Företag i fokus:

Södertäljes politiker agerar som döda fiskar – De flyter med strömmen

2022_02_09583AE8-3E8B-415E-9930-F051233B7D5B-scaled

Motståndspartierna dansade efter Boel Godner(S) pipa, då sekretessbelagd fastighetsförsäljning till kraftigt underpris genomfördes, i det tysta. 

Motståndspartierna med störst resurser blinkar inte ens, utan lyder blint, under Boel Godners piska. Man skulle kunna jämställa det med att de lyder under den hårda partipiskan, om de tillhörde samma parti -vilket det allt som oftast känns som.

Det är valår men bristen på debattartiklar, det nödtorftiga politiska motståndet och avsaknaden av politiskdebatt mellan partierna får mig att undra var motståndet är. 

”Skandal och övergrepp mot skattebetalarna”

Ofta får vi medborgare höra att beslut i Södertäljes kommunfullmäktige har tagits i en stor politisk enighet. I mina öron låter det som att motståndspartierna redan har gett upp, innan ens valåret har startat. 

Gemene man i Södertälje vet inte vem som leder Moderaterna, Sverigedemokraterna eller Liberalerna. Det minsta partiet, Realistpartiet, gör mer väsen av sig.

Det svaga och dysfunktionella politiska motståndet i Södertälje är anledningen till att Boel Godners S-ledda majoritets övertramp gått obemärkt förbi.

En aktiv och stark opposition som verkligen hade brytt sig om skattebetalarnas pengar hade aldrig släppt igenom denna skandal och övergrepp mot skattebetalarna. Jag syftar naturligtvis på försäljningen av bostäderna i Hovsjö, till ett underpris. 

Oppositionen, förutom Vänsterpartiet, gick med på försäljningen i blindo. Utan att veta vad försäljningsavtalen innebar då allt var och fortfarande är sekretessbelagt.

Varför våra högavlönade politikerna kunde gå med på ett sådant förfarande utan att skrika sig hesa i kommunfullmäktige och i media, är en stor gåta. 

”Varför Boel Godner valde att förlora dessa hundratals miljoner på skattebetalarnas bekostnad, är en gåta.”

Södertäljeborna har förlorat minst 100 miljoner kronor eller mer på att kommunledningen valde att sälja Hovsjö till bröderna Månssons bolag. Månsbro fastigheter AB beter sig som vilket storbolag som helst, där pengar kommer i första hand, och i konsekvens därmed hyreshöjningar som följd.

Varför Boel Godner valde att förlora dessa hundratals miljoner på skattebetalarnas bekostnad, är en gåta. Skandalen uppmärksammades inte i kommunfullmäktige, där tystnad är mer regel än undantag.

”Motståndspartierna med deras okända ledare är tysta”

Ideologiskt kan man självklart vara för att sälja ut allmännyttan, men detta ska inte ske till vilket pris som helst. Försäljningar ska vara väl underbyggda, offentliga och ske till högstbjudande. 

När det väl kom till kritan, så var det den goda stämningen och ryggkliande i kommunfullmäktige som prioriterades istället för våra skattepengar och respekten för medborgerliga rättigheter i form av offentlighet vid försäljningar.

Motståndspartierna med deras okända ledare är tysta, de flyter med den starka strömmen, likt döda fiskar.

Skattebetalare

Granberg: – “Varför valde du ett lägre bud på fastigheterna Boel Godner (S) ?”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:03

Ungdomar på Sis barrikaderade sig och tejpade över kameror

IMG_4260-1024x768-1

Arkivbild. Polisen på plats i Tysslinge vid ett tidgare tillfälle.

Ungdomar på Sis-hemmet i Tysslinge barricaderade sig själva. Dessa drastiska åtgärder togs som protest mot att de hade nekats mat och sina grundläggande behov.

Det har tidgare rapporterats om ”stökigheter med skadegörelse” på ungdomshemmet Tysslinge i Södertälje, med fyra incidenter som beskrivs som ”upploppsliknande situationer”. Vid ett fall hade ungdomarna barrikaderat sig och täckt över kamerorenligt ett anonymt tips till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Enligt tipset, från någon som påstår sig vara en anställd som har lämnat sin tjänst, har ungdomarna motiverat sina handlingar med att de har nekats mat, duschar och möjligheten att kontakta IVO själva under flera veckor. Polisen har tvingats ingripa vid dessa fyra incidenter under en vecka, där ungdomarna barrikerade sig och orsakat skador på inredningen. Vid den senaste händelsen hittades även 25 gram av vad som misstänks vara hasch på ungdomshemmet.

(Annonslänk)

Det framgår också av tipset att personalen på ungdomshemmet brister i verktyg och lagstöd för att skapa en trygg miljö för ungdomarna. Dessutom påpekas att lokalerna inte är lämpade för att hantera våldsamma situationer och att det finns brist på avskiljningsrum för att hantera barrikaderingar. En ungdom på plats har även uttryckt frustration över bristen på sysselsättning och rutiner, vilket resulterar i understimulering.

Sis presstjänst meddelar i ett svar till SVT nyheter att Ivo nyligen genomfört en inspektion av Tysslinge efter att ha mottagit rapporter, där Ivo har haft samtal med såväl ungdomar som medarbetare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 22 oktober 2023 03:04

BILDEXTRA: Här firar Assyriska seriesegern

395036300_10159761611021238_1278880073083476015_n

Foto: Caroline Khamo

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2023 02:42
Senast uppdaterad: 22 oktober 2023 02:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors