Företag i fokus:

Actic-chefen efter dopingkontrollerna – ”Mycket bra intiativ”

2022_02_568B5B09-FF65-44FD-831E-1E5ADF7857BA

Fredag den 21 januari utförde Södertäljepolisen en stor insats mot åtta gymanläggningar i Södertälje mot doping, vilket Telgenytt tidigare rapporterat om.

En insats som nu välkomnas av Actic-chefen Daniel Ekendahl och kollegan Ellen Kavvada som vill motverka användningen av och tillgången på dopningspreparat.

Enligt polisen var insatsen en del av projekt ”100% ren träning” där man samarbetar med träningsanläggningarna för att motverka doping.

– Actic står ju för 100 % rent, så jag tycker att det är bra. Det har inte gjorts några kontroller på länge, så folk som använder doping kan ha blivit för bekväma, säger Ellen Kavvada till Telgenytt.

Under insatsen besöktes åtta anläggningar, Friskis och svettis, Gröndal hälsocenter, Medley i Salem, Fitness24seven och Actics fyra anläggningar i Södertälje.

“Förutom att det är förbjudet enligt lag så är det en ingång till kriminalitet.”, skrev polisen i pressmeddelande i samband med tillsynen av anläggningarna.

Den polisiära insatsen mot gymanläggningarna ledde inte till någon misstanke om brott. Däremot är Daniel Ekendahl på Actic, som genomgått polisens utbildningen ”100% Ren träning”, positiv till insatserna.

– Mycket bra intiativ av polisen, vi är fler i personalen som gått polisutbildning ”100% Ren träning”. Många av de som tar preparat har ofta dåligt självförtroende och behöver uppmärksamhet, säger Daniel Ekendahl, chef på Actic Park, till Telgenytt.

På anläggningen Actic Park i centrala Södertälje har det skyltats tydligt för att motverka doping. Bland annat har man satt upp skyltar vid entrédörren och på speglarna vid fria vikterna.

– Polisen gör inte kontroller för att sätta dit folk, utan mer för att hjälpa dem på rätt väg. Att dopa sig är fel och jag hjälper mer än gärna till om någon vill komma ur dessa skadliga vanor och väljer hälsan före supstanser, säger Ekendahl till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2022 00:00

Måns Möller återvänder till Södertälje med en ny show

Mans-Moller

Pressbild

Den folkkära komikern Måns Möller gör comeback på scenen med sin nya humorföreställning ”Mitt Perfekta Liv”. Showen gästar Estrad i Södertälje den 8 november.

Möller, som för 10 år sedan framgångsrikt turnerade med komedishowen ”Jävla Pajas”, återvänder nu till rampljuset för att dela med sig av sina senaste erfarenheter kring att vara pappa till en snart vuxen son med autism.

I showen utlovar Möller en humoristisk och gripande inblick i hans resa genom åren, från att cykla genom USA till att bestiga ett av världens högsta berg. Han berättar också om sitt arbete med organisationen Viggo Foundation, som samlar in pengar för att stödja barn med autism.

– Jag hittade Mitt Perfekta Liv genom Viggos devis – det är kul att vara glad, säger Måns Möller.

Biljetter till föreställningen släpps den 3 mars.

Skirbent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 03:36

Här är årets finalister till Södertäljes Jämställdhetspris

IMG_9199-1

Kristina Jamil, Maria Geni och Madeleine Onnela.
Bild: Södertälje kommun

Tre framstående kandidater tävlar om det åtråvärda priset, som uppmärksammar jämställdhetsarbete i kommunen. Vinnaren av det prestigefyllda priset avslöjas på Quality Hotell Park.

Sedan starten 2016 har Södertälje kommuns Jämställdhetspris belönat framstående insatser för jämställdhet. I år har juryn, bestående av representanter från kommunen, Telge, Länstidningen och Södertäljepolisen, valt att bryta traditionen och redan nu avslöja de tre finalister som tävlar om 2024 års pris.

(Annonslänk)

En av finalisterna är Kristina Jamil som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt genom sin ideella verksamhet och lyfter viktiga samhällsfrågor i sina krönikor. Madeleine Onnela, en lokal advokat, arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper. Samt Maria Geni som bidrar genom sina föräldrakurser till att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

Marie Samre, tidigare vinnare av Jämställdhetspriset, kommer att agera konferencier under prisutdelningen, som äger rum den 8 mars, där även bandet Långbacka/Bådagård står för underhållningen. Dessutom arrangeras Peppfesten av Ung Fritid för tjejer och icke-binära ungdomar, med dansuppträdanden och aktiviteter, direkt efter prisutdelningen.

På kommunens hemsida informeras det att alla är välkomna att delta i firandet och att det inte krävs någon föranmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 05:51
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 05:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors