Företag i fokus:

Granberg: – ”Varför valde du ett lägre bud på fastigheterna Boel Godner (S) ?”

2022_01_Granberg-Godner

Joakim Granberg, Realistpartiet och Socialdemokraternas Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande.

Under mina 7 år i kommunfullmäktige så har jag aldrig sett oppositionen få igenom någon motion/förslag. Jag har aldrig heller sett någon socialdemokrat i kommunfullmäktige rösta emot Boel Godners förslag till beslut.

Så att man kan känna sig lite uppgiven och inte orkar protestera för döva öron på varje tokighet är inte så konstigt. Det har ingen verklig betydelse att man protesterar, det blir ju ändå som Boel vill i slutändan. 

Så Boel har rätt i att jag inte skriftligt protesterade i fullmäktige mot beslutet att sälja de 786 bostäderna till Månsbro, så långt har hon rätt.

Till er läsare där ute: Det spelar alltså ingen roll hur högt man säger något på möten, har man inte lämnat in en skriftlig protest så finns inte ens motstånd noterat. Nu kan Boel i efterhand hävda att vi ”höll med” henne. Den lärdomen tar vi med oss, från och med nu skall vi alltid lämna in skriftliga protester när tokigheter sker.

Sanningen är ju att eftersom Boel undanhåller fakta så kan vi ju inte veta vad vi tar ställning för eller emot?

Bolagslagen säger:
Beslut får inte fattas i ett ärende, om inte såvitt möjligt samtliga styrelseledamöter har:

1. Fått tillfälle att delta i ärendets behandling, och

2. fått ett tillfredsställande underlag för att avgöra ärendet.

Södertälje egen instruktion för arbetsordning i Södertäljes bolag säger att vid större affärer så skall koncernstyrelsen meddelas. Jag sitter med som ledamot i koncernstyrelsen och fick INTE veta vilka anbud som låg på bordet.

Faktum är att INGEN utanför den lilla styrgruppen av socialdemokrater har fått tillgång till tillfredställande underlag för att avgöra ärendet. Inte ens hennes egna partikamrater, inte gruppledarna för C, MP och KD som givit henne makten, ingen annan! 

Det kallar Boel för en demokratisk process, ledsen Boel. Jag håller inte med! 

Vilka ingår då i denna styrgrupp tror ni? Det hon kallar för en grupp folkvalda är alltså tre socialdemokrater: Boel Godner, ordförande för stadsbyggnadsnämnden samt ordförande för Telge/Hovsjö bostäder. Där har ni den politiska representationen – tre socialdemokrater.

Sedan bjuder man in några tjänstepersoner som är anställda av Socialdemokraterna, lär inte komma några protester därifrån om man är rädd om jobbet.

Sedan stoltserar Boel med att man tagit in en konsult – SVEFA som mäklat affären och fått många miljoner för det. Jaha, vad har vi då våra egna stadsjurister till kan man ju undra om vi inte klarar av att sälja bostäder utan att betala miljoner för det? 

Jag har ställt två frågor till Telgebostäder/Telge AB:

1. Hur mycket mera pengar tackade Boel/Södertälje nej till ifrån de minst 2 budgivarna som var villiga att betala ett högre pris för bostäderna? 

2. Varför ville Boel ta ett lägre anbud? Motivering tack!

DEBATT: Varför mörkar Boel Godner affärer för sin egen styrelse?

Telge svarade att de inte vill svara på frågorna, jag har överklagat till kammarrätten.

Det jag vill att alla skall förstå och vad detta egentligen handlar om är bristen på demokrati och transparens i Södertäljes bolag. 

Att Boel sedan får igenom sin vilja i både kommunstyrelsen, Telge AB och kommunfullmäktige är ju inte så konstigt då hon har en majoritet av ledamöterna som gör som hon säger, så det spelar ingen roll hur många lappar och protester vi lämnar in. 

Sedan kan man ju även ställa sig frågan – Om man nu är så stolt över denna affär, varför är den fortfarande hemligstämplad så här över 2 år senare? Varför skall försäljning av allmännyttan vara hemligt för Södertäljeborna överhuvudtaget?

Endast väljarna kan bryta Socialdemokraterna och Boels maktmonopol och släppa in oss realister så det kan bli ordning och reda i affärerna framöver och slut smusslat! 

Joakim Granberg
Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 28 januari 2022 00:00

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors