Företag i fokus:

Premiär för Charlies dokumentär på SVT Play idag – ”Jag kan inte fatta”¨

2022_01_1D5DE1DB-A2EA-424C-9879-30F47EB3AEE3

Charlie Peterson. Foto: Privat / Alex Ataseven.

För en vecka sedan skrev Telgenytt om Södertäljebon Charlie Peterson som medverkar i dokumentären ”Street Tunes” på SVT Play. Nu är dagen kommen.

Idag släpps dokumentären ”Street Tunes” som följer Södertäljebon Charlie Peterssons resa genom Europa. I 26 dagar försörjer han sig enbart som gatumusikant.

I dokumentären tar Charlie reda på om detta är möjligt, samtidigt som han får chansen att leva ut drömmen om att resa iväg och leva på musiken. 

En dokumentär som han helt och hållet klippt och filmat själv.

Hur känns det att dokumentären äntligen sänds på SVT Play idag?

– Otroligt! Jag kan inte fatta att en sjuk idé filmad med en iPhone 8 har tagit mig hela vägen hit. Att stå här, 2,5 år efter att jag kastade mig ut och gjorde ”Street Tunes”, med att den har premiär på Sveriges största kanal och VOD är mer än jag någonsin kunde drömma om. 

Hur har responsen varit inför premiären ?

– Alla är väldigt hypade. Många som skriver och hör av sig efter att de sätt trailern och de intervjuerna jag gjort hitintills. Det riktiga mottagandet börjar väl idag när den faktiskt finns där ute för hela Sverige att se. 

Under hösten var du i Finland och filmade din första internationella långfilm som skådespelare och just nu spelar du även huvudrollen i kommande film ”Drama Kings”. 
Berätta gärna kort om det för läsarna. När tror du att den släpps?

– Jag får tyvärr inte berätta något mer om den internationella långfilmen än så länge, men jag tror de siktar på global premiär i höst. Drama Kings filmar jag just nu och den kommer ut väldigt sent denna år eller tidigt 2023.

LÄNK: Se dokumentären Street tunes på SVT Play

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 30 januari 2022 00:00

Dödsolycka på LSS-boende i Järna – Barn föll ur buss

Skor, hem, boende

Foto: Pexels

Ett barn på ett LSS-boendet Solberga by i Järna har avlidit efter att ha fallit från en buss under en utflykt. Nu har IVO, Inspektionen för vård och omsorg, mottagit en anmälan efter olyckan.

Det var i början av augusti som olyckan inträffade. Barnet, som var på utflykt med boendet ska, enligt anmälan, på något sätt ha klivit ur bussen genom en öppnad dörr och föll ut. Föraren av bussen, som var den enda personalen närvarande under utflykten, märkte inte när dörren öppnades. Barnet fick akut medicinsk hjälp och togs om hand av ambulanshelikopter.

Barnet, som enligt uppgifter var en 16-årig pojke, fick livräddande insatser men avled till följd av olyckan.

 – Vi utreder och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att detta inte ska kunna ske igen. Det är ju något tragisk, fruktansvärt som har inträffat, säger verksamhetschefen Johan Strömgren till Nyhetsbyrån Siren.

En omedelbar åtgärd som LSS-boendet har vidtagit enligt anmälan är att inte låta några bussar eller bilar köras med barn förrän fordonen har genomgått en säkerhetskontroll av dörrar och lås. Enligt Johan Strömgren har verksamheten dock inte konstaterat att det var något fel med dörrlåset på bussen.

Enligt anmälan har personalen som körde bilen angett att han var på väg att stanna bilen på en säker plats efter att ha sett att barnet hade knäppt upp sitt bilbälte, men hann inte stanna innan olyckan inträffade.

– Vi har inte klarlagt hur dörren till bussen kunde öppnas, vi är inte färdiga med utredningen, säger han till Siren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 13:43
Senast uppdaterad: 4 december 2023 11:59

Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

30E67D93-BC81-4A5F-841B-C654A0F48E6E

Charlotte von Essen vid en tidigare pressträff. Foto: Skärmdump Regeringen.

Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, säger Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under en pressträffs som inleddes klockan 13 på torsdagen.

Den ökande terrorhotbilden har lett till en revidering av den svenska terrorhotnivån. Beslutet innebär att det nu bedöms finnas ett påtagligt konkret terrorhot mot landet. Detta på grund av ökade hot från olika källor, inklusive hot från al-Qaida.

IMG_3471

Svenska flaggan brändes i Turkiet i samband med koranbränningarna i Sverige. Skrämdump : X/Twitter

Säpo, säkerhetspolisen, har varnat för att Sverige blivit ett fokus för allvarliga hot på grund av händelser som koranbränningar. Hoten har rapporterats från flera olika håll. Under veckan uppmanade terroristnätverket al-Qaida sina anhängare att hämnas på både Sverige och Danmark.

Nationellt centrum för terrorhotbedömning har konstaterat att högerextremistisk och islamistiskt motiverad terrorism utgör de främsta hoten mot Sverige. Den höjda hotnivån till nivå 4 indikerar att det finns en betydande sannolikhet för avsikt och förmåga att genomföra attentat.

– Säpo kan konstatera att vi är i ett försämrat läge och att detta hot kommer bestå under en längre tid, säger Charlotte von Essen

Samtidigt uppmanas människor att leva sina liv som vanligt, men forskaren Magnus Norell är kritisk till beslutet.

– Det är konstigt att man ska leva som vanligt och sen höjer man till fyra. Det är en motstridighet här som inte går att få ihop. Det man säger åt folk är att det blir farligare men samtidigt säger man att lev som vanligt men var försiktiga, hur då? Det får man inga svar på, säger han till TV4.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 11:31
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 18:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors