Företag i fokus:

Nahir Besara klar för Hammarby – ”Underbart att vara tillbaka”

2022_02_6CD74675-ED3F-48F0-886E-F32C29EEB36F

Nahir Besara i Hammarby 2015. Foto: Creative Commons.

Nu är 30-åringen, Nahir Besara tillbaka till Hammarby där han spelade från 2013 till 2015. Han var även med när Hammarby tog sig tillbaka till Allsvenskan 2014 efter att ha spelat i Superettan i fem säsonger.

Han kommer senast från Örebro som spelade i Superettan och skriver på ett tvåårigt avtal med Hammarby.

– Det känns underbart att vara tillbaka. Jag hade ett snack med Martí och med Jansson och Hjelmberg, och det kändes bara rätt, säger Nahir Besara på Hammarbys hemsida efter att skrivit på för Hammarby igen efter 9 år.

Nahir lämnade Hammarby 2015 för ett treårigt kontrakt för spel i turkiska Göztepe, men avbröt kontraktet för spel i Örebro till 2018. Därefter blev det spel för saudiska Al-Fayha, cypriotiska Pafos och i juni 2020 återvände han tillbaka till Örebro SK där han skrev på ett halvårskontrakt.

I januari 2021 värvades Besara av Hatta, men valde att återvända till Örebro ännu en gång den 3 juli 2021.

Nu är Nahir Besara klar för en återkomst i Allsvenskan och storklubben Hammarby IF som välkomnar stjärnan hem.

– Med Nahir får vi in en skicklig spelare med Hammarbyhjärta, som har byggt upp mängder av erfarenhet sedan han var i klubben sist. Han kommer bidra till att balansera upp vår mittfältsbesättning, och med sin rutin har han mycket att ge våra unga spelare, säger sportchefen Jesper Jansson.

Nu ser Nahir Besara fram emot hemmapremiär i Allsvenskan om några månader.

– Det är gåshud – man längtar. Det är det man tänker på när man kommer hit, marschen och alltihop. Det kommer bli underbart, jag längtar verkligen, säger han på Hammarbys hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2022 00:00

Kvinnlig företagare misstänkt för brott med Uppsalakriminella

tingsrätt

Foto: Alexander Isa

Tre personer bakom ett bolag i Uppsala åtalas för grovt skattebrott. En av bolagspersonerna ska enligt LT vara en kvinnlig företagare från Södertälje i 55-årsåldern.

De misstänks för att ha undanhållit över 20 miljoner kronor från att redovisas i inkomstdeklarationer till Skatteverket, och Södertäljekvinnan misstänks för att ha undanhållit över 800.000 kronor i utebliven skatt.

(Annons)

Enligt tidningen ska kvinnan år 2015 ha ansökt om tillstånd för ett HVB-hem, med Johanna Möller som föreståndare för verksamheten, även känd som ”Arbogakvinnan” efter morden i en sommarstuga. Hon dömdes 2017 till livstids fängelse för mord och mordförsök på sina föräldrar. Åren innan morden, mellan år 2009 och 2014, arbetade Möller på socialtjänsten i Södertälje som handläggare.

Men bolaget, som den numera 55-åriga Södertäljekvinnan representerade, nekades tillstånd av IVO att bedriva ett HVB-hem. Myndigheten ansåg att personerna bakom bolaget var olämpliga.

Nu åtalas Södertäljekvinnan och två andra personer för misstänkt grovt skattebrott i ett bolag i Uppsala, där enligt LT en av de inblandade, en 35-åring, kopplas till det kriminella nätverket Foxtrot och den så kallade ”kurdiska räven”.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2023 08:12
Senast uppdaterad: 30 september 2023 08:12

Kommunen ger miljardbolag option på ensamrätt

kommn

Bild/Illustration: Södertälje kommun

Miljardbolaget Titania vill bygga bostäder i Fornhöjden på naturmark, som de önskar köpa av Södertälje kommun. Nu rapporterar LT att kommunen ger fastighetsutvecklaren ensamrätt att förhandla med dem.

Vid Fornhöjdens infart längs Fornhöjdsvägen vill kommunen bygga nästan 2000 bostäder, vilket överensstämmer med Östertäljes planprogram som innebär 20 000 nya bostäder till år 2036 – ett mål som nya majoriteten nyligen beslutade att slopa.

Ett bolag som är intresserat av att bygga på kommunala marken är miljardbolaget Titania, som sedan några år tillbaka har fört diskussioner med kommunen om att uppföra uppemot 600 bostäder

Här kan LT nu avslöja att Södertälje kommun har genomfört förhandlingar om en markanvisning för bostadsexploatering. Detta inkluderar en option som ger dem ensamrätt att förhandla med kommunen fram till november 2025.

Inom kort förväntas Södertälje kommun bevilja ett markköp för över 70 miljoner kronor för att bygga på en yta som omfattar cirka 20 000 kvadratmeter.

Sammanlagt planerar företaget att bygga 184 lägenheter, inklusive ettor, tvåor och treor.

Bostäder som planeras att byggas längst Fornhöjdsvägen. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 september 2023 07:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors