Företag i fokus:

Vänsterpartiet kritiserar kommunens fastighetsaffär i Hovsjö

2022_01_CB4A6E1C-15F0-4BBE-B270-C23318BEAFCC-1067x800-1

Linda Sjögren, Vänsterpartiets gruppledare i Södertälje. Foto: Alex Ataseven.

I slutet på december bekräftade tidningen Fastighetsvärlden bröderna Månssons uppmärksammande fastighetsköp om 121 hyreslägenheter i Ronna. Med köpet passerade de ett fastighetsvärde på 2 miljarder kronor.

En missnöjd Hovsjöbo uppmärksammade detta och skickade en insändare till Telgenytt där hen berättade om brödernas chockhöjning av hyror i Hovsjö. Detta efter att Per-Axel och Lars-Åke Månsson köpte halva Hovsjö, 786 lägenheter, av Södertälje kommun för cirka 800 miljoner kronor.

– Jag skulle bli mycket förvånad om det inte finns planer på att sälja ut andra halvan också. Man vill ”bli av” med Hovsjö, det vill säga gentrifiera hela området, säger Linda Sjögren Vänsterpartiets gruppledare i Södertälje kommun till Telgenytt.

När fastigheterna i Hovsjö var till salu klev flera seriösa köpare fram som var beredda att betala ett högt pris. Men Södertälje kommun valde istället att sälja fastigheterna till ett lägre pris till bröderna Månsson hösten 2019.

I handlingarna till Södertälje kommun framförde Månsbro Fastigheter, enligt Sjögren, att de bland annat anser sig ha ”ett stort hjärta för staden” och ”stort intresse för att utveckla stadsdelen”. Detta för att ge skäl till Södertälje kommun att bli valda som köpare, vilket de även blev.

Två år senare efter förvärvet har bröderna Månssons hyresgäster, i det utsatta området Hovsjö, fått hyreshöjningar på uppemot 50 procent, ibland ännu mer, utan förhandling.

När Södertälje kommun annonserade ut 786 lägenheter i Hovsjö till försäljning var de flesta kommunala partier eniga om försäljningen, utom ett parti – Vänsterpartiet.

– Fastigheter köper man naturligtvis när man kommer över dem till bra priser och kan tjäna pengar på dem. Och renovräkningar är nästan enda sättet att få upp lönsamheten på beståndet som Telge Bostäder/Hovsjö Bostäder medvetet eftersatt i flera år just för att sälja ut dem med anledningen av att underhållet är eftersat, säger Vänsterpartiers gruppledare i Södertälje.

Linda Sjögren menar att hyresvärdar renoverar så mycket att hyresgästen inte har råd att flytta tillbaka efteråt. Med tanke på att Hovsjö anses som ett socialt utsatt område där det bland annat råder hög arbetslöshet, låga inkomster samt trångboddhet anser hon att det är extra viktigt att vara varsamma med att sälja fastigheter Hovsjö.

2016 undersökte Boverket flätmönstret i samband med omfattande upprustningar och kunde konstatera att 25 procent av de boende flyttar ut i samband med renoveringar.

Boverkets undersökning kom även fram till att det är de ekonomiskt svagast som flyttar i störst utsträckning och det ibland räcker det med hotet om omfattande renoveringar för att folk ska börja flytta.

Var detta en av orsakerna till att Vänsterpartiet sa nej till försäljningen av allmännyttan i Hovsjö?

– Ja, en av anledningarna. Dels människors trygghet, utan hem har man inte mycket. Dels att det säljs i vårt mest eftersatta område, där flest människor har svårt att hitta nytt boende. Och så det faktum att andra människor nu tjänar pengar på folks utsatthet, säger Linda Sjögren.

Linda Sjögren, (V), riktar kritik mot kommunens försäljning av fastigheterna i Hovsjö 2019 och säger att de även ser liknande processer i andra stadsdelar såsom Ronna och Geneta. Nu planerar hon att lägga in ett förslag om att köpa tillbaka stora bestånd för att folk ska ha råd att bo kvar.

– Det kommer naturligtvis inte att bifallas av ett enda annat parti, men vi får upp debatten på agendan i alla fall.

Hur ser Vänsterpartiet på att hyresgästerna i Hovsjö nu blir drabbade av kraftiga hyreshöjningar?

– Vi visste ju att det skulle ske, precis som alla andra också visste, men inga andra bryr sig, avslutar hon.

Månsson köper fastigheter i Ronna – Passerar fastighetsvärde för 2 miljarder

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 25 januari 2022 00:00

Polisen frias för övervåld mot nyårsfirare

FFD699FF-C434-403F-817E-39818FE18071

Foto: Privat/Shamash Oyal

En festlig avrundning av 2023 slutade i dramatik med polisingripande, där deltagare sattes i handfängsel och utsattes för pepparsprej. Trots flera anmälningar om övervåld mot polisen, rapporterar LT att utredningen nu har lagts ner.

(Annonslänk)

Strax efter midnatt på nyårsafton inträffade en dramatisk händelse i Assyriskas kanslilokal, där polisen använde pepparsprej mot barn, äldre och kvinnor under en privat tillställning. Polisen ingrep för att tömma den kommunägda lokalen, med hänvisning till att deltagarna inte fick vistas där efter en angiven tid. Händelsen resulterade i att två personer misstänktes för våld mot tjänsteman.

Dessutom riktades skarp kritik mot kommunen och polisens agerande, som också anmäldes av flera nyårsfirare för övervåld, då flera nyårsfirare utsattes för pepparsprej – inklusive en treåring, en 70-åring och en gravid kvinna.

Men nu rapporterar LT att utredningen mot polisen har lagts ner, men att förundersökningen mot de två personer som misstänks för våld mot tjänsteman fortfarande pågår.

Nyårsfirandet på Södertälje fotbollsarena
Foto: Alexander Isa

– Enligt mig var polisens agerande acceptabelt enligt polislagens tionde paragraf om deras rätt att använda våld. Tack vare polisens kroppskameror har vi en god bild av vad som har hänt och deras agerande stred varken mot nödvändighetsprincipen eller proportionalitetsprincipen, säger chefsåklagaren Nicklas Englund, till tidningen.

På frågan om att barn träffades av pepparsprej svarar chefsåklagaren till LT att det var nödvändigt för situationen, trots riskerna att andra träffades.

– Det finns uppgifter om att folk blev sekundärkontaminerade, men min bedömning var att omständigheterna gjorde det nödvändigt för poliserna att använda OC-spray och att det inte var oproportionerligt trots att det var folk runt omkring som fick den på sig, säger chefsåklagaren till LT

Läs även: Assyriska kritiserar kommunen efter polisens våld

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2024 18:00
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 20:33

Återkallelse efter salmonellaupptäckt i blandfärs

Coop

Pressbild: Coop

Livsmedelsföretaget Norvida återkallar John’s blandfärs 500 g efter att salmonella påträffats i en rutinkontroll. Produkten har sålts hos Coop.

(Annonslänk)

En återkallelse har initierats av Norvida för deras produkt John’s blandfärs 500 g, med bäst före-datum den 15/03/2024 och 16/03/2024 på grund av upptäckten av salmonellabakterier. Denna upptäckt gjordes under en rutinmässig egenkontroll utförd av leverantören, vilket har föranlett en omedelbar åtgärd från Norvidas sida att dra tillbaka produkterna från marknaden.

Trots att upphettning av produkten till minst 70 grader Celsius skulle eliminera salmonellabakterien, har Norvida beslutat att inte ta några risker och därför väljer att återkalla alla berörda förpackningar.

Produkten, som har distribuerats genom COOP-butiker, har stoppats från försäljning och kunder som redan har köpt de berörda förpackningarna uppmanas att returnera dem till närmaste COOP-butik för en fullständig återbetalning.

Norvida uttrycker sitt beklagande över de olägenheter detta kan orsaka för deras kunder.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2024 14:02
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 16:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors