Företag i fokus:

”Dags att öppna Sverige igen” – Här är restriktionerna som slopas

2022_02_4F47E651-7439-4458-B178-DE691F5D99CD

Skärmdump: Regeringen.

Precis som Expressen under gårdagen avslöjade så slopar Sverige restriktionerna och öppnar upp landet.

Det bekräftade Sveriges statsminister Magdalena Andersson tidigt på torsdagen under en pressträff, tillsammans med socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell.

– Pandemin är inte över, men den är på väg in i en helt ny fas, säger statsminister Magdalena Andersson under dagens pressträff.

Under pressträffen meddelande statsministern att regeringen nu slopar alla restriktioner från och med den 9 februari, men att man behåller fortsatta råd för ovaccinerade.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell framförde även att man beslutat att inte klassa Covid-19 som en samhällsfarlig och allmänfarlig sjukdom längre.

– Folkhälsomyndigheten har omvärderat covid-19 till att inte längre vara en samhällsfarlig och allmänfarlig sjukdom. Det betyder inte att pandemin är över. Men det betyder att vi kan leva med pandemin, säger Karin Tegmark Wisell.

Bakgrunden till dagens beslut grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

– Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen, säger Magdalena Andersson.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

  • Att serveringsställen ska stänga klockan 23 upphör att gälla
  • Deltagarbegränsningar. Tak på 20 personer för privata fester i hyrda lokaler. Offentliga tillställningar och mässor inomhus får maximalt ha 500 deltagare.
  • Krav på avstånd mellan sällskap
  • Vaccinationsbevis
  • Rådet till kollektivtrafik om att behålla turtäthet.
  • Rådet om munskydd vid trängsel i kollektivtrafik.
  • Rådet till alla enskilda som har möjlighet att arbeta hemma.
  • Råden till arbetsgivare.
  • Rådet till föreningar för kultur, idrott och fritid att avstå från att arrangera cuper och läger inomhus upphör.
  • Rekommendationen om delvis distansundervisning vid utbildning av vuxna.

Dessa råd gäller fortfarande:

  • Stanna hemma och undvik nära kontakt med andra om du är sjuk med symtom.
  • Vuxna personer som inte har vaccinerat sig rekommenderas att vidta särskilda försiktighetsåtgärder. Det innebär att dessa personer bör undvika trängsel och stora folksamlingar inomhus.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2022 00:00

Knivskadad i frisörsalong känd av polisen sedan tidigare

55BCD8DA-9EFD-4CDD-8C19-FB706C9E132C

Foto: Shamash Oyal

Mannen som skadades i en frisörsalong under torsdagskvällen ska tidigare vara känd av polisen, det rapporterar LT.

Sent på torsdagskvällen vid 19-tiden, inkom ett larm om en stickskadad person i en frisörsalong på Nygatan. En ung man, enligt rapporter i 20-års åldern, drabbades av skador till följd av ett än så länge okänt föremål.

Enligt källor till Telgenytt hade mannen blivit knivhuggen. Enligt LT mottog mannen tre till fyra knivhugg i benet och ska sedan tidigare var känd av polisen.

– Jag kan inte gå in på detaljer, men han har fått flera lindriga stickskador och fördes till sjukhus, säger polisens presstalesperson, Nadya Norton, till Telgenytt.

Han fördes till sjukhus för vård och kunde lämna det senare under kvällen. Efter händelsen genomfördes en teknisk undersökning i frisörsalongen, som förblev stängd under fredagen. Polisen arbetar för närvarande med att granska övervakningskameror och intervjua potentiella vittnen som en del av utredningen.

Inga misstänkta har gripits i nuläget, och en förundersökning om försök till mord har påbörjats.

Läs även: TV: En person knivhuggen i frisörsalong – Polisen utreder mordförsök

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 februari 2024 19:26
Senast uppdaterad: 6 februari 2024 17:09

Olycka på restaurang – Anställd fick frityrolja över sig

Ambulans-helikopter

Arkivbild

Vid lunchtid idag drabbades en anställd på en restaurang i Södertälje av allvarliga brännskador efter att ha fått frityrolja över sig.

En olycka inträffade idag på en restaurang i Södertälje, när en anställd halkade och fick hett frityrolja över sig under arbete. Olyckan, som skedde vid lunchtid vid klockan 12-tiden, ledde till att personen fick allvarliga brännskador. Den drabbade var vid medvetande och kunde kommunicera vid räddningstillfället och har fördes med ambulanshelikopter till sjukhus för vård.

Polisen har inlett en förundersökning gällande arbetsplatsolyckan och eventuellt vållande till kroppsskada. Ytterligare detaljer kring olyckans omständigheter och den drabbades tillstånd är ännu oklart.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 2 februari 2024 16:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors