Företag i fokus:

Actic-chefen efter dopingkontrollerna – ”Mycket bra intiativ”

2022_02_568B5B09-FF65-44FD-831E-1E5ADF7857BA

Fredag den 21 januari utförde Södertäljepolisen en stor insats mot åtta gymanläggningar i Södertälje mot doping, vilket Telgenytt tidigare rapporterat om.

En insats som nu välkomnas av Actic-chefen Daniel Ekendahl och kollegan Ellen Kavvada som vill motverka användningen av och tillgången på dopningspreparat.

Enligt polisen var insatsen en del av projekt ”100% ren träning” där man samarbetar med träningsanläggningarna för att motverka doping.

– Actic står ju för 100 % rent, så jag tycker att det är bra. Det har inte gjorts några kontroller på länge, så folk som använder doping kan ha blivit för bekväma, säger Ellen Kavvada till Telgenytt.

Under insatsen besöktes åtta anläggningar, Friskis och svettis, Gröndal hälsocenter, Medley i Salem, Fitness24seven och Actics fyra anläggningar i Södertälje.

“Förutom att det är förbjudet enligt lag så är det en ingång till kriminalitet.”, skrev polisen i pressmeddelande i samband med tillsynen av anläggningarna.

Den polisiära insatsen mot gymanläggningarna ledde inte till någon misstanke om brott. Däremot är Daniel Ekendahl på Actic, som genomgått polisens utbildningen ”100% Ren träning”, positiv till insatserna.

– Mycket bra intiativ av polisen, vi är fler i personalen som gått polisutbildning ”100% Ren träning”. Många av de som tar preparat har ofta dåligt självförtroende och behöver uppmärksamhet, säger Daniel Ekendahl, chef på Actic Park, till Telgenytt.

På anläggningen Actic Park i centrala Södertälje har det skyltats tydligt för att motverka doping. Bland annat har man satt upp skyltar vid entrédörren och på speglarna vid fria vikterna.

– Polisen gör inte kontroller för att sätta dit folk, utan mer för att hjälpa dem på rätt väg. Att dopa sig är fel och jag hjälper mer än gärna till om någon vill komma ur dessa skadliga vanor och väljer hälsan före supstanser, säger Ekendahl till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2022 00:00

Buss fattade eld i Nykvarn – Flera elever ombord

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

En buss med flera elever ombord drabbades av en brand i motorutrymmet i Nykvarn. Alla ombordvarande evakuerades säkert utan rapporterade personskador.

En rutinmässig skolresa fick ett oväntat avbrott i Nykvarn på torsdagseftermiddagen när en linjebuss började brinna vid 13:46 på torsdagen. Branden, som startade i bussens motorutrymme, upptäcktes medan bussen var i rörelse. Busschauffören agerade omgående genom att stanna fordonet och säkerställa en snabb och evakuering av alla elever som befann sig ombord.

– Bussen började brinna under färd, men ingen person har kommit till skada och bussen kommer bärgas från platsen, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

I nuläget är det oklart varför det började brinna, men tack vare chaufförens handlingskraft och de rutiner som följdes kunde en potentiellt farlig situation avvärjas utan skador. En ersättningsbuss anordnades snabbt för att transportera eleverna från platsen, medan räddningstjänsten effektivt släckte branden.

Incidenten resulterade i begränsad framkomlighet i närheten av järnvägsstationen i Nykvarn, men situationen återgick snart till det normala.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 15:28
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 15:28

Larm om brand på vårdcentral i centrum

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand rapporterades på en vårdcentral ovanför kringlangallerian på Köpmangatan under lunchtid på torsdagen. Tack vare snabba insatser begränsades skadorna, och ingen kom till skada.

(Annonslänk)

Vid 12:50 på torsdagen larmades räddningstjänsten om en brand i en byggnad på Köpmangatan. Branden, som utbröt på en vårdcentral belägen ovanför kringlangallerian, hade lyckligtvis redan släckts av närvarande innan räddningstjänsten anlände. Dock var lokalen fylld av rök, vilket krävde att räddningstjänsten genomförde ventilation av utrymmet.

– Det ser ut som att någon har utfört ogräsbränning. I alla fall var det hantverkare som jobbade på platsen, det kan jag säga. Men det var inte en omfattande brand, och den var släckt när vi kom fram. Vi ventilerade så att det inte luktade rök i lokalen, säger räddningstjänsten till Telgvenytt.

Insatsen kunde avslutas relativt snabbt, och räddningstjänsten kunde lämna platsen kort efter deras ankomst. Ingen person rapporteras ha skadats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 14:32
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 14:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors