Företag i fokus:

Telge Bostäder: – ”Lunagallerian kvar längre än planerat”

2022_01_luna

Gallerian lever vidare. Nu har Telge Fastigheter beslutat att hålla Lunagallerian öppen till sista januari 2024, ett år längre än planerat.

Beslutet grundar sig på att man vill försäkra sig om att rätt förutsättningar finns för kommande detaljplanearbete.

– Vi vill skapa rätt förutsättningar för den nya detaljplanen, meddelar Per Lännholm, huvudprojektledare för Luna-projektet i ett pressmeddelande.

För att reducera risken för förseningar genomför Telge Fastigheter nödvändiga utredningar och undersökningar såsom geotekniska undersökningar, samt en kultur- och miljöinventering.

Enligt Per Lännholm är målsättningen att bygget av nya Luna-kvarteret ska ske så tidseffektivt som möjligt, därav beslutet om att hålla Lunagallerian ytterligare ett år.

Skiss på hur Lunakvarteret kan se ut. Bild: Södertälje kommun.

För befintliga hyresgäster innebär detta deras verksamheterna kan vara kvar i sina befintliga lokaler fram till sista januari 2024.

– Vi, tillsammans med butikerna, lyckades väldigt bra under 2021. Trots svåra förutsättningar hade vi få vakanser och lyckades fylla gallerian med mer liv och rörelse än vad vi sett på länge, säger Dikran Masso, förvaltare Telge Fastigheter.

I dagsläget har fastighetsbolaget ett par lediga platser i gallerian och förvaltararen Dikran Masso har förhoppningar att förlängd kontraktstid ska hjälpa uthyrningen av dessa.

– Det här skapar helt klart bättre förutsättningar i dialogen med potentiella hyresgäster. Vi kan fortfarande erbjuda en reducerad hyra eftersom kontraktet blir tidsbestämt men hyresgästen har möjlighet att stanna i två år istället för ett, säger Dikran

Telge Fastigheter förklarar att de satt datumet till sista januari 2024 då man vill att butikerna ska ha möjlighet att vara kvar under den viktiga jul- och mellandagshandeln.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 27 januari 2022 00:00

KD Södertälje utsedd till Årets Partiavdelning

123

Mats Siljebrand, Anna Syrjänen, Eisa Kandela och Tony Garabet Foto: Privat

Under det årliga mötet för Kristdemokraterna i Stockholms län, där partiledare och vice statsminister Ebba Busch närvarade, utsågs KD Södertälje till årets partiavdelning 2023.

Under lördagen samlades Kristdemokraterna i Stockholms län för sitt årsmöte, ett möte som drog stor uppmärksamhet med tal från partiledaren och vice statsministern, Ebba Busch. Mötet markerade också ett betydelsefullt ögonblick för Södertäljes lokalavdelning, med Anna Syrjänen, gruppens ledare, som valdes till ordinarie ledamot i partidistriktsstyrelsen.

– Jag är jätterörd över bemärkelsen. Vi har arbetat hårt för att bli ett sammansvetsat lag i Södertälje, för att alla ska trivas i gruppen och känna sig trygga i deras uppdrag. Mycket arbete återstår men vi är så tacksamma över att vårt arbete har inte gått obemärkt förbi, säger gruppledare Anna Syrjänen. 

(Annonslänk)

Höjdpunkten för Södertälje KD kom dock mot slutet av mötet när avdelningen mottog utmärkelsen som årets partiavdelning för 2023. Denna tilldelades för deras anmärkningsvärda engagemang och närvaro i den lokala politiska debatten, där de framhållits för att driva en tydlig och hörbar oppositionspolitik.

Motivering för utmärkelsen lyfte fram hur Södertäljeavdelningen har under året tagit allt mer plats i den lokala debatten och bedriver en tydlig oppositionspolitik.

”För att öka antalet medlemmar, attrahera yngre väljare och hitta nya former att bedriva sin verksamhet planerar avdelningen starta ett lokalt ungdomsförbund över kommungränser. Södertälje har många aktiva medlemmar och arbetar aktivt för att bli ännu fler enligt de antagna målen i verksamhetsplanen.”, framgår det i motiveringen.

Utmärkelsen som årets partiavdelning för 2023 är inte bara en triumf för KD i Södertälje utan också ett tecken på partiets växande inflytande och betydelse inom den lokala politiken. Deras framsteg och engagemang erbjuder en modell för andra avdelningar att inspireras av i sina strävanden att göra en verklig skillnad i sina samhällen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 mars 2024 16:13

Frälsningsarmén i Södertälje kämpar mot ökad hemlöshet

3A6623AA-6D26-4560-AC93-7A6CFFCD05E9

Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.
Foto: Privat/Frälsningsarmén

Med en ökning av hemlösheten tar Frälsningsarmén i Södertälje krafttag för att möta det växande behovet av hjälp. Organisationen lanserar en insamling, ”Hjälp en person i hemlöshet”, med målet att erbjuda ombyte, mat och tak över huvudet.

– För den som redan är sårbar behövs inte särskilt mycket för att hela livet ska slås omkull, säger Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.

Frälsningsarmén i Södertälje möter en allt större våg av människor i behov av grundläggande hjälp såsom kläder, mat och tak över huvudet. Ökningen av hemlöshet i Sverige, med över 4 400 personer utan fast boende, har lett till en större efterfrågan på organisationens tjänster, särskilt under de kalla månaderna.

– Många har kommit med trasiga sulor, vilket gör att vatten och snö rinner rätt in i skorna. Det värmer i hjärtat när någon tar på sig ett par hela kängor och sedan spricker upp i ett leende, säger Leif Öberg.

(Annonslänk)

Organisationen driver akutboenden där individer kan finna vila och näring, samt erbjuder samtal för att identifiera och adressera ytterligare behov, inklusive missbruksvård. Särskilt på Klippangården i Sundsvall, där både stöd- och utslussningsboenden finns, hjälper man individer att lämna en destruktiv livsstil bakom sig.

Utöver hjälp till de redan hemlösa, ser Frälsningsarmén en ökning av personer som riskerar hemlöshet, inklusive fattigpensionärer och ensamstående föräldrar. Utan garantier för boende, som det som finns i Stockholm, står många i Södertälje inför risk för vräkning och de livshotande kalla nätterna på gatan.

– Den som blir hemlös i den kyla som varit under vintern riskerar på riktigt livet. Så det är självklart att vi vill vara med och förebygga hemlöshet och ta strid för alla människors rätt till en bostad, säger Leif Öberg, som räknar med mer arbete framöver.

Genom sitt arbete möter Frälsningsarmén människor i akut ekonomisk nöd varje vecka, vilket understryker vikten av deras vräkningsförebyggande arbete. Med den pågående insamlingen hoppas organisationen öka medvetenheten och resurserna för att möta den växande utmaningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 17:25
Senast uppdaterad: 17 mars 2024 17:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors