E

Fastigheter i Hovsjö / Boel Godner(S). Foto: Creative Commons. / Shamash Oyal.


En förutsättning för att korruption skall frodas är bristen på insyn, desto större pengar det handlar om desto större är drivkraften att påverka besluten till sin egen favör.

Den vårdslösa hanteringen av våra gemensamma tillgångar har endast ett botemedel – Socialdemokraterna måste släppa maktmonopolet och riva ”Berlinmuren” av sekretess gentemot alla andra partier i kommunstyrelsen.

Efter valet i höst så går möjligen Socialdemokraterna in på sitt 100e år som styrande parti i Södertälje sedan 1920.

100 år vid makten går inte spårlöst förbi, en liten grupp socialdemokrater gör upp affärerna, inga andra får se anbuden, egen majoritet legaliserar besluten genom att klubba igenom affärer i kommunfullmäktige, affären är då ”demokratisk”.

Varför valde styrgruppen bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

En idealisk plattform för korruption och maktmissbruk.

Dessutom ökar risken för dåliga affärer/upphandlingar då styrgruppen består av amatörer inom branscherna det gäller och som förlitar sig på att kompisarna på Skanska, Peab, fastighetsbolag med flera skall vara schysta/snälla emot dem…

När Realistpartiet säger att det går att bygga billigare, ta mer betalt för fastigheter och upphandla bättre så lyssnar amatörerna inte på oss, de litar på storbolagen.

Resultaten är uppenbara:

Fornhöjdsskandalen (Skanska) och bygget av Europas dyraste P-hus per kvm bakom vårt eget stadshus (Peab) med mera och utan konsekvens för inblandade.

Styrgruppen (S) sålde ut radhus för 7531 kr kvm – billigast i hela Stockholms län. Kommunen sålde 786 bostäder i Hovsjö till Månsbro för ca 780 miljoner, det fanns enligt uppgift minst 2 andra företag som ville betala betydligt mer för dessa bostäder. De valdes bort av styrgruppen som sa – Månsbro är ju snälla, de har hjärta för Södertälje bla bla… 

”Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss”

Nu visar det sig att Månsbro är precis lika ”snälla” som alla andra bolag som vill tjäna pengar, de renoverar för att motivera kraftigt höjda hyror och därmed öka värdet på sina fastigheter, exakt som andra bolag förmodligen hade gjort! Så varför valde styrgruppen (S) bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

Realistpartiet har begärt ut handlingarna för att få se hur mycket pengar Södertäljeborna gick miste om? Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss, inte ens till sin egen bolagsstyrelse!

Endast Socialdemokraterna i styrgruppen, Boel Godner med ett par andra S politikers samt några tjänstepersoner/konsulter anställda av S, vet siffrorna.

”Allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.”

Det sorgligaste i denna affär är att bostäderna såldes överhuvudtaget, man hade årliga hyresintäkter på ca 70 miljoner.

Vi hade själva kunnat göra som Månsbro, belåna bostäderna till låg ränta, renovera dem och höja hyran något (långt ifrån dubbla) så det täcker räntekostnaden, det hade varit det snälla att göra, och dessutom det bästa för hyresgästerna och allmännyttan.

Stockholmsberget kostade Södertälje kommun cirka 55 000 kronor per kvadarmetern. Bild: Telge/Origo.

Nu sålde kommunen 786 lägenheter för ca 12.800kr/kvm, för att ha råd att bygga 186 lägenheter för ca 55.000 kronor per kvadratmeter, exempelvis ”Stockholmsberget”. Resultatet är att allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.

Är du också trött på skandaler och dåliga affärer? – Det är i alla fall vi!

  • Joakim Granberg
  • Lars-Göran Jonsson
  • Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:59

Efter ny storseger – SSK Dam är klara för vidare kval mot SDHL

SSKDAM

Robert Johansson coachade SSK:s damlag till ännu en storseger, här mot Hammarby Foto: Patric Gill

SSK:s damlag är hittills obesegrade i NDHL Damettan Östra. Med 27 poäng på nio matcher har laget varit totalt överlägsna sina motståndare. Målskillnaden på +72 talar sitt tydliga språk.

I söndags kom den senaste i raden av segrar när man på hemmais i Scaniarinken vann över Hammarby. Segersiffrorna skrevs till 12-0. Att SSK var det bättre laget från första nedsläpp är inte svårt att förstå när man ser slutresultatet.

– Vi pratade innan om att komma ut starkt till skillnad mot AIK matchen. Vi tar initiativet direkt med stark skridskoåkning och bra fokus i vad vi ska göra, säger damlagets tränare Robert Johansson till Telgenytt. Och ger ytterligare analyser om matchen:

– Vi vill spela med hög fart och snabba spelvändningar, ha alla spelare delaktiga i spelet och känner att vi gör det bra matchen igenom. Kanske en liten dipp i andra perioden men sett till 60 minuter så gör vi mycket bra därute idag.

– Vi har även pratat mycket om att komma in på mål och ta avslut, vara lite tuffare. Det är också något vi förbättrat de sista två tre matcherna. Vi tar tex 83 skott idag och det är ju positivt.

Efter att ni var spellediga ett antal dagar har ni nu spelat fyra matcher. Hur har det sett ut tycker du?

– Matchbilderna har väl sett ganska lika ut med att vi för spelet och har mycket puckinnehav.

– Det vi tycker börjar se bättre ut är att vi är lite rakare på mål. Att vi tar lite smällar för att kunna jobba in returer, skymma målvakt etc. En bättre kontinuitet i det vi skall göra och påminner varandra om de goda vanor vi behöver ha.

SSK:s damer är med 3 matcher kvar att spela redan klara för vidare kval mot SDHL. Sista matchen i NDHL Östra är 10:e december mot Haninge borta. Nästa steg blir Damallsvenskan Syd där de tre främsta lagen i NDHL Öst och Syd spelar trippelmöten mot varandra. Totalt 15 matcher med start 6 Januari. Ett spelledigt uppehåll på närmare fyra veckor där det gäller att fokusera på rätt saker.

– Tycker vi fått till ett bra anfallsspel under hösten och det har vi ju fått praktisera mycket på matcherna hittills. Det är försvarsspelet och special teams vi får fokusera på under uppehållet så vi sätter det ordentligt och alla känner sig trygga med det.

Vad är du mest nöjd med hittills?

– Vi har kommit ihop som en grupp och alla är med och bidrar dagligen. Har ett bra GO i laget och spelarna har checkat in på vårt mål och gör ett grymt jobb dagligen.

SSK:s #29 Kajsa Wallin, egen produkt. I kamp med Hammarbyspelare Foto: Patric Gill

Södertälje Sportklubb har en bred ungdomsverksamhet på både flick och pojksidan. Nuvarande satsning mot SDHL för damlaget innebär dock att mycket handlar om att värva spetskompetens utanför organisationen. Att det finns spelare med olika nationaliteter i laget vittnar delvis om det. Återväxten på damsidan finns ändå där. Något Johansson gärna lyfter fram när vi pratar om vilka spelare i truppen han tycker gett ett extra positivt intryck.

– Tycker egentligen alla gör det bra. Ska jag framhålla några som kanske inte sticker ut i några poängprotokoll men är där och tävlar och kämpar varje dag så får det bli..Kajsa Wallin, C/FW, egen junior som har en jättepositiv utveckling hittills i år, tar för sig mer och mer på isen, jobbar alltid stenhårt, oöm och en riktig slitvarg.

Maja Nyberg, back, ny från Hammarby, gör mycket rätt ute på isen, inget fancy men väldigt få misstag.

Vanessa Lindström, back, egen junior som är lagets yngsta spelare. Bra spelsinne och helt orädd därute, gör många bra värderingar och vågar vara kall i många lägen.

Det är ändå kollektivet som kommer vara nyckeln till framgång när det ska avgöras fram mot vårkanten menar huvudtränaren för damlaget:

– Generellt så har vi en bredare och starkare trupp denna säsong jämfört med tidigare år då vi förlitat oss på kanske en femma som producerar. Nu har vi fyra kedjor som är med och bidrar, två som är topp i hela NDHL skulle jag säga.

Vanessa Lindström, 16. Egen produkt i SSK Foto: Patric Gill

Är det svårt att hålla ödmjukheten uppe när ni vet att ni är det bästa laget i den här serien?

– Det är ju såklart en av våra utmaningar och vi i gruppen påminner varandra dagligen om att ha goda vanor. Ha ett stort driv på träningarna för att utmana sig själv och lagkamraterna, att hela tiden bli lite bättre varje dag.

Ni hade innan uppehållet en del frånvaro. Bara tre femmor mot Haninge exempelvis. Vad berodde det på och hur är skade och sjukdomsläget just nu?

– Vi har haft en period med främst sjukdomar och någon lättare skavank, i dagsläget finns det inget allvarligt att rapportera om där.

Hur resonerar ni kring målvaktsfrågan? Har ni en tänkt etta eller kommer ni lufta bägge hela vägen?

– Både Lollo och Nicole är två rutinerade och duktiga målvakter som utmanar och stöttar varandra hela tiden men vi har ingen uttalad etta idag.

Kollar ni på förstärkning av truppen inför fortsättningen. I så fall var ser ni behovet?

– Vi håller såklart ögon och öron öppna om det eventuellt skulle dyka upp något nu när till exempel den nystartade ligan PWHL i Nordamerika satt sina lag. Vi har dock ingen dialog idag med någon ny spelare.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 november 2023 21:22
Senast uppdaterad: 21 november 2023 21:22

Bil utbränd i Järna nära villaområde

Brandkar-raddningstjanst

Arkivbild

En bilbrand utbröt i Järna på tisdagskvällen, vilket resulterade i att en bil blev helt utbränd.

Vid 20:19 på tisdagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en bilbrand på Södra järnvägsgatan vid Järna station, beläget i närheten av ett villaområde.

Räddningstjänsten, som snabbt anlände till platsen, kunde konstatera att bilen hade blivit helt utbränd. Men någon risk för att branden skulle sprida sig fanns inte, och ingen person rapporterades vara skadad i samband med händelsen.

Räddningstjänstens insats ledde till att branden snabbt kunde släckas, men orsaken till branden är i ännu oklart.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 november 2023 21:18
Senast uppdaterad: 21 november 2023 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors