Företag i fokus:

Premiär för Charlies dokumentär på SVT Play idag – ”Jag kan inte fatta”¨

2022_01_1D5DE1DB-A2EA-424C-9879-30F47EB3AEE3

Charlie Peterson. Foto: Privat / Alex Ataseven.

För en vecka sedan skrev Telgenytt om Södertäljebon Charlie Peterson som medverkar i dokumentären ”Street Tunes” på SVT Play. Nu är dagen kommen.

Idag släpps dokumentären ”Street Tunes” som följer Södertäljebon Charlie Peterssons resa genom Europa. I 26 dagar försörjer han sig enbart som gatumusikant.

I dokumentären tar Charlie reda på om detta är möjligt, samtidigt som han får chansen att leva ut drömmen om att resa iväg och leva på musiken. 

En dokumentär som han helt och hållet klippt och filmat själv.

Hur känns det att dokumentären äntligen sänds på SVT Play idag?

– Otroligt! Jag kan inte fatta att en sjuk idé filmad med en iPhone 8 har tagit mig hela vägen hit. Att stå här, 2,5 år efter att jag kastade mig ut och gjorde ”Street Tunes”, med att den har premiär på Sveriges största kanal och VOD är mer än jag någonsin kunde drömma om. 

Hur har responsen varit inför premiären ?

– Alla är väldigt hypade. Många som skriver och hör av sig efter att de sätt trailern och de intervjuerna jag gjort hitintills. Det riktiga mottagandet börjar väl idag när den faktiskt finns där ute för hela Sverige att se. 

Under hösten var du i Finland och filmade din första internationella långfilm som skådespelare och just nu spelar du även huvudrollen i kommande film ”Drama Kings”. 
Berätta gärna kort om det för läsarna. När tror du att den släpps?

– Jag får tyvärr inte berätta något mer om den internationella långfilmen än så länge, men jag tror de siktar på global premiär i höst. Drama Kings filmar jag just nu och den kommer ut väldigt sent denna år eller tidigt 2023.

LÄNK: Se dokumentären Street tunes på SVT Play

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 30 januari 2022 00:00

Ungdomars sommarmöbel tar plats på Marenplan

4EFB1B1A-2C2E-4207-BA55-E32887CE3C8D

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun monterar en sommarmöbel idag, utformad av barn och ungdomar genom påsk- och sommarlovskollo, under ledning av Grafikens Hus och Läsfrämjarinstitutet. Möbeln blir en del av sommarplatsen på Marenplan, en plats för nya idéer och uttryck.

Södertälje kommun fortsätter sitt initiativ med sommarplatser, vilket innebär att testa nytänkande idéer. Bland annat blir Marenplan en plats för att utforska innovativ möblering av kajer och gångstråk.

Kommunen har ställt material och ytor för målning till förfogande, samtidigt som Grafikens hus och Läsfrämjarinstitutet har stöttat genom att tillhandahålla pedagogiskt stöd. Arbetet startade under vårens påskkollo och fortsatte under sommarens Konst- och demokratikollo. Bänken, skapad som en ”platsbyggd sittmöbel”, förväntas stå på Marenplan tillsammans med andra möbleringar som ett schackbräde och planteringskärl.

– Att engagera andra är en stor poäng. Det bygger intresse för en plats och visar att den är något vi utvecklar tillsammans. Skapandet tar upp frågeställningar som hur solen rör sig, tillgänglighet för funktionshindrade, material och färger. Men framförallt hur vi skapar en plats som är trivsam och välkomnar alla Södertäljebor, säger projektledaren Klara Henning från kommunens samhällsbyggnadskontor.

Hon påpekar även att tillfälliga omvandlingar som denna ger utrymme för modigare och mer lekfulla uttryck än vad traditionell stadsplanering kanske tillåter.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 22:58

Efter sprängning i Ronna – Sis-anställd går inte att nå

Ronna

Foto: Shamash Oyal

Under början av augusti ägde rum en explosion där en lägenhetsdörr förstördes i Ronna. Personen som misstänks vara måltavlan är anställd vid Sis och arbetar på Tysslinge. Nu har Sis lämnat in en rapport till Arbetsmiljöverket, eftersom arbetsgivaren inte har lyckats få kontakt med den anställda.

Den var efter midnatt, den 2 augusti, som en lägenhetsdörr spränges av en kraftig anordning och orsakade stora skador.  En person skadades och fördes till sjukhus, men enligt Aftonbladets uppgifter misstänker polisen inte att mannen var den riktiga måltavlan för sprängningen, utan en nära anhörig.

Sprängningen ska vara riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-Tysslinge och uppges ha utpressats av intagna att smuggla in en mobiltelefon. Men när mannen vägrade blev mannen utpressad och en påhittad skuld ha uppstått.

Efter incidenten har arbetsgivaren försökt nå den anställde utan framgång. Nu har Sis gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket baserat på uppgifter som har rapporterats i media och som inte har kunnat bekräftas av den anställde.

– Arbetsgivaren har inte kunnat få kontakt med berörd medarbetare trots flera regelbundna försök, skriver Sis i anmälan till Arbetsmiljöverken.

Läs även: – Explosion i flerfamiljshus i Geneta – Två till sjukhus

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna

Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 19:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors