Företag i fokus:

Södertäljes politiker agerar som döda fiskar – De flyter med strömmen

2022_02_09583AE8-3E8B-415E-9930-F051233B7D5B-scaled

Motståndspartierna dansade efter Boel Godner(S) pipa, då sekretessbelagd fastighetsförsäljning till kraftigt underpris genomfördes, i det tysta. 

Motståndspartierna med störst resurser blinkar inte ens, utan lyder blint, under Boel Godners piska. Man skulle kunna jämställa det med att de lyder under den hårda partipiskan, om de tillhörde samma parti -vilket det allt som oftast känns som.

Det är valår men bristen på debattartiklar, det nödtorftiga politiska motståndet och avsaknaden av politiskdebatt mellan partierna får mig att undra var motståndet är. 

”Skandal och övergrepp mot skattebetalarna”

Ofta får vi medborgare höra att beslut i Södertäljes kommunfullmäktige har tagits i en stor politisk enighet. I mina öron låter det som att motståndspartierna redan har gett upp, innan ens valåret har startat. 

Gemene man i Södertälje vet inte vem som leder Moderaterna, Sverigedemokraterna eller Liberalerna. Det minsta partiet, Realistpartiet, gör mer väsen av sig.

Det svaga och dysfunktionella politiska motståndet i Södertälje är anledningen till att Boel Godners S-ledda majoritets övertramp gått obemärkt förbi.

En aktiv och stark opposition som verkligen hade brytt sig om skattebetalarnas pengar hade aldrig släppt igenom denna skandal och övergrepp mot skattebetalarna. Jag syftar naturligtvis på försäljningen av bostäderna i Hovsjö, till ett underpris. 

Oppositionen, förutom Vänsterpartiet, gick med på försäljningen i blindo. Utan att veta vad försäljningsavtalen innebar då allt var och fortfarande är sekretessbelagt.

Varför våra högavlönade politikerna kunde gå med på ett sådant förfarande utan att skrika sig hesa i kommunfullmäktige och i media, är en stor gåta. 

”Varför Boel Godner valde att förlora dessa hundratals miljoner på skattebetalarnas bekostnad, är en gåta.”

Södertäljeborna har förlorat minst 100 miljoner kronor eller mer på att kommunledningen valde att sälja Hovsjö till bröderna Månssons bolag. Månsbro fastigheter AB beter sig som vilket storbolag som helst, där pengar kommer i första hand, och i konsekvens därmed hyreshöjningar som följd.

Varför Boel Godner valde att förlora dessa hundratals miljoner på skattebetalarnas bekostnad, är en gåta. Skandalen uppmärksammades inte i kommunfullmäktige, där tystnad är mer regel än undantag.

”Motståndspartierna med deras okända ledare är tysta”

Ideologiskt kan man självklart vara för att sälja ut allmännyttan, men detta ska inte ske till vilket pris som helst. Försäljningar ska vara väl underbyggda, offentliga och ske till högstbjudande. 

När det väl kom till kritan, så var det den goda stämningen och ryggkliande i kommunfullmäktige som prioriterades istället för våra skattepengar och respekten för medborgerliga rättigheter i form av offentlighet vid försäljningar.

Motståndspartierna med deras okända ledare är tysta, de flyter med den starka strömmen, likt döda fiskar.

Skattebetalare

Granberg: – “Varför valde du ett lägre bud på fastigheterna Boel Godner (S) ?”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:03

Begärde ut allmänna handlingar – Kommunen svarade anonymt

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

När en begäran om allmänna handlingar skickades till Södertälje kommun ledde detta till fördröjd handläggning, och kommunen svarade dessutom med ett anonymt mail. Ärendet har anmälts till Justitieombudsmannen, JO, som nu kräver att Södertälje kommun yttrar sig i ärendet.

Ett ärende som berör Södertälje kommun och dess hantering av en begäran om utlämnande av allmänna handlingar har fångat Justitieombudsmannens uppmärksamhet. En journalist hade begärt att få tillgång till dokument om motpartsgranskningar utförda av samhällsbyggnadskontoret sedan 2020. Trots upprepade påminnelser och kommunikation med kommunen, har ingen konkret information eller dokumentation överlämnats.

Dessutom svarade kommun vid ett tillfälle via ett anonymt mail att begäran är en komplex fråga som tar tid och skapat interna diskussioner. 

(Annonslänk)

Situationen ledde till en officiell anmälan till Justitieombudsmannen (JO), där kommunens långsamma process och dess brist på skyndsamhet i hanteringen kritiserades, vilket strider mot kravet på snabbt utlämnande av allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen. Mot bakgrund av anmälan har JO nu begärt att Södertälje kommun ska avge ett formellt yttrande över det som framförs i anmälan, inklusive en detaljerad redogörelse för handläggningsprocessen och en översyn av relevant lagstiftning.

JO:s förfrågan innebär också att de befattningshavare som är inblandade ges möjlighet att lämna sina synpunkter. Med ett sista svarsdatum satt till den 26 april 2024, förväntas yttrandet inkludera protokollsutdrag

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 12:41
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 12:41

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors