Företag i fokus:

Nahir Besara klar för Hammarby – ”Underbart att vara tillbaka”

2022_02_6CD74675-ED3F-48F0-886E-F32C29EEB36F

Nahir Besara i Hammarby 2015. Foto: Creative Commons.

Nu är 30-åringen, Nahir Besara tillbaka till Hammarby där han spelade från 2013 till 2015. Han var även med när Hammarby tog sig tillbaka till Allsvenskan 2014 efter att ha spelat i Superettan i fem säsonger.

Han kommer senast från Örebro som spelade i Superettan och skriver på ett tvåårigt avtal med Hammarby.

– Det känns underbart att vara tillbaka. Jag hade ett snack med Martí och med Jansson och Hjelmberg, och det kändes bara rätt, säger Nahir Besara på Hammarbys hemsida efter att skrivit på för Hammarby igen efter 9 år.

Nahir lämnade Hammarby 2015 för ett treårigt kontrakt för spel i turkiska Göztepe, men avbröt kontraktet för spel i Örebro till 2018. Därefter blev det spel för saudiska Al-Fayha, cypriotiska Pafos och i juni 2020 återvände han tillbaka till Örebro SK där han skrev på ett halvårskontrakt.

I januari 2021 värvades Besara av Hatta, men valde att återvända till Örebro ännu en gång den 3 juli 2021.

Nu är Nahir Besara klar för en återkomst i Allsvenskan och storklubben Hammarby IF som välkomnar stjärnan hem.

– Med Nahir får vi in en skicklig spelare med Hammarbyhjärta, som har byggt upp mängder av erfarenhet sedan han var i klubben sist. Han kommer bidra till att balansera upp vår mittfältsbesättning, och med sin rutin har han mycket att ge våra unga spelare, säger sportchefen Jesper Jansson.

Nu ser Nahir Besara fram emot hemmapremiär i Allsvenskan om några månader.

– Det är gåshud – man längtar. Det är det man tänker på när man kommer hit, marschen och alltihop. Det kommer bli underbart, jag längtar verkligen, säger han på Hammarbys hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2022 00:00

Han blir VD för en av Sveriges största fjärrvärmeleverantörer

2022_03_Soderenergi

Foto: Söderenergi

Söderenergi, som levererar fjärrvärme till cirka 300,000 invånare, företag och industrier samt elektricitet som motsvarar förbrukningen i 100,000 hushåll, utser en ny VD.

Från och med den 1 oktober kommer civilekonomen Robert Tingvall att tillträda tjänsten som VD för energiföretaget Söderenergi i Södertälje.

Tingvall har omfattande erfarenhet inom områden som ledarskap, verksamhetsutveckling och strategi och blir nu rekryterad från den egna koncernen. För närvarande innehar han rollen som Affärsenhetschef på Söderenergi, en befattning han tillträdde i början av 2023.

– Vi är mycket glada för att Robert har tackat ja till detta uppdrag. Med sin bakgrund inom Telge och sitt gedigna affärskunnande är Robert precis den vd vi nu behöver, säger Boel Godner, kommunstyrelsen ordförande och ordförande för Söderenergi.

Tingvall har dessutom tidigare innehaft rollen som VD för Södertälje hamn och varit ekonomi- och finansdirektör för Telge. Han kommer att tillträda tjänsten som VD den 1 oktober.

– Söderenergi är ett spännande företag som har en viktig roll i den gröna omställningen. Jag ser fram emot att fortsätta bidra i den resa som företaget befinner sig på, säger Robert Tingvall.

Robert Tingvall, vd Söderenergi. Pressbild

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 september 2023 09:36

Tonåringar döms för den anlagda branden

Ritorp

Foto: David Fjeldal

Rättegången mot de två tonåringarna efter den omfattande villabranden i Brunnssäng har avslutats. Tonåringarna dömdes till böter och sluten ungdomsvård.

Det var på söndagseftermiddagen den 9 juli som räddningstjänsten larmades till Stenevägen i Ritorp efter en omfattande villabrand. Ingen person skadades, men i samband med händelsen greps två personer, båda 17 år gamla, misstänkta för mordbrand. En flicka som bor i Södertälje men var vid tillfället skriven i Falköping, samt en pojke skriven i Rydaholm.

Båda har sedan dess varit frihetsberövade och erkänt den anlagda branden i Ritorp. Domen har nu meddelats av tingsrätten.

Flickan har tilldelats ett straff om ett år och fyra månader i sluten ungdomsvård, medan pojken har blivit dömd till ett års och sex månaders sluten ungdomsvård. Dessutom har de båda blivit ålagda att betala skadestånd till olika familjemedlemmar, sammanlagt över 335 000 kronor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 16:55
Senast uppdaterad: 28 september 2023 17:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors