Företag i fokus:

”Dags att öppna Sverige igen” – Här är restriktionerna som slopas

2022_02_4F47E651-7439-4458-B178-DE691F5D99CD

Skärmdump: Regeringen.

Precis som Expressen under gårdagen avslöjade så slopar Sverige restriktionerna och öppnar upp landet.

Det bekräftade Sveriges statsminister Magdalena Andersson tidigt på torsdagen under en pressträff, tillsammans med socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell.

– Pandemin är inte över, men den är på väg in i en helt ny fas, säger statsminister Magdalena Andersson under dagens pressträff.

Under pressträffen meddelande statsministern att regeringen nu slopar alla restriktioner från och med den 9 februari, men att man behåller fortsatta råd för ovaccinerade.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell framförde även att man beslutat att inte klassa Covid-19 som en samhällsfarlig och allmänfarlig sjukdom längre.

– Folkhälsomyndigheten har omvärderat covid-19 till att inte längre vara en samhällsfarlig och allmänfarlig sjukdom. Det betyder inte att pandemin är över. Men det betyder att vi kan leva med pandemin, säger Karin Tegmark Wisell.

Bakgrunden till dagens beslut grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

– Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen, säger Magdalena Andersson.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

  • Att serveringsställen ska stänga klockan 23 upphör att gälla
  • Deltagarbegränsningar. Tak på 20 personer för privata fester i hyrda lokaler. Offentliga tillställningar och mässor inomhus får maximalt ha 500 deltagare.
  • Krav på avstånd mellan sällskap
  • Vaccinationsbevis
  • Rådet till kollektivtrafik om att behålla turtäthet.
  • Rådet om munskydd vid trängsel i kollektivtrafik.
  • Rådet till alla enskilda som har möjlighet att arbeta hemma.
  • Råden till arbetsgivare.
  • Rådet till föreningar för kultur, idrott och fritid att avstå från att arrangera cuper och läger inomhus upphör.
  • Rekommendationen om delvis distansundervisning vid utbildning av vuxna.

Dessa råd gäller fortfarande:

  • Stanna hemma och undvik nära kontakt med andra om du är sjuk med symtom.
  • Vuxna personer som inte har vaccinerat sig rekommenderas att vidta särskilda försiktighetsåtgärder. Det innebär att dessa personer bör undvika trängsel och stora folksamlingar inomhus.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2022 00:00

Rekordhögt antal förrådsinbrott – Södertälje hårdast drabbat

pexels Dörr Door Inbrott

Foto: Pexels

En kraftig ökning av förrådsinbrott har registrerats över hela landet, med Södertälje som det mest utsatta området, enligt en ny rapport från SCB.

(Annonslänk)

Statistik visar att förrådsstölder i källare och vindar har nått den högsta nivån på över två decennier, trots en liten minskning i Stockholms län under 2023. Södertälje kommun är särskilt hårt drabbad med en ökning på 38 procent, vilket resulterade i 253 anmälda fall.

I Nykvarn noterades 9 anmälda fall, som procentuellt resulterade i en ökning på 535 procent.

Trenden med ökade förrådsinbrott, som började under pandemin, fortsätter enligt försäkringsbolaget If, som också noterar en minskning av bostadsinbrott. Enligt Jenny Rudslätt, skadechef på If, är bildäck, som ofta förvaras i dessa utrymmen, bland de vanligaste stöldgodsen.

– Har man delat förråd är det extra viktigt att se över lås och bättra på säkerhetstänket. Att försvåra för tjuven är ett tips vi gärna upprepar. Förvara saker i kartonger eller täck över sådant som kan locka tjuven, säger Jenny Rudslätt, skadechef på If.

I hela riket ökade anmälningarna av förrådsstölder dramatiskt under 2023, med Stockholm som rapporterade 4 226 fall, en liten minskning jämfört med föregående år. Dock visar en längre tidsspann att förrådsinbrott i Stockholms län ökat med 26 procent mellan 2021 och 2023, jämfört med perioden 2016 till 2018.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 4 februari 2024 11:54

Realitydeltagare från Nykvarn döms för narkotikabrott

Kriminalvarden-1

Foto/Montage: Kriminalvården/Alexander Isa

En man från Nykvarn har dömts till två års fängelse för innehav av stora mängder narkotika och ett olagligt vapen. Detta efter att ha blivit stoppad av en narkotikahund på Luleå centralstation.

(Annonslänk)

En 36-årig man, tidigare deltagare i en realityshow på TV3, har av Luleå tingsrätt dömts till två års fängelse för grovt narkotikabrott och vapenbrott. Händelsen ägde rum den 4 november 2021 då mannen anlände till Luleå med tåg och hans väska, som innehöll över 1,5 kg narkotika inklusive kokain och cannabisharts, markerades av en narkotikahund.

Utöver narkotikan hittades även en signalpistol i mannens besittning vid en husrannsakan i mannens bostad i Nykvarn.

Mannen stoppades med 99,9 gram kokain och 1 409 gram cannabis i Luleå. Foto: Polisen

Mannen medgav att han hade transporterat narkotika men hävdade att han trodde det rörde sig om hasch och inte var medveten om kokainet. Han angav att han utförde transporten under hot från en kriminell person istället för att betala en skuld. Tingsrätten fann dock att mannen medvetet hade hanterat narkotikan och att sms-konversationer tydde på förberedelser för narkotikaförsäljning.

Domen baserades på omfattande bevis inklusive beslag, analysresultat från Nationellt Forensiskt Centrum (NFC). Trots mannens förnekande ansågs det bevisat att han uppsåtligen förvärvat och hanterat narkotikan i överlåtelsesyfte.

Åtalet som inleddes i december 2023 resulterade i en fängelsedom på två år.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2024 19:47
Senast uppdaterad: 3 februari 2024 21:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors