Företag i fokus:

Nahir Besara klar för Hammarby – ”Underbart att vara tillbaka”

2022_02_6CD74675-ED3F-48F0-886E-F32C29EEB36F

Nahir Besara i Hammarby 2015. Foto: Creative Commons.

Nu är 30-åringen, Nahir Besara tillbaka till Hammarby där han spelade från 2013 till 2015. Han var även med när Hammarby tog sig tillbaka till Allsvenskan 2014 efter att ha spelat i Superettan i fem säsonger.

Han kommer senast från Örebro som spelade i Superettan och skriver på ett tvåårigt avtal med Hammarby.

– Det känns underbart att vara tillbaka. Jag hade ett snack med Martí och med Jansson och Hjelmberg, och det kändes bara rätt, säger Nahir Besara på Hammarbys hemsida efter att skrivit på för Hammarby igen efter 9 år.

Nahir lämnade Hammarby 2015 för ett treårigt kontrakt för spel i turkiska Göztepe, men avbröt kontraktet för spel i Örebro till 2018. Därefter blev det spel för saudiska Al-Fayha, cypriotiska Pafos och i juni 2020 återvände han tillbaka till Örebro SK där han skrev på ett halvårskontrakt.

I januari 2021 värvades Besara av Hatta, men valde att återvända till Örebro ännu en gång den 3 juli 2021.

Nu är Nahir Besara klar för en återkomst i Allsvenskan och storklubben Hammarby IF som välkomnar stjärnan hem.

– Med Nahir får vi in en skicklig spelare med Hammarbyhjärta, som har byggt upp mängder av erfarenhet sedan han var i klubben sist. Han kommer bidra till att balansera upp vår mittfältsbesättning, och med sin rutin har han mycket att ge våra unga spelare, säger sportchefen Jesper Jansson.

Nu ser Nahir Besara fram emot hemmapremiär i Allsvenskan om några månader.

– Det är gåshud – man längtar. Det är det man tänker på när man kommer hit, marschen och alltihop. Det kommer bli underbart, jag längtar verkligen, säger han på Hammarbys hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2022 00:00

Dubbdäckförbudet: Negativa konsekvenser för stadskärnan

Malarbron-Klaffbron. Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Först och främst: Vi är alla vänner av miljön, och önskar oss en hälsosam och trevlig stadskärna. Detta är givet och därför är det välkommet att kommunen tittar på frågan om luftföroreningar.

I den aktuella diskussionen om dubbdäcksförbud över Mälarbron är det dock viktigt att vi inte enbart fokuserar på eventuella miljömässiga fördelar, utan också att vi noggrant väger dessa mot de negativa konsekvenserna vi kan få på köpet. Ett förbud kan få betydande påverkan på besöksflöden och handel, och detta är något som måste tas på allvar.

Besöksflöden är en kritisk faktor för stadskärnans ekonomiska välmående. Om folk inte längre känner sig bekväma att besöka Södertälje på grund av restriktioner riskerar stadskärnan att förlora sin vitalitet. Besökare är inte bara viktiga för stadens ekonomi, utan de bidrar också till en mångsidig och livlig atmosfär som gör stadskärnan attraktiv.

”Minskade intäkter för butiker, restauranger och andra företag som är beroende av stadskärnans besöksflöden.”

Om ett dubbdäcksförbud införs är det troligt att vissa besökare kommer välja andra handelsplatser istället. Människor kan vara ovilliga att ta sig till stadskärnan om det innebär att de måste byta ut sina dubbdäck eller om de är oroliga för trafikproblem och längre restider. Detta kan leda till minskade intäkter för butiker, restauranger och andra företag som är beroende av stadskärnans besöksflöden.

Läs även: – Nej Rosenberg (M), förbjud inte dubbdäck i centrum

En annan oroande aspekt är att ett dubbdäcksförbud kan skapa en snedvriden konkurrenssituation. Om närliggande områden tillåter dubbdäck medan stadskärnan inte gör det, kan detta leda till att handeln flyttar till de områden där dubbdäck fortfarande är tillåtna. Det skulle vara orättvist för stadskärnan och dess näringsidkare att utsättas för en sådan nackdel, och för att mildra dessa potentiella negativa konsekvenser måste kommunen då överväga kompenserande åtgärder såsom subventioner eller investeringar som gynnar stadskärnan.

(Annonslänk)

Dessutom, ur ren miljösynpunkt är det avgörande att vi verkligen kommer åt kärnan i problemet. När vi tittar på IQAir-statistiken för Södertäljes luftkvalitet 2022 ser vi att mars månad sticker ut rejält, och till viss del även april. Jan-feb 2022 ligger Södertälje mycket närmare genomsnittet för svenska städer, men dessa månader är ju vinterdäcken också på. Däremot om man tittar på maj, juni och augusti är alla dessa månader sämre än januari. Hur kommer detta sig?

Påpekas bör att IQAir mäter hälsofarliga PM2,5-partiklar, medan dubbdäck istället är en källa till större PM10-partiklar. IVL Svenska Miljöinstitutets forskningsrapport B2197 fastslår att dubbdäckens PM10-partiklar inte är att bedöma som alls lika hälsofarliga som PM2,5.

”Beslutsfattare måste vara medvetna om de potentiella riskerna”

Sammanfattat är det alltså kanske så att det är andra källor som ligger till grund för Södertäljes dåliga resultat i luftkvalitetsmätningen? Såsom broöppningar där bilar står med motorn igång. Kanske de passerande internationella fartygens utsläpp bidrar? Innan man tar beslut om åtgärder som riskerar slå mot stadskärnans besökare och näringsliv bör man noggrant utreda alla aspekter.

I en tid när stadskärnans överlevnad är hotad av e-handel och stora köpcentrum, är det viktigt att inte ytterligare komplicera dess situation med restriktioner som kan skrämma bort besökare. Ett dubbdäcksförbud må absolut vara en del av lösningen för en delvis förbättrad luftkvalitet men det måste genomföras med förståelse för vilken typ av partiklar man stoppar och med en noggrann avvägning av dess påverkan på stadskärnans ekonomi och attraktivitet.

Beslutsfattare måste vara medvetna om de potentiella riskerna, och de beslut som tas måste vara både effektiva och långsiktiga för att vi alla ska gå bästa möjliga framtid till mötes i Södertäljes stadskärna, för självklart vill vi både kunna trivas här och njuta av en härlig miljö.

Se IQAirs undersökning här

Tomas Björck,
Ordförande, Södertälje City

Aljoša Lagumdžija,
VD, Södertälje City

Läs även: – INSÄNDARE: (C) Dubbdäcksförbud över Mälarbron – äntligen.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 26 september 2023 14:48

LSS-boende lämnades ensam – påträffad i sin egen avföring

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa.

En individ på ett av kommunens LSS-boende i Södertälje lämnades ensam av personal och påträffades sedan i sin egen avföring. Händelsen har nu anmälts till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Mellan den 18:e och 19:e juli inträffade en händelse som involverade en boende som är i behov av konstant tillsyn.

Trots att mannen kräver uppsyn lämnades personen ensam i sitt rum en längre tid, och när dagpersonalen vid klockan 07-tiden upptäckte situationen låg personen i sängen med två tyngdtäcken, trots att endast ett skulle användas. Personen, vars rörelseförmåga är begränsad, var överhettad och svettig. Dessutom hade personen hamnat i sin avföring.

Situationen upprepades.
Enligt rapporten från IVO inträffade ytterligare en händelse den 27 juli. Trots tillsägelse hade personen återigen två tyngdtäcken på sig.

Incidenten anmäldes som ett allvarligt missförhållande samt att gruppledaren initierat samtal med personalen efter dessa avvikelser för att diskutera användningen av tyngdtäcken. Planering av framtida åtgärder pågår och kommer att redovisas i en kommande utredning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 september 2023 20:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors