Företag i fokus:

DEBATT: Varför mörkar Boel Godner affärer för sin egen styrelse?

2022_01_049082FE-80AB-4EBB-91E0-2A43D2BDDB9E

Fastigheter i Hovsjö / Boel Godner(S). Foto: Creative Commons. / Shamash Oyal.


En förutsättning för att korruption skall frodas är bristen på insyn, desto större pengar det handlar om desto större är drivkraften att påverka besluten till sin egen favör.

Den vårdslösa hanteringen av våra gemensamma tillgångar har endast ett botemedel – Socialdemokraterna måste släppa maktmonopolet och riva ”Berlinmuren” av sekretess gentemot alla andra partier i kommunstyrelsen.

Efter valet i höst så går möjligen Socialdemokraterna in på sitt 100e år som styrande parti i Södertälje sedan 1920.

100 år vid makten går inte spårlöst förbi, en liten grupp socialdemokrater gör upp affärerna, inga andra får se anbuden, egen majoritet legaliserar besluten genom att klubba igenom affärer i kommunfullmäktige, affären är då ”demokratisk”.

Varför valde styrgruppen bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

En idealisk plattform för korruption och maktmissbruk.

Dessutom ökar risken för dåliga affärer/upphandlingar då styrgruppen består av amatörer inom branscherna det gäller och som förlitar sig på att kompisarna på Skanska, Peab, fastighetsbolag med flera skall vara schysta/snälla emot dem…

När Realistpartiet säger att det går att bygga billigare, ta mer betalt för fastigheter och upphandla bättre så lyssnar amatörerna inte på oss, de litar på storbolagen.

Resultaten är uppenbara:

Fornhöjdsskandalen (Skanska) och bygget av Europas dyraste P-hus per kvm bakom vårt eget stadshus (Peab) med mera och utan konsekvens för inblandade.

Styrgruppen (S) sålde ut radhus för 7531 kr kvm – billigast i hela Stockholms län. Kommunen sålde 786 bostäder i Hovsjö till Månsbro för ca 780 miljoner, det fanns enligt uppgift minst 2 andra företag som ville betala betydligt mer för dessa bostäder. De valdes bort av styrgruppen som sa – Månsbro är ju snälla, de har hjärta för Södertälje bla bla… 

”Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss”

Nu visar det sig att Månsbro är precis lika ”snälla” som alla andra bolag som vill tjäna pengar, de renoverar för att motivera kraftigt höjda hyror och därmed öka värdet på sina fastigheter, exakt som andra bolag förmodligen hade gjort! Så varför valde styrgruppen (S) bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

Realistpartiet har begärt ut handlingarna för att få se hur mycket pengar Södertäljeborna gick miste om? Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss, inte ens till sin egen bolagsstyrelse!

Endast Socialdemokraterna i styrgruppen, Boel Godner med ett par andra S politikers samt några tjänstepersoner/konsulter anställda av S, vet siffrorna.

”Allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.”

Det sorgligaste i denna affär är att bostäderna såldes överhuvudtaget, man hade årliga hyresintäkter på ca 70 miljoner.

Vi hade själva kunnat göra som Månsbro, belåna bostäderna till låg ränta, renovera dem och höja hyran något (långt ifrån dubbla) så det täcker räntekostnaden, det hade varit det snälla att göra, och dessutom det bästa för hyresgästerna och allmännyttan.

Stockholmsberget kostade Södertälje kommun cirka 55 000 kronor per kvadarmetern. Bild: Telge/Origo.

Nu sålde kommunen 786 lägenheter för ca 12.800kr/kvm, för att ha råd att bygga 186 lägenheter för ca 55.000 kronor per kvadratmeter, exempelvis ”Stockholmsberget”. Resultatet är att allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.

Är du också trött på skandaler och dåliga affärer? – Det är i alla fall vi!

  • Joakim Granberg
  • Lars-Göran Jonsson
  • Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:59

Stora trafikstörningar väntar när vägarbete inleds

Vagarbete

Foto: Alexander Isa

Trafikanter i Södertälje bör förbereda sig för stora trafikstörningar på Genetaleden från och med imorgon, efter att kommunen påbörjar ett stort vägarbete.

Ett viktigt beläggningsarbete påbörjas måndagen den 20 november på Genetaleden i Södertälje, vilket kommer att påverka fordonstrafiken kraftigt. Arbetet, som äger rum på sträckan mellan Nyköpingsvägen och Saltskogsvägen, förväntas leda till mycket begränsad framkomlighet för fordon.

För att säkerställa en smidig trafikflöde och säkerhet, kommer flaggvakter att vara på plats för att dirigera trafiken. Gående och cyklister kommer inte att påverkas av dessa arbeten.

Det planerade arbetet beräknas vara klart inom tre dagar, med en förväntad slutföring den 22 november.

Bild: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 19 november 2023 03:00

Nykvarns stjärntrio kan återvända mot Helsingborg

IMG_6162

Kan Nykvarn ta tre viktiga poäng för att rycka ifrån bottenlagen? Foto: Roland Osbeck

Inför den senaste hemmamatchen mot Jönköping hade Nykvarn en del skadeproblem, men det ser nu ut som att viktiga spelare är på väg tillbaka.

Bland dem finns trion Simon Westgärds, Valdemar Ahlroth och Kevin Rigogiannis, som förväntas vara tillbaka när NIF tar emot Helsingborg i Furuborghallen. Trots frånvaron av vissa spelare har hemmapubliken fått se NIF inta planen med lugn och ökat självförtroende.

Nykvarn hoppas på att #28, Simon Wesgärds är tillbaka mot Helsingborg. Foto: Roland Osbeck

Helsingborg har haft en utmanande säsong efter att ha förlorat tre betydande spelare, inklusive Max Wahlgren, den landslagsaktuella Linus Malmström och målvaktsveteranen Jonathan Edling. Laget står endast på 3 poäng efter 8 spelade matcher. Christoffer Andersson, Helsingborgs bästa poängplockare, har under de senaste säsongerna imponerat med en räckvidd som kan skapa problem för motståndarna.

Två tidigare Warbergspelare, Simon Nilsson och Simon Svensson, befann sig i Furuborghallen när Nykvarn avancerade till SSL. Kan de störa NIF tillräckligt för att få revansch efter kvalförlusten, eller kommer hemmalaget att dominera?

Valdemar Ahlroth har fått återhämta sig under de senaste två veckorna pga. ljumskskada. Är Ahlroth redo att leverera nya poäng nu på söndag?

Tre bästa poängplockare för Helsingborg:

  • Christoffer Andersson: 9 poäng (4 mål och 5 assist)
  • Nicklas Brohling Ljung: 8 poäng (4 mål och 4 assist)
  • Hannes Andersson: 6 poäng (4 mål och 2 assist)

Tre bästa poängplockare för Nykvarn:

  • Markus Jonsson: 8 poäng (6 mål och 2 assist)
  • Hampus Ahrén: 8 mål (2 mål och 6 assist)
  • Valdemar Ahlroth: 7 poäng (5 mål och 2 assist)

Matchen spelas i Furuborghallen söndag 19 november, matchstart 16:00. Säkra din plats när Nykvarn tar emot Helsingborg här.

Matchen sänds även via Sportexpressen TV – matchen hittar du här

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2023 20:38
Senast uppdaterad: 18 november 2023 20:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors