Företag i fokus:

”Dags att öppna Sverige igen” – Här är restriktionerna som slopas

2022_02_4F47E651-7439-4458-B178-DE691F5D99CD

Skärmdump: Regeringen.

Precis som Expressen under gårdagen avslöjade så slopar Sverige restriktionerna och öppnar upp landet.

Det bekräftade Sveriges statsminister Magdalena Andersson tidigt på torsdagen under en pressträff, tillsammans med socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell.

– Pandemin är inte över, men den är på väg in i en helt ny fas, säger statsminister Magdalena Andersson under dagens pressträff.

Under pressträffen meddelande statsministern att regeringen nu slopar alla restriktioner från och med den 9 februari, men att man behåller fortsatta råd för ovaccinerade.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell framförde även att man beslutat att inte klassa Covid-19 som en samhällsfarlig och allmänfarlig sjukdom längre.

– Folkhälsomyndigheten har omvärderat covid-19 till att inte längre vara en samhällsfarlig och allmänfarlig sjukdom. Det betyder inte att pandemin är över. Men det betyder att vi kan leva med pandemin, säger Karin Tegmark Wisell.

Bakgrunden till dagens beslut grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

– Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen, säger Magdalena Andersson.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

  • Att serveringsställen ska stänga klockan 23 upphör att gälla
  • Deltagarbegränsningar. Tak på 20 personer för privata fester i hyrda lokaler. Offentliga tillställningar och mässor inomhus får maximalt ha 500 deltagare.
  • Krav på avstånd mellan sällskap
  • Vaccinationsbevis
  • Rådet till kollektivtrafik om att behålla turtäthet.
  • Rådet om munskydd vid trängsel i kollektivtrafik.
  • Rådet till alla enskilda som har möjlighet att arbeta hemma.
  • Råden till arbetsgivare.
  • Rådet till föreningar för kultur, idrott och fritid att avstå från att arrangera cuper och läger inomhus upphör.
  • Rekommendationen om delvis distansundervisning vid utbildning av vuxna.

Dessa råd gäller fortfarande:

  • Stanna hemma och undvik nära kontakt med andra om du är sjuk med symtom.
  • Vuxna personer som inte har vaccinerat sig rekommenderas att vidta särskilda försiktighetsåtgärder. Det innebär att dessa personer bör undvika trängsel och stora folksamlingar inomhus.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2022 00:00

Södertälje blir en redaktion fattigare – P4 stänger ner

IMG_2205

Foto: Alexander Isa

Efter fem års sändning lägger Sveriges Radio ned morgonprogrammet i P4 Södertälje – Det känns väldigt tråkigt, säger ansvarig utgivare Alisa Bosnic om beslutet.

Sveriges Radio meddelade på onsdagen att P4 Södertälje kommer att läggas ned, en del i de omfattande besparingsåtgärder som organisationen står inför. Denna nedläggning är en följd av behovet att spara mellan 200 till 250 miljoner kronor, med en betydande del riktad mot minskning av personalkostnader.

(Annonslänk)

Av de ungefär 2 000 tillsvidareanställda hos Sveriges Radio, kommer 180 tjänster att påverkas av dessa besparingar. Cirka hälften av dessa positioner förväntas försvinna genom pensionsavgångar och naturlig avgång, medan 100 personer varslades om uppsägning under onsdagen.

Bland de åtgärder som nu genomförs är en betydande minskning av redaktionen i Södertälje, där endast två reportrar blir kvar för att arbeta mot P4 Stockholm. Rollerna som producent, programledare, nyhetssändare och direktsändande reporter, vilka främst arbetade med det direktsända morgonprogrammet, kommer att tas bort.

– Det känns väldigt tråkigt förstås, men jag vill samtidigt säga att det här betyder inte att vi kommer att sluta bevaka Södertälje, ansvarig utgivare Alisa Bosnic till P4 Södertälje.

Nedläggningen markerar slutet på denna epok, vilket lämnar Södertälje och dess lyssnare en nyhetsredaktion fattigare.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:43

Singelolycka i Ronna – En person förd till sjukhus

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En bilolycka i Södertälje tidigt på torsdag morgon resulterade i att en person fördes till sjukhus, efter att deras fordon träffat ett räcke.

Vid 05:42 på torsdagsmorgonen nåddes SOS Alarm av larm om en singelolycka på Robert Anbergsväg i Ronna. En personbil avvek av okänd anledning från vägen och kolliderade med ett räcke.

Olyckan ledde till en snabb insats från flera räddningsenheter, som arbetade effektivt på platsen för att hantera situationen. Vid ankomsten visade det sig att två personer färdades i olycksbilen, men båda kunde ta sig ut ur fordonet efter olyckan.

Informationen om personernas skadeläge är i nuläget oklart, men en av de inblandade personerna behövde vård och fördes därför till sjukhus med ambulans för en närmare kontroll.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 07:34
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors