Företag i fokus:

Vänsterpartiet kritiserar kommunens fastighetsaffär i Hovsjö

2022_01_CB4A6E1C-15F0-4BBE-B270-C23318BEAFCC-1067x800-1

Linda Sjögren, Vänsterpartiets gruppledare i Södertälje. Foto: Alex Ataseven.

I slutet på december bekräftade tidningen Fastighetsvärlden bröderna Månssons uppmärksammande fastighetsköp om 121 hyreslägenheter i Ronna. Med köpet passerade de ett fastighetsvärde på 2 miljarder kronor.

En missnöjd Hovsjöbo uppmärksammade detta och skickade en insändare till Telgenytt där hen berättade om brödernas chockhöjning av hyror i Hovsjö. Detta efter att Per-Axel och Lars-Åke Månsson köpte halva Hovsjö, 786 lägenheter, av Södertälje kommun för cirka 800 miljoner kronor.

– Jag skulle bli mycket förvånad om det inte finns planer på att sälja ut andra halvan också. Man vill ”bli av” med Hovsjö, det vill säga gentrifiera hela området, säger Linda Sjögren Vänsterpartiets gruppledare i Södertälje kommun till Telgenytt.

När fastigheterna i Hovsjö var till salu klev flera seriösa köpare fram som var beredda att betala ett högt pris. Men Södertälje kommun valde istället att sälja fastigheterna till ett lägre pris till bröderna Månsson hösten 2019.

I handlingarna till Södertälje kommun framförde Månsbro Fastigheter, enligt Sjögren, att de bland annat anser sig ha ”ett stort hjärta för staden” och ”stort intresse för att utveckla stadsdelen”. Detta för att ge skäl till Södertälje kommun att bli valda som köpare, vilket de även blev.

Två år senare efter förvärvet har bröderna Månssons hyresgäster, i det utsatta området Hovsjö, fått hyreshöjningar på uppemot 50 procent, ibland ännu mer, utan förhandling.

När Södertälje kommun annonserade ut 786 lägenheter i Hovsjö till försäljning var de flesta kommunala partier eniga om försäljningen, utom ett parti – Vänsterpartiet.

– Fastigheter köper man naturligtvis när man kommer över dem till bra priser och kan tjäna pengar på dem. Och renovräkningar är nästan enda sättet att få upp lönsamheten på beståndet som Telge Bostäder/Hovsjö Bostäder medvetet eftersatt i flera år just för att sälja ut dem med anledningen av att underhållet är eftersat, säger Vänsterpartiers gruppledare i Södertälje.

Linda Sjögren menar att hyresvärdar renoverar så mycket att hyresgästen inte har råd att flytta tillbaka efteråt. Med tanke på att Hovsjö anses som ett socialt utsatt område där det bland annat råder hög arbetslöshet, låga inkomster samt trångboddhet anser hon att det är extra viktigt att vara varsamma med att sälja fastigheter Hovsjö.

2016 undersökte Boverket flätmönstret i samband med omfattande upprustningar och kunde konstatera att 25 procent av de boende flyttar ut i samband med renoveringar.

Boverkets undersökning kom även fram till att det är de ekonomiskt svagast som flyttar i störst utsträckning och det ibland räcker det med hotet om omfattande renoveringar för att folk ska börja flytta.

Var detta en av orsakerna till att Vänsterpartiet sa nej till försäljningen av allmännyttan i Hovsjö?

– Ja, en av anledningarna. Dels människors trygghet, utan hem har man inte mycket. Dels att det säljs i vårt mest eftersatta område, där flest människor har svårt att hitta nytt boende. Och så det faktum att andra människor nu tjänar pengar på folks utsatthet, säger Linda Sjögren.

Linda Sjögren, (V), riktar kritik mot kommunens försäljning av fastigheterna i Hovsjö 2019 och säger att de även ser liknande processer i andra stadsdelar såsom Ronna och Geneta. Nu planerar hon att lägga in ett förslag om att köpa tillbaka stora bestånd för att folk ska ha råd att bo kvar.

– Det kommer naturligtvis inte att bifallas av ett enda annat parti, men vi får upp debatten på agendan i alla fall.

Hur ser Vänsterpartiet på att hyresgästerna i Hovsjö nu blir drabbade av kraftiga hyreshöjningar?

– Vi visste ju att det skulle ske, precis som alla andra också visste, men inga andra bryr sig, avslutar hon.

Månsson köper fastigheter i Ronna – Passerar fastighetsvärde för 2 miljarder

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 25 januari 2022 00:00

BILDEXTRA: Larm om stort bråk – Flera personer knivskurna

IMG_9564

Ambulans på plats för att vårda flera skadade personer
Foto: Shamash Oyal

En omfattande polis- och ambulansinsats pågår i Hovsjö efter ett stort bråk som involverade flera personer och resulterade i skador. Enligt uppgiftet till Telgenytt har flera personer knivskadats samt att en ambulanshelikopter skickats till platsen.

(Annonslänk)

Sent under tisdagskvällen utbröt ett stort bråk i Hovsjö, med flera personer inblandade och rapporter om skadade. Polis och ambulans enheter svarade snabbt på larmet och är för närvarande på plats för att vårda de skadade.

Polisen mottog larmet om oroligheterna vid 23-tiden och reagerade snabbt genom att skicka flera enheter till platsen. Enligt information till Telgenytt finns det uppgifter om att flera personer har blivit knivskurna under sammandrabbningen, men detta har ännu inte har bekräftats av polisen.

Kort därefter utökades insatsen med ytterligare ambulansresurser. Vid 23:30-tiden hade två nya ambulansbilar anlänt till brottsplatsen i Hovsjö. Vittnen beskriver platsen som kaosartad, med flera skadade som fått akutvård och förbereddes för transport till sjukhus. Dessutom har en ambulanshelikopter skickats till platsen, enligt uppgifter till Telgenytt.

– Det har varit ett slagsmål mellan ett flertal personer. Jag har inget mer att ge för tillfället, men vi är på plats med ett antal enheter för att reda ut situationen. Vi måste försöka samla ihop det första innan jag kan ge en någon bild om vad som har hänt där, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Ett stort område runt händelseplatsen har spärrats av av polisen i ett försök att säkra platsen och underlätta utredningsarbetet. Det är ännu oklart vad som utlöste bråket och hur många som exakt är inblandade eller skadade.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 23:59
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 01:08

Stor polisinsats i Geneta – Rån i bostad

IMG_BCF31EB71403-1

Polisen på plats i Geneta under tisdagskvällen
Foto: Shamash Oyal

En omfattande polisinsats pågår för närvarande i Geneta, med uppemot tio polisenheter på plats.

(Annonslänk)

Under tisdagskvällen utlöstes ett stort polispådrag i Geneta, där enligt uppgifter till Telgenytt, uppemot tio polisenheter har dirigerats till olika adresser inom området. Larmet om händelsen inkom strax innan klockan 22 på tisdagskvällen, men detaljerna kring vad som föranlett polisens närvaro är ännu oklart.

Polisen har ännu inte lämnat någon officiell information om insatsens natur eller det specifika ärende som ligger till grund för operationen, men har bekräftat att man är på plats.

– Vi är på plats och utreder, men mer än så kan jag inte kommentera, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Uppdatering:

Runt 23:30 meddelade polisen att ett grovt rån ägt rum i en bostad i Geneta. Flera okända gärningspersoner ska ha tagit sig in i en lägenhet där flera personer befann sig och genomfört rånet.

– Vi har rubricerat ärendet som grovt rån. Ingen person har kommit till skada, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Inga misstänkta personer gripna i nuläget.

– Tyvärr fick vi larmet 1,5 timme efter det inträffade, men vi förhör målsägande, knackar dörr och har spärrat av bostaden för teknisk undersökning, säger polisen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 22:15
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 23:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors