Företag i fokus:

Folkhälsomyndigheten: – ”Ingen skillnad längre”

2022_01_271910935_611277623501038_3579713830736840508_n

Skrämdump: FHM.

Förra veckan hölls en gemensam myndighetspressträff med anledning av situationen gällande Covid-19.

Där presenterade Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten, bland annat statistik om bekräftade fall av Covid-19 och bekräftade IVA-fall.

Enligt Byfors från Folkhälsomyndighet är kurvan lika när det kommer till smittspridningen.

Lika många vaccinerade som ovaccinerade smittas, däremot är ovaccinerade personer överrepsenterade på IVA, intensivvården.

Lika många vaccinerade som ovaccinerade smittas enligt FHM: Statistik FHM.

– Tittar vi på skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade finns det ingen skillnad längre. Det är ungefär lika egen risk som vaccinerad och ovaccinerad att smittas med covid-19, sa Sara Byfors under pressträffen.

Däremot förklarar Byfors att risken att behöva söka intensivvård är ungefär 10 gånger högre som ovaccinerad än vaccinerad, samt att det fortfarande råder en hög smittspridning.

– Det vi vet är att vaccinet fortsätter att skydda väldigt väl mot både allvarlig sjukdom och också död i Covid-19, berättade Byfors.

Statistiken från FHM är tydlig, ovaccinerade är överrepresenterade på IVA. Statistik FHM.

På grund av den höga smittspridning i samhället meddelande socialminister Lena Hallengren i onsdags att restriktionerna, som infördes 12 januari, förlängs med 14 dagar fram till 9 februari.

Om läget har stabiliserats och om toppen bedöms vara nådd samt att vaccinationerna flyter på, kan merparten av restriktionerna avvecklas från den 9 februari. Det meddelade FHM under pressträffen den 26 januari.

– Vi bedömer att merparten av åtgärderna kan upphöra den 9 februari. En del åtgärder kommer dock kvarstå ett tag efter det, inte minst åtgärder för att skydda de äldsta och sköraste, meddelade Karin Tegmark Wisell.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 28 januari 2022 00:00

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors