Företag i fokus:

125 miljoner kronor till akutsjukhusen – Så mycket får Södertälje sjukhus

Södertalje sjukhus

Södertälje Sjukhus. Foto: Alex Ataseven.

För att förstärka regionens akutsjukhus kommer hälso- och sjukvårdsnämnden tilldela 125 miljoner kronor till bland annat intensivvården.

Finansieringen av den nya satsningen om 125 miljoner kronor sker genom statsbidrag och är en satsning utöver tidigare aviserade tillskott för pandemivård och tillgänglighet.

– Sjukhusen ska kunna stärka sin beredskap för kommande utveckling av pandemin. Det handlar om intensivvården men också inte minst om intermediär vård och infektionssjukvård. Allt för att möjliggöra snabb omställning och resursförstärkning vid behov, säger hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L) i ett pressmeddelande.

Totalt är det fem sjukhus som fördelar beloppet på 125 miljoner kronor mellan sig. Av detta belopp tilldelar Hälso- och sjukvårdsnämnden Södertälje sjukhus totalt 6,2 miljoner kronor.

– Regionen ersätter sjukhusen för all pandemivård, krona för krona. Vi anslår också extra pengar för att kunna hantera den vård som skjuts på framtiden under pandemin, att betala på den så kallade vårdskulden. Men vi behöver också stärka sjukvården här och nu. Regionen har en stark ekonomi med buffertar för uppkommande behov, men vi förväntar oss också att staten är med och finansierar dessa viktiga satsningar under pandemin, avslutar Anna Starbrink (L).

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2022 00:00

Sverige medlem i Nato – efter 200 års alliansfrihet

Skarmbild-2024-03-07-192417

Statsministern, Ulf Kristersson.
Skärmdump, regeringen

Sverige blir officiellt det 32:a medlemslandet i Nato, vilket avslutar två århundraden av formell militär alliansfrihet.

– Det här är epokgörande händelse för vårt land. Efter mer än 200 år av militär alliansfrihet har vi har Sverige tagit steget in i det västliga försvarsgemenskapen, säger statsiminsters Ulf Kristersson på torsdagskvällen.

(Annonslänk)

På torsdagen den 7 mars tog Sverige ett historiskt steg genom att officiellt ansluta sig till Nato, världens största militära allians. Statsminister Ulf Kristersson (M) överlämnade anslutningsinstrumentet i USA, vilket markerade Sveriges övergång till att bli det 32:a medlemslandet i Nato. Detta beslut kommer efter Ungerns godkännande av Sveriges ansökan, vilket var det sista hindret för landets inträde i alliansen.

Under en ceremoni i USA signerade Kristersson de avgörande dokumenten tillsammans med utrikesminister Tobias Billström (M), varefter de överlämnades till USA:s utrikesminister Antony Blinken. Statsminister Kristersson uttryckte både ödmjukhet och stolthet över det steg Sverige tagit och betonade vikten av att leva upp till de höga förväntningarna som medlemskapet i Nato innebär. ”Det här är inte slutet på något, utan början på något nytt,” sade Kristersson, med hänvisning till slutet på Sveriges 200 år långa tradition av militär alliansfrihet.

Medlemskapet i Nato ses av Kristersson som ett steg mot en säkrare och friare värld och en flaggceremoni Bryssel håll på måndagen för att officiellt markera Sveriges inträde i försvarsalliansen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 19:26
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 23:16

Hyllade artisten gästar Taxinge Slott i sommar

Orup

Pressbild

I hjärtat av sommaren bjuder Thomas Eriksson ”Orup” in till en unik musikupplevelse vid Taxinge Slott. Med bara sin gitarr och flygel förbereder han sig för att leverera en intim föreställning.

Den 6 juli klockan 20.00 kommer Taxinge Slott att vibrera av tonerna från en av Sveriges mest älskade popartister. Orup, känd för sina odödliga hits som ”Regn hos mig”, ”Då står pojkarna på rad” och ”Från Djursholm till Danvikstull”, är redo att ge sig ut på en musikalisk resa som lovar att bli allt annat än vanlig.

Denna sommarkonsert är inte bara en chans att återuppleva de låtar som definierat en era, utan också en möjlighet att komma nära artisten på ett sätt som sällan erbjuds.

(Annonslänk)

– Vi är oerhört stolta och glada att en av vår tids största popfenomen, Orup gästar Taxinge Slott, Nykvarn i sommar. Vi ser fram emot en riktigt härlig sommarkväll med Orup vid slottet och med utsikt över Mälaren, säger Lena Schulte, projektledare för SHOWNITE, som för andra året arrangerar föreställningar på Taxinge Slott.

I en tid där storslagna produktioner och pyroteknik ofta tar över showen, väljer Orup en annan väg. Han frågar sig vad det är som driver en artist att stå ensam på scenen, helt blottad inför sitt publikum. Svaret kanske är lika mångfacetterat som hans musikaliska verk – en blandning av utforskande, en önskan att dela mer än bara musik, och kanske även en gnutta av det han själv beskriver som ”extrem exhibitionism” eller ”självplågeri”.

Det är denna blandning av rå ärlighet och musikalisk skicklighet som gör Orups föreställning på Taxinge Slott till ett måste för alla musikälskare. Med sina gitarrer, en flygel och en skattkista fylld med låtar, kommer han att berätta historier och dela anekdoter som ger nytt liv till varje ton. Det utlovas en kväll där musiken inte bara hörs utan känns, i en miljö som förstärker varje ackord och ord till en oöverträffad symfoni av känslor.

Totalt gör han fem uppträdanden i sommar, varav ett av dem på Taxinge slott den 6 juli.

Thomas Eriksson ”Orup”. Pressbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 19:09
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 19:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors