Företag i fokus:

Nahir Besara klar för Hammarby – ”Underbart att vara tillbaka”

2022_02_6CD74675-ED3F-48F0-886E-F32C29EEB36F

Nahir Besara i Hammarby 2015. Foto: Creative Commons.

Nu är 30-åringen, Nahir Besara tillbaka till Hammarby där han spelade från 2013 till 2015. Han var även med när Hammarby tog sig tillbaka till Allsvenskan 2014 efter att ha spelat i Superettan i fem säsonger.

Han kommer senast från Örebro som spelade i Superettan och skriver på ett tvåårigt avtal med Hammarby.

– Det känns underbart att vara tillbaka. Jag hade ett snack med Martí och med Jansson och Hjelmberg, och det kändes bara rätt, säger Nahir Besara på Hammarbys hemsida efter att skrivit på för Hammarby igen efter 9 år.

Nahir lämnade Hammarby 2015 för ett treårigt kontrakt för spel i turkiska Göztepe, men avbröt kontraktet för spel i Örebro till 2018. Därefter blev det spel för saudiska Al-Fayha, cypriotiska Pafos och i juni 2020 återvände han tillbaka till Örebro SK där han skrev på ett halvårskontrakt.

I januari 2021 värvades Besara av Hatta, men valde att återvända till Örebro ännu en gång den 3 juli 2021.

Nu är Nahir Besara klar för en återkomst i Allsvenskan och storklubben Hammarby IF som välkomnar stjärnan hem.

– Med Nahir får vi in en skicklig spelare med Hammarbyhjärta, som har byggt upp mängder av erfarenhet sedan han var i klubben sist. Han kommer bidra till att balansera upp vår mittfältsbesättning, och med sin rutin har han mycket att ge våra unga spelare, säger sportchefen Jesper Jansson.

Nu ser Nahir Besara fram emot hemmapremiär i Allsvenskan om några månader.

– Det är gåshud – man längtar. Det är det man tänker på när man kommer hit, marschen och alltihop. Det kommer bli underbart, jag längtar verkligen, säger han på Hammarbys hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2022 00:00

Larm om brand i centrala i Södertälje 

61224826-DA47-4C48-9B2A-28117B387147

Foto: Alexander Isa

Strax efter lunch inkom det rapporter till SOS Alarm om en brand i en byggnad i centrala Södertälje. Flera räddningsenheter skickades till platsen.

– Enligt den som ringde in ska det ha varit rökutveckling från bostaden, men när vi kommer fram ser vi inte någon rökutveckling, säger räddningstjänsten vakthavande befäl till Telgenytt.

Larmet kom in vid 14:30 och enligt de första rapporterna från SOS Alarm inträffade branden i en bostad på Astrabacken. Men larmet ska ha kommit från en byggnad, och ska enligt uppgifter till Telgenytt inte användas som en bostad.

För närvarande befinner sig rökdykare på platsen, och enligt Telgenytts reporter har det observerats lätt rökutveckling från byggnaden. Inga personskador har dock rapporterats i samband med branden i centrala Södertälje.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 13:02
Senast uppdaterad: 25 september 2023 13:05

KLART: Han blir Syrisk-ortodoxa kyrkans nya biskop

Tommy

Patriarken på besök i februari när tidigare biskopen klev av. Foto: Tommy Hanna.

I februari valde ärkebiskopen Abdulahad Shabo att avsäga sig sin tjänst efter 35 års trogen tjänst för att gå i pension. Sedan dess har man sökt efter en ny biskop, och det meddelades på söndagen att man nu har funnit en efterträdare, rapporterar SVT.

Ärkebiskopen Abdulahad Gallo Shabo ledde ärkestiftet för den Syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, med S:t Jacobs katedral i Hovsjö som dess huvudsakliga plats. I samband med hans avgång och valet av en ny efterträdare besökte patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II från Damaskus, Syrien Södertälje.

– Jag är oerhört glad att vara här idag och ser fram emot att tillsammans med er välja en ny ärkebiskop, sade Patriark Ignatius Aphrem II, till åhörarna i S:t Jacob under besöket i februari.

På söndagen tillkännagavs det, cirka sju månader efter Abdulahad Shabos avgång, att en ny biskop har blivit vald. Det blir Youhanon Lahdo, som är i fyrtioårsåldern och har tidigare erfarenhet som munk i en av de syrisk-ortodoxa kyrkorna i Norrköping, enligt SVT.

– Vi förväntar oss att den nya biskopen tar tag i en hel del viktiga frågor som rör kyrkan, framför all vikten av att kyrkan engagerar ungdomar, säger Besim Aho, ordförande i S:t Jacobs församlingen i Södertälje, till SVT.

Läs även: – BILDEXTRA: Patriarken på besök när biskopen kliver av

Patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II och tidigare ärkebiskopen Abdulahad Shabo.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 24 september 2023 22:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors